Gå til innhold

Råd i en økonomisk situasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest en kamerat av meg

Enslig far (enkemann). Fra før god inntekt, men ble varig syk og mistet jobben. Går nå over på AAP og Uføretrygd. Han vil da få svært redusert inntekt, ca 66 % av 6G, samt barnetrygd/bidrag på ca. 48.000 pr år.

Månedlige boutgifter (avdrag, renter, felleskostnader sameie) utgjør kr.10.000.

Boliglån kr. 1,4 mill. Boligens verdi 2,8 mill. Har et flexilån som kan økes opp til 1,5 mill.

Annen gjeld/kreditt har hopet seg opp, med renter, og utgjør nå 70.000. Dette er det største problemet i dag.

Vil det lønne seg for ham å øke flexilånet med 70.000 og betale ned annen gjeld, nå som han står foran uføretrygd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361662-r%C3%A5d-i-en-%C3%B8konomisk-situasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en kamerat av meg

Hvis han har mulighet til å selge boligen kan han tjene gode penger sånn markedet er nå.

De må jo ha et sted å bo. Hvis de skulle flytte, måtte barna skifte skole og venneflokk. De bor ikke i noen stor eller luksuriøs bolig heller.

Annonse

Smålån / kredittlån er alltid veldig dyre!

Så hvis han har mulighet til å øke boliglånet/flexilånet og betale ned disse, så vil han spare mye penger på renteutgifter og gebyrer.

Han kommer nok ikke utenom å måtte endre litt på forbruk og livsstil hvis inntekten blir kraftig redusert. Og dette kan nok være tøfft hvis man har tjent godt og er vant til å mere å rutte med.

Kanskje han kan ha krav på noe ekstra støtte side han forsørger barn?

Synes han bør gjøre som EnolaGay foreslår og søke økonomisk rådgivning enten i banken, hos NAV, eller andre som kan gi ekspertråd.

Det er ihvertfall lurt å komme probleme i forkjøpet fremfor å vente til han evt. har havnet i en vanskelig situasjon.

Det kan være greit å øke boliglånet slik at han blir kvitt all smågjelden, men etter det så må han passe på slik at han tilpasser inntekter og utgifter og ikke tar opp ny smågjeld. Han har jo en relativt høy gjeld som skal betjenes med en moderat inntekt i fremtiden.

Dersom han har studiegjeld, så vil han muligens kunne få slettet noe av den dersom han blir varig uføretrygdet.

Gjest en kamerat av meg

Det er jo vanskelig å gi råd når vi ikke vet hvor stor uføretrygd han har, den varierer jo fra 10 000 i mnd til 35 000 og hva folk mener med høy og lav inntekt er jo forskjellig.

Det skrev jeg jo: 66% av 6G, fortalte han meg. Det er det han vil få i AAP ihvertfall. Det høres ikke ut for meg som så mye å rutte med, uten at jeg vet det eksakte beløpet.

Gjest en kamerat av meg

Det kan være greit å øke boliglånet slik at han blir kvitt all smågjelden, men etter det så må han passe på slik at han tilpasser inntekter og utgifter og ikke tar opp ny smågjeld. Han har jo en relativt høy gjeld som skal betjenes med en moderat inntekt i fremtiden.

Dersom han har studiegjeld, så vil han muligens kunne få slettet noe av den dersom han blir varig uføretrygdet.

Moderat inntekt? Han har fortalt meg at han vil få 66% av 6G når han får AAP. Det høres ut for meg som lav inntekt, ikke moderat, uten at jeg vet det eksakte beløpet. Han bekymrer seg for om han vil klare boliglånet hvis det øker til 1,5.

Det skrev jeg jo: 66% av 6G, fortalte han meg. Det er det han vil få i AAP ihvertfall. Det høres ikke ut for meg som så mye å rutte med, uten at jeg vet det eksakte beløpet.

Det er jo en høy trygd, de fleste har langt fra så mye. Jeg trodde egentlig man fikk 66% av arbeidsinntekten og man fikk max 6G

Gjest en kamerat av meg

Det er jo en høy trygd, de fleste har langt fra så mye. Jeg trodde egentlig man fikk 66% av arbeidsinntekten og man fikk max 6G

Nå er jo ikke jeg helt inne i dette, men det han forklarte meg var at man får 66 % av inntekten, men inntekt over 6 G gir ikke uttelling, slik at man maksimalt kan få 66 % av 6 G.

Annonse

Nå er jo ikke jeg helt inne i dette, men det han forklarte meg var at man får 66 % av inntekten, men inntekt over 6 G gir ikke uttelling, slik at man maksimalt kan få 66 % av 6 G.

Jeg har ikke gått den vanlige ruta så jeg er ikke sikker på utregningene.

Men her er i hvert fall hvordan man regnet ut før 2011. Men det er nye regler nå. Du kan lese sjøl og se hvor mye du forstår, jeg tror det står bedre skrevet der enn det jeg kan forklare. Men de fleste får altså uføretrygd etter hvor mange pensjonspoeng man har.

http://www.nav.no/1026.cms

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...