Gå til innhold

Kleskode: Bunad, men har ikke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

8

• morsan

6

• Miss Marple

4

• tonie

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Er det ikke? Men hvorfor går de i det da?

''Men hvorfor går de i det da?''

Jeg for min del går i bunad på 17. mai, og kun da. Jeg syns ikke bunaden min er pen, og jeg føler meg ikke vel i den, men jeg syns det er veldig kjekt å slippe å tenke på å kjøpe 17. maiantrekk hvert år.

Når det er sagt, så er det faktisk enkelte bunader jeg syns er pene. Hvor pent den sitter på enkelte, er en annen sak, og kommer jo an på snitt etc. Men generelt så syns jeg bunad kun er pent på slanke mennesker.

Tradisjoner og slikt?

Jeg synes de færreste brudekjoler er pene og kan ikke tenke meg at det er en estetisk høydare for andre heller, men de ikler seg jo det allikevel.

Men de kommer jo i alle farger og fasonger, og det er jo mulig å finne en som både er pen og kledelig.

Jeg har inntrykk av at de fleste bunadsdamene elsker bunaden sin og synes den er det vakreste i verden. Jeg har lurt på om det er det faktum at de er så dyre som forskjønner dem i folks øyne.

Gjest Elextra

Tradisjoner og slikt?

Jeg synes de færreste brudekjoler er pene og kan ikke tenke meg at det er en estetisk høydare for andre heller, men de ikler seg jo det allikevel.

''Jeg synes de færreste brudekjoler er pene og kan ikke tenke meg at det er en estetisk høydare for andre heller, men de ikler seg jo det allikevel.

''

Hvor kom brudekjolene inn i bildet!?

Forøvrig ikke enig med deg - i motsetning til bunader er brudekjoler som oftest, eller i hvertfall forhåpentlig, kledelige :-)

nitty-gritty

''Jeg synes de færreste brudekjoler er pene og kan ikke tenke meg at det er en estetisk høydare for andre heller, men de ikler seg jo det allikevel.

''

Hvor kom brudekjolene inn i bildet!?

Forøvrig ikke enig med deg - i motsetning til bunader er brudekjoler som oftest, eller i hvertfall forhåpentlig, kledelige :-)

Brudekjoler er en annen symbolsk greie som for meg slettes ikke er pent, stort sett. Det finnes selvfølgelig en god del unntak, men det som innebærer svære skjørt, blonder og perler er for meg et estetisk feilsteg.

Gjest Elextra

Brudekjoler er en annen symbolsk greie som for meg slettes ikke er pent, stort sett. Det finnes selvfølgelig en god del unntak, men det som innebærer svære skjørt, blonder og perler er for meg et estetisk feilsteg.

''det som innebærer svære skjørt, blonder og perler'''

Har vært i mange bryllup etterhvert, og har sett svært få slike brudekjoler. Det er vel heller en myte at det er slik brudekjoler ser ut?

Annonse

Er det sant?

Oi.

Beklager om jeg fornærmet noen! Jeg trodde det bare var sånt man tok på seg for nasjonalfølelsens skyld eller noe.

''Beklager om jeg fornærmet noen! Jeg trodde det bare var sånt man tok på seg for nasjonalfølelsens skyld eller noe.''

Hehe, godt du (og jeg) er anonym, for bunadspolitiet skal man ikke spøke med - det er blodig alvor! Har dessverre en viss erfaring...

nitty-gritty

''det som innebærer svære skjørt, blonder og perler'''

Har vært i mange bryllup etterhvert, og har sett svært få slike brudekjoler. Det er vel heller en myte at det er slik brudekjoler ser ut?

Det kan godt være. Jeg har kun vært i ett bryllup i mitt liv og bruden brukte hverken hvitt eller kjole :)

Men her, for eksempel: http://www.google.co.uk/images?client=ubuntu&channel=cs&q=brudekjole&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi&biw=1279&bih=714

Kun 5-6 av disse kjolene er pene i mine øyne. Jeg synes faktisk en del bunader ser bedre ut enn mange av disse, da de er hyper-feminine og svæææære.

Gjest alita

Å nick, nå tror jeg nesten jeg må kysse deg! Dundredrakt, det er det det er. Får de store til å se ut som dundrete budeier, og de slanke til å se ut som smådundrete budeier. Og mannfolka da! Hvor barskt er det å se ut som en låvenisse?

Endelig noen som har øyne som virker her:)

Helt enig:)

Miss Marple

Jeg tror ikke brudeparet tenker over at folk ikke har bunad. Det er en tradisjonstro familie, og absolutt alle har bunad. (Nå kjenner jeg jo ikke brudeparets venner, så det vil vel være noen der - håper vi - som ikke stiller i dette).

Låne er også vanskelig. Jeg er større enn de fleste jeg kjenner, og jeg, som Akershus-jente kan liksom ikke låne min venninnes Troms-bunad, bare for å stille i bunad, liksom.

Miss Marple

Jeg var i et skikkelig bunadsbryllup en gang, og da sto det i invitasjonen at antrekk av bunad/mørk dress. Altså en særskilt oppfordring til å ha på seg bunad, men ikke noe krav.

Slik som du gjengir dette, høres det jo ut som om bunad er et krav. Du har ikke noen venninner som ikke skal i bryllupet, da? Eller leie? Brudeparets forlovere i det bryllupet jeg var i hadde leid sine bunader.

Jeg skjønner at de jo gjerne vil ha alle i bunad, men synes nesten det er litt frekt å bare "tillate" bunader (selv om jeg har bunad og gladelig bruker den i bryllup).

Er det en løsning å ringe bruden og forhøre deg forsiktig om hvor 'strengt' det er?

Jeg har vært på slektstreff i denne slekta, der det også var stort ønske om bunad. (Dette er mannens familie, men mannen min har nektet bunad fra han var helt liten). Vi var ikke mange som ikke hadde bunad, men noen få var vi jo. Så - de har jo for så vidt sett meg uten bunad (men med penkjole :-) tidligere.

Miss Marple

en ting til - før dere velger å bruke penger på noe ville jeg snakket med bruden.

Hun kan fortelle om hun tror alle andre kommer i bunad, evt hva hun vet om de som ikke kommer i bunad.

Hvis damene i bunad feks skifter til kjole senere på dagen, ville jeg valgt en tilsvarende kjole, og heller en fin jakke over i kirken, som gjør det litt mer påkledd.

Hvis de har bunad hele kvelden, ville jeg valgt noe som ikke blir mye mer utringet / barhudet enn det.

Skal bruden også ha bunad hele kvelden?

Såvidt jeg har forstått, skal det kjøres bunad hele kvelden, på både brud og gjester. Bruden tar vel av kronen (altså hodeplagget) etterhvert, og kanskje noe av sølvtøyet, det er relativt tungt, har jeg forstått.

Gjest Høstløv

Jeg tror ikke brudeparet tenker over at folk ikke har bunad. Det er en tradisjonstro familie, og absolutt alle har bunad. (Nå kjenner jeg jo ikke brudeparets venner, så det vil vel være noen der - håper vi - som ikke stiller i dette).

Låne er også vanskelig. Jeg er større enn de fleste jeg kjenner, og jeg, som Akershus-jente kan liksom ikke låne min venninnes Troms-bunad, bare for å stille i bunad, liksom.

Her finner du informasjon om utleie av bunad:

http://husflid.plaindog.com/02/utleie.shtml

Annonse

At en bunad er pen og at det er pent og kledelig med bunad er to ulike ting :P

''At en bunad er pen og at det er pent og kledelig med bunad er to ulike ting :P

''

Jeg synes godt jeg kan få leve med illusjonen om at jeg er fin i bunaden min. Har ikke hatt den så lenge ;-)

Gjest Høstløv

Det er litt ufint av dere at dere prøver å ta fra meg illusjonen om at jeg er fin i bunaden min. Den er tilogmed nesten ny :-(

Jeg synes at bunad er kjempefint og det er mange fine bunader rundomkring i Norges land. Jeg skulle gjerne ha arvet hardangerbunaden etter svigermor.

Bunad er et skikkelig stasplagg og har en engang investert i en flott bunad så har en festantrekk i mange år fremover og slipper å tenke på hva en skal ha på ved festlige anledninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...