Gå til innhold

Kleskode: Bunad, men har ikke

Anbefalte innlegg

nitty-gritty

Det er litt ufint av dere at dere prøver å ta fra meg illusjonen om at jeg er fin i bunaden min. Den er tilogmed nesten ny :-(

Nå har jeg jo lært at de fleste som har bunad faktisk mener seg fin, så da vil i alle fall alle andre med bunad være enig med deg :)

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

8

• morsan

6

• Miss Marple

4

• tonie

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

Nå har jeg jo lært at de fleste som har bunad faktisk mener seg fin, så da vil i alle fall alle andre med bunad være enig med deg :)

Jeg har ikke bunad men mener at det er et flott stasplagg, bare se denne:

http://www.norskebunader.no/Damebunader/NedreBuskerud.html

Annonse

''Men hvorfor går de i det da?''

Jeg for min del går i bunad på 17. mai, og kun da. Jeg syns ikke bunaden min er pen, og jeg føler meg ikke vel i den, men jeg syns det er veldig kjekt å slippe å tenke på å kjøpe 17. maiantrekk hvert år.

Når det er sagt, så er det faktisk enkelte bunader jeg syns er pene. Hvor pent den sitter på enkelte, er en annen sak, og kommer jo an på snitt etc. Men generelt så syns jeg bunad kun er pent på slanke mennesker.

''Men generelt så syns jeg bunad kun er pent på slanke mennesker''

Jeg er ikke enig med deg i det. Slanke mennesker er som oftest fine i hva-det-nå-skal-være, men mange litt rundere personer synes jeg ofte kommer veldig godt ut av å bruke bunad

kontra selskapskjoler.

''Beklager om jeg fornærmet noen! Jeg trodde det bare var sånt man tok på seg for nasjonalfølelsens skyld eller noe.''

Hehe, godt du (og jeg) er anonym, for bunadspolitiet skal man ikke spøke med - det er blodig alvor! Har dessverre en viss erfaring...

"Bunadspolitiet" er jo ikke det samme som "folk som liker og ikler seg bunad".

Uttrykket brukes om dem som har strenge oppfatninger om hva som er "lov" og ikke når det gjelder bunader, og som gjerne utbasunerer sitt syn høyt og tydelig og misbilligende.

"Bunadspolitiet" er jo ikke det samme som "folk som liker og ikler seg bunad".

Uttrykket brukes om dem som har strenge oppfatninger om hva som er "lov" og ikke når det gjelder bunader, og som gjerne utbasunerer sitt syn høyt og tydelig og misbilligende.

''"Bunadspolitiet" er jo ikke det samme som "folk som liker og ikler seg bunad".

Uttrykket brukes om dem som har strenge oppfatninger om hva som er "lov" og ikke når det gjelder bunader, og som gjerne utbasunerer sitt syn høyt og tydelig og misbilligende.''

Fullstendig enig, blei bare litt revet med siden jeg har smertelige erfaringer med nevnte gruppe! Skal spare dere for detaljer fra bunadland, hehe ;-)

''"Bunadspolitiet" er jo ikke det samme som "folk som liker og ikler seg bunad".

Uttrykket brukes om dem som har strenge oppfatninger om hva som er "lov" og ikke når det gjelder bunader, og som gjerne utbasunerer sitt syn høyt og tydelig og misbilligende.''

Fullstendig enig, blei bare litt revet med siden jeg har smertelige erfaringer med nevnte gruppe! Skal spare dere for detaljer fra bunadland, hehe ;-)

Trenger ikke spare meg :-)

Jeg er litt blandings - på den ene siden oppgitt over folk som er overstrenge mht hva som er lov og ikke lov ettersom folk i 'gamle dager' jo typisk brukte det man hadde, og på den annen side er jeg litt bunadspoliti selv.

Men da gjelder det kun innblanding av visse moderne elementer i bekledningen. Også kjent som "stilbrudd", og som sådan skiller ikke denne typen bunadspoliti seg fra motepolitiet forøvrig :-)

Trenger ikke spare meg :-)

Jeg er litt blandings - på den ene siden oppgitt over folk som er overstrenge mht hva som er lov og ikke lov ettersom folk i 'gamle dager' jo typisk brukte det man hadde, og på den annen side er jeg litt bunadspoliti selv.

Men da gjelder det kun innblanding av visse moderne elementer i bekledningen. Også kjent som "stilbrudd", og som sådan skiller ikke denne typen bunadspoliti seg fra motepolitiet forøvrig :-)

Huff, kunne skrevet en roman, men skal prøve på kortversjonen:

Jeg har et par barn som ikke har etnisk norsk utseende. Da de var små fikk vi (så de hørte det) kommentarer på at det var upassende for utlendinger å gå i bunad. Dette er riktignok en del år siden.

Jeg arva en bunad med sølv som har vært i familien i generasjoner. Får stadig kommentarer på at det er en pikebunad (og den er fra en annen landsdel, så bunadspolitiet her har jaggu peiling), men jeg pleier å svare at jeg er jo ikke så stor og heller ikke gift lenger ;-) Den har langt skjørt, altså.

Den ene dattera mi ville ikke ha bunad til konfirmasjonen, heilt til overhøringa uka før den store dagen. Da oppdaga ho at ho var den eneste jenta uten bunad, og det var faktisk sant. Den bløthjerta faren kjøpte en brukt bunad til henne i siste liten, og siden ingen av oss hadde råd til å kjøpe nytt sølv da, brukte ho sølvet fra pikebunaden min.

Ho var kjempestolt og aldeles nydelig! Heilt til kommentarene falt: "Har dere røtter der, da?" Svaret var nei. "Det er upassende og en ukultur".

"Er ikke det Hardangersølv, da?" Svaret var jo. "Man kan ikke blande slik, det er en stor skam".

Jenta begynte å gråte og skifta klær før selskapet. Tror ikke ho har brukt bunaden siden fordi om ho har fått noe "riktig" sølv siden da.

Foretrekker å emigrere til en eller annen gresk øy rundt 17. mai-tider :-/

Huff, kunne skrevet en roman, men skal prøve på kortversjonen:

Jeg har et par barn som ikke har etnisk norsk utseende. Da de var små fikk vi (så de hørte det) kommentarer på at det var upassende for utlendinger å gå i bunad. Dette er riktignok en del år siden.

Jeg arva en bunad med sølv som har vært i familien i generasjoner. Får stadig kommentarer på at det er en pikebunad (og den er fra en annen landsdel, så bunadspolitiet her har jaggu peiling), men jeg pleier å svare at jeg er jo ikke så stor og heller ikke gift lenger ;-) Den har langt skjørt, altså.

Den ene dattera mi ville ikke ha bunad til konfirmasjonen, heilt til overhøringa uka før den store dagen. Da oppdaga ho at ho var den eneste jenta uten bunad, og det var faktisk sant. Den bløthjerta faren kjøpte en brukt bunad til henne i siste liten, og siden ingen av oss hadde råd til å kjøpe nytt sølv da, brukte ho sølvet fra pikebunaden min.

Ho var kjempestolt og aldeles nydelig! Heilt til kommentarene falt: "Har dere røtter der, da?" Svaret var nei. "Det er upassende og en ukultur".

"Er ikke det Hardangersølv, da?" Svaret var jo. "Man kan ikke blande slik, det er en stor skam".

Jenta begynte å gråte og skifta klær før selskapet. Tror ikke ho har brukt bunaden siden fordi om ho har fått noe "riktig" sølv siden da.

Foretrekker å emigrere til en eller annen gresk øy rundt 17. mai-tider :-/

Jøss til alle historiene!!

Jeg har heldigvis ikke blitt utsatt for slike kommentarer. Jeg er gift, men bruker fortsatt noe av tilbehøret som er ment for ugifte. Som motvekt kan jeg jo si at jeg begynte med den første "kone-detaljen" allerede da jeg var 19 og fullstendig singel.

;-)

Min "erfaring" med bunadspolitiet har ikke direkte rammet meg selv eller noen nærstående personlig - det går mer på dette at noen sitter og lager ekstremt rigide regler mht hva som er lov og ikke lov når det gjelder det som for de fleste jo er rekonstruksjonsbunader (selv om min bunad er en folkedfrakt som har vært i kontinuerlig bruk fra gammelt av).

Den bunaden som er mest brukt i en gren av familien er ikke en folkedrakt, og der har "forståsegpåere" endret mening om hva som er "korrekt" over tid.

Ta f eks stoffet i stakken: To tanter vevde sitt eget stakkstoff en gang for sikkert 60 år siden, og det er rutete. En grandtante hadde en enda eldre bunad, og hun hadde et svart brokadestoff. Tror kanskje hun valgte det som en slags "enke-greie".

Yngre slektsmedlemmer som gikk på autorisert bunadskurs og sydde bunad på 70-tallet, fikk stakk med grønt brokadestoff. Vi har bilder fra konfirmasjoner hvor alle med denne bunaden stilte opp på samme bilde, og det var lett å se at det var samme bunaden, selv om stakkstoffet var ulikt.

Men nå har noen som sitter med makta over slike spørsmål bestemt at det bare skal være lov å lage stakken i grønt ullstoff. Plutselig har de fleste bunadene i slekta blitt "feil"!!

Jeg nekter å tro at det var så rigid i gamle dager.

(Legger til i en parentes at mine egne "kjepphester" når det gjelder bunad går på slikt som bruk av pumps eller andre selskapssko samt bruk av vanlig håndveske. Og her mener jeg at motepolitiet burde hatt innvendinger også *S*)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...