Gå til innhold

Hvordan gjøre meg forstått for min psykiater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NEI OG NEI OG NEI!!!... Nå har det skjedd meg igjen. Min psykiater som jeg har hatt de siste mnd -og kommer godt overens med har sluttet. Og jeg har fått en ny -og det går ikke akkurat bra! Jeg har bare vært hos henne et par ganger. Men, jeg har et skikkelig problem der. Hun forstår meg ikke! Altså hun bokstavelig talt forstår ikke hva jeg sier. (Hun er ikke norsk). Jeg må konstant forenkle mitt språk for å prøve å gjøre meg forstått. Føler liksom at jeg må ned på barnehage nivå (nå har jeg forholdsvis god trening pga. min sønn da...), men jeg synes dette er veldig vanskelig. Hun skal jo være min psykiater! Jeg får uttrykket meg ordentlig. Jeg får liksom ikke helt vært meg selv. Og noen ganger så har hun allikevel ikke forstått selv om jeg har prøvd å forklart, og jeg går til slutt bare med på det hun sier liksom. Selv om det da blir helt feil.

Ett eksempel; Psykiater spør meg: "Hvilken etasje bor du i".

Jeg svarer "Toppetasjen".

Psykiater: "Du bor i første?"

Jeg: "Nei. i toppen -øverst"!

Psykiater: "Første ja"

Jeg sier da: "Ja"

Vært en håndfull slike "samtaler". Hvor jeg til slutt bare går med på det hun sier -fordi hun forstår meg allikevel ikke. Jeg synes dette er skikkelig dumt. Nå prøver hun vel bare å bli kjent med meg, så samtalene har ikke akkurat vært særdeles alvorlige, men hva vil eventuelt skje da? Jeg kommer vel til å ende opp med en masse diverse diagnoser jeg ikke har???!

Nei, dette er skikkelig dumt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal håndere dette. Hun virker jo veldig hyggelig, men... Jeg kan jo ikke akkurat si til en PSYKIATER at hun ikke har gode nok norsk kunnskaper! Hun er jo bedre enn meg, har utdannelse, doktorgrad osv. osv... Jeg synes liksom ikke det er på sin plass at jeg skal klage på norsk kunnskapene hennes! Samtidig synes jeg at det er utrolig frustrerende å ikke bli forstått. (og ejg er redd for hvillke eventuelle missforståelser som kan dukke opp i fremtiden...!)

Hvordan burde jeg håndtere dette?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Her synes jeg faktisk du må kunne be om å få bytte psykiater. Det bør ikke være slik.

Gjest prust
Skrevet

Er enig med nickløsheiletida. Be om å få en annen psykiater.

Hun må selvsagt få trening i å bli bedre til å forstå norsk, men det skal ikke gå utover deg som pasient.

Gjest winda
Skrevet

Kan ikke skjønne at noen får lov til å jobbe som psykiater med så dårlige norsk-kunnskaper? Send klage på henne.

Skrevet

Her synes jeg faktisk du må kunne be om å få bytte psykiater. Det bør ikke være slik.

Huff... Dette er litt vanskelig, for jeg liker henne egentlig. Bare så frustrende å ikke bli forstått.

Kanskje jeg burde forsøle å kommunisere med henne på engelsk? -Men, det er jo liksom ikke akkurat riktig det heller da..:! (og jeg aner jo ikke om hennes engelsk kunnskaper er bedre...!)

Jeg vet neimen ikke..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette bør du håndtere ved å skrive til Fylkeslegen.

Dessverre er ditt eksempel ikke enestående, og det blir verre. Slik kan vi ikke ha det.

Skrevet

Dette bør du håndtere ved å skrive til Fylkeslegen.

Dessverre er ditt eksempel ikke enestående, og det blir verre. Slik kan vi ikke ha det.

Mener du virkelig det?

Vil ikke denne psykiateren da finne ut at jeg har klaget på henne? Jeg har jo ikke lyst til å såre henne heller. Hun virker veldig hyggelig. Hun gjør vel så godt hun kan. Jeg finner det bare veldig frustrerende å ikke bli forstått, og å nærmest måtte gjøre meg "dummere" enn hva jeg er. Kanskje det er mitt ordforåd som er bedre, enn hva hun er vandt til (i forhold til andre pasienter?!)?

Vil jeg bli tatt seriøst som bare er pasient? Som jeg sier - hun er jo tross alt psykiater, med fast jobb. Jeg har ikke fullført videregående en gang.

Skrevet

Mener du virkelig det?

Vil ikke denne psykiateren da finne ut at jeg har klaget på henne? Jeg har jo ikke lyst til å såre henne heller. Hun virker veldig hyggelig. Hun gjør vel så godt hun kan. Jeg finner det bare veldig frustrerende å ikke bli forstått, og å nærmest måtte gjøre meg "dummere" enn hva jeg er. Kanskje det er mitt ordforåd som er bedre, enn hva hun er vandt til (i forhold til andre pasienter?!)?

Vil jeg bli tatt seriøst som bare er pasient? Som jeg sier - hun er jo tross alt psykiater, med fast jobb. Jeg har ikke fullført videregående en gang.

I akkurat dette yrket, så er jo kummunikasjonsevnen et ganske viktig verktøy for å kunne gjøre en god jobb!

Det er jo nettopp samtale og kommunikasjon som er en stor del av behandlingen. Så hvis denne delen svikter, er jo litt av poenget med å gå til psykiater borte. Det hjelper svært lite at psykiateren har god utdannelse og gode kunnskaper, eller er en snill og flink person, hvis du ikke får den behandlingen du egentlig er der for.

Synes du skal si ifra om dette uten dårlig samvittighet.

Ellers er det er jo du som taper på at du ikke får nødvendig behandling fordi du vil være "hensynsfull".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mener du virkelig det?

Ja, jeg mener det helt seriøst.

Hun er sikkert flink, snill, belest og mere til. Hun mangler dog det viktigste verktøyet i psykiatrien: Språket.

Det er ikke henne personlig som du skal klage på. Du skal klage på systemet. Dette er en systemsvikt, og det er hennes arbeidsgiver som har ansvaret. Arbeidsgiveren skal sørge for at leger kan kommunisere med pasientene - alle pasientene enten de har lang eller kort utdanning. om de kommer fra Søgne, Tynset, Frogner eller Båtsfjord, om de har stort eller lite ordforråd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...