Gå til innhold

Kleskode: Bunad, men har ikke

Anbefalte innlegg

Miss Marple

Hva er korrekt antrekk i bryllup når kleskoden er "bunad" og en selv ikke har dette?

Tror det kommer til å bli et skikkelig bondebryllup, ikke så mange andre enn meg og mannen som ikke har bunad. Ingen av oss har lyst på, og når bryllupet står i juni, er det heller ikke tid til å få sydd seg en.

Vi har ingen å låne bunad av (de fleste vi kjenner skal jo i bryllupet - med bunad :-)

I bryllup forbinder jeg bunad med noe av det mest elegante som man kan kle seg i - må jeg da ha lang "gallakjole"? Og mannen, kan han ha smoking? Han må vel ikke ha kjole og hvitt??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361641-kleskode-bunad-men-har-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

8

• morsan

6

• Miss Marple

4

• tonie

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Står det i invitasjonen at kleskode er bunad? Jeg kan ikke tenke meg ekte bondebryllup hvor de som ikke har bunad stiller i lange gallakjoler og kjole og hvitt. Jeg ville rett og slett hatt på meg et pent antrekk - dress for mannen, hvit skjorte og pent slips, og en fin kjole for deg. Kan aldri tenke meg at det bare er dere to som ikke har bunad.

Jeg var i et skikkelig bunadsbryllup en gang, og da sto det i invitasjonen at antrekk av bunad/mørk dress. Altså en særskilt oppfordring til å ha på seg bunad, men ikke noe krav.

Slik som du gjengir dette, høres det jo ut som om bunad er et krav. Du har ikke noen venninner som ikke skal i bryllupet, da? Eller leie? Brudeparets forlovere i det bryllupet jeg var i hadde leid sine bunader.

Jeg skjønner at de jo gjerne vil ha alle i bunad, men synes nesten det er litt frekt å bare "tillate" bunader (selv om jeg har bunad og gladelig bruker den i bryllup).

Er det en løsning å ringe bruden og forhøre deg forsiktig om hvor 'strengt' det er?

Gjest Modern77

Alle forventer at alle skal ha bunad... syns det er litt storforlangent å forlange.

Du kan jo ha noe i lignende farger da, f.eks. et mørkt langt skjørt, en lys skjorte og en mørk vest, pynte med en brosje - voila - en bunad :D

Eller kjøpe en billig festdrakt, de er vel så fine som bunader, men langt billigere.

Alternativt går det kanskje an å låne eller leie?

Annonse

Ring og hør hva brudeparet egentlig mener. Føler du at du må ha bunad, så sjekk om det går an å leie/låne en.

Jeg syns imidlertid det høres sært og rart ut dersom de krever bunad som antrekk. Jeg syns forsåvidt det alltid er sært å skrive noe om antrekk i bryllupsinvitasjoner. Skulle jeg gifte meg, så hadde jeg antatt at alle gjestene mine hadde hatt vett til ikke å troppe opp i joggedress eller olabukse. I såfall hadde jo det vært deres problem, de som hadde blitt flaue. ;o)

Med mindre en er kongelig eller er ekstremt selvhøytidelig, så burde en tåle at mannlige gjester dukker opp i vanlig dress, og kvinnelige i pen kjole. Trenger ikke være noe mer hokus pokus enn det?

Gjest Elextra

Jeg har også vært i bunadbryllup hvor bunad har vært kleskoden, men da har det stått "(om man har)" i invitasjonen. De fleste kom i bunad, selv lånte jeg en, men flere kom i "vanlige" selskapskjoler. Mange av de med bunad skiftet dessuten til kjole etter middagen.

Enten tar du på deg en annen pen kjole eller du ringer brud eller forlover og spør hva som forventes.

Gjest hos oss

Dere kan leie bunad: http://husflid.plaindog.com/02/utleie.shtml

Hvis dere ikke vil leie eller finner noen å låne av, ville jeg valgt et antrekk som ikke blir for "pyntet / utringet / viser for mye hud" i forhold til alle som har bunad på.

Jeg var i et bryllup når jeg var gravid, og bunaden min passer ikke når jeg har litt mage.

Da valgte jeg et langt, sort silkeskjørt med vidde, og en pen overdel fra Oleana, hvor jeg brukte sølv til. Det ble veldig fint. og plaggene har jeg hatt stor glede av siden.

http://www.oleana.no/

Jeg vil anta et en pen sort dress med vanlig slips er det som passer best hvis de andre mennene kommer i bunad. Smoking / kjole og hvitt med sløyfe osv blir litt kræsj hvis de fleste har bunad.

Gjest Elextra

Dere kan leie bunad: http://husflid.plaindog.com/02/utleie.shtml

Hvis dere ikke vil leie eller finner noen å låne av, ville jeg valgt et antrekk som ikke blir for "pyntet / utringet / viser for mye hud" i forhold til alle som har bunad på.

Jeg var i et bryllup når jeg var gravid, og bunaden min passer ikke når jeg har litt mage.

Da valgte jeg et langt, sort silkeskjørt med vidde, og en pen overdel fra Oleana, hvor jeg brukte sølv til. Det ble veldig fint. og plaggene har jeg hatt stor glede av siden.

http://www.oleana.no/

Jeg vil anta et en pen sort dress med vanlig slips er det som passer best hvis de andre mennene kommer i bunad. Smoking / kjole og hvitt med sløyfe osv blir litt kræsj hvis de fleste har bunad.

Jeg har også hatt glede av penklær fra Oleana, kom jeg på! Et langt sort silkeskjørt derfra har jeg brukt ved mange ulike anledninger (men det har plutselig "krympet" i livet - huff!).

Å leie bunad er alltid et alternativ, men er svært dyrt. Tror det koster omtrent mer enn de fleste betaler for en vanlig kjole.

Gjest hos oss

en ting til - før dere velger å bruke penger på noe ville jeg snakket med bruden.

Hun kan fortelle om hun tror alle andre kommer i bunad, evt hva hun vet om de som ikke kommer i bunad.

Hvis damene i bunad feks skifter til kjole senere på dagen, ville jeg valgt en tilsvarende kjole, og heller en fin jakke over i kirken, som gjør det litt mer påkledd.

Hvis de har bunad hele kvelden, ville jeg valgt noe som ikke blir mye mer utringet / barhudet enn det.

Skal bruden også ha bunad hele kvelden?

Annonse

Det går da for faen meg ikke an å skrive antrekk: Bunad, i en bryllupsinvitasjon!

Hvorfor folk ønsker i iføre seg noe som gjør at de ser dobbelt så breie og gravide ut, er meg en gåte.

Det er dog en mulighet for at dere blir dagen snakkis dersom dere stiller opp i noe annet. Lykke til!

Ring og hør hva brudeparet egentlig mener. Føler du at du må ha bunad, så sjekk om det går an å leie/låne en.

Jeg syns imidlertid det høres sært og rart ut dersom de krever bunad som antrekk. Jeg syns forsåvidt det alltid er sært å skrive noe om antrekk i bryllupsinvitasjoner. Skulle jeg gifte meg, så hadde jeg antatt at alle gjestene mine hadde hatt vett til ikke å troppe opp i joggedress eller olabukse. I såfall hadde jo det vært deres problem, de som hadde blitt flaue. ;o)

Med mindre en er kongelig eller er ekstremt selvhøytidelig, så burde en tåle at mannlige gjester dukker opp i vanlig dress, og kvinnelige i pen kjole. Trenger ikke være noe mer hokus pokus enn det?

Enig med deg på alle punkter!

(Og for orden skyld: Jeg bor i "bunadland" og har bunad).

Det går da for faen meg ikke an å skrive antrekk: Bunad, i en bryllupsinvitasjon!

Hvorfor folk ønsker i iføre seg noe som gjør at de ser dobbelt så breie og gravide ut, er meg en gåte.

Det er dog en mulighet for at dere blir dagen snakkis dersom dere stiller opp i noe annet. Lykke til!

Å nick, nå tror jeg nesten jeg må kysse deg! Dundredrakt, det er det det er. Får de store til å se ut som dundrete budeier, og de slanke til å se ut som smådundrete budeier. Og mannfolka da! Hvor barskt er det å se ut som en låvenisse?

Endelig noen som har øyne som virker her:)

nitty-gritty

Å nick, nå tror jeg nesten jeg må kysse deg! Dundredrakt, det er det det er. Får de store til å se ut som dundrete budeier, og de slanke til å se ut som smådundrete budeier. Og mannfolka da! Hvor barskt er det å se ut som en låvenisse?

Endelig noen som har øyne som virker her:)

Er vel ingen som går i bunad fordi de mener det er PENT, vel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...