Gå til innhold

Quetiapin Orifarm fungerer dårligere...

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert.no
Skrevet

Hei!

Jeg begynte med Seroquel i 2004, hadde god effekt av den og gikk på den til 2006.

Like før jul ifjor (2010) ble jeg nødt til å begynne med den igjen pga kroniske søvnproblemer. Denne gangen fikk jeg Quetiapin Actavis. Kopipreparat, men fungerte like bra.

Når jeg for to uker siden skulle hente ut en ny pakke fikk jeg et annet kopipreparat; Quetiapin Orifarm. Den fungerer IKKE like bra som de to andre. Jeg får ikke sove lenger, det er ti dager til eksamen, og jeg har ikke råd til å betale 600kr ekstra for å få Seroquel. Jeg kommer til å sende inn søknad til NAV om jeg kan få originalpreparatet Seroquel, for leverandøren til Vitus Apotek tar ikke inn Quetiapin Actavis lenger.

Hvor stor er sjansen for at denne søknaden innvilges? Jeg går på attføring og det ville vært latterlig om jeg ikke klarer å gjennomføre utdanningen fordi jeg ikke får en medisin jeg vet fungerer.

Alle mennesker fortjener vel en god natts søvn...

Gjest Nerda
Skrevet

Om jeg ikke tar feil, så har du faktisk krav på å få dekket originalpreparatet etter vanlige blåreseptbestemmelser dersom du ikke har ønsket effekt av de såkalt generiske (kopipreparatene) alternativene. Jeg så NHD skrive en gang at han alltid satte nei på reseptene sine der det er et felt hvor man kan skrive om såkalt generisk bytte kan godtas. Dette fordi han vil sikre at pasientene fortsetter på det medikamentet de har fått god effekt av. Det er en kjennsgjerning at en god del mennesker reagerer annerledes på kopiene. Ta dette opp med legen som behandler deg, og sjekk om du ikke kan få tilbake originalen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Be legen din skrive "Ikke generisk bytte" på resepten. Da koster det deg ingenting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...