Gå til innhold

Lillemus eller en annen bibliotekar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prust

I min karrière som bibliotek-låner (omtrent i 32 år, tenker jeg), så har jeg mistet en CD én gang (det var en Emma og Thomas bok...) og én bok (en Albert Åberg bok).

CD'en betalte jeg for (de sjekket nypris, og jeg betalte det). Boka gikk jeg i bokhandelen og kjøpte og gav biblioteket den.

Fikk ikke noe gebyr.

Det hører med til historien at noen dager etterat jeg hadde kjøpt den boka, dukket den gamle opp :-(

Ungene har mistet bøker og fått krav på hva boken koster.

Jeg har mistet en bok i en bøtte med oppkast, boken var gammel og jeg fikk ikke noe økonomisk krav på den.

''Jeg har mistet en bok i en bøtte med oppkast''

Den boka satte de tydeligvis tilbake i hylla, for den har jeg vært så "heldig" å få låne...

:oP

Annonse

Gjest Høstløv

''Jeg har mistet en bok i en bøtte med oppkast''

Den boka satte de tydeligvis tilbake i hylla, for den har jeg vært så "heldig" å få låne...

:oP

Jeg glemte å nevne at vi ikke leverte boka inn, men kastet den og forklarte hva som hadde skjedd.

:-)

Miss Marple

Det kommer litt an på bokas tilstand også. Vi krever ikke nypris for en lefsete,sliten bok, mens en helt ny bok hadde vi nok krevd tilnærmet innkjøpspris for. (Sjekker hvor gammel boka er, hvor mange ganger den er blitt utlånt, er den vanskelig å få tak i i dag etc).

Hos oss er det sånn at hvis du selv kommer og sier fra at du har mista boka, og gjerne vil erstatte den, tilkommer det ikke noe gebyr. Hvis vi derimot sender ut faktura til deg (etter først å ha sendt gjentatte purringer), tilkommer det et lite gebyr.

Det kommer an på. Om du er så treg i avtrekkeren at du ikke kontakter oss før du har fått regning (etter to/tre purringer) kommer det på et gebyr på 100,- som du må betale uansett om du leverer boka tilbake eller ikke.

Om du kontakter oss før det så blir vi bare enige om at du enten må betale fastpris eller at du kan kjøpe boka i bokhandelen om det blir billigere for deg. For barnebøker av typen Ludde / Thomas / Mummi så holder det med å kjøpe en i samme serie vanligvis - men dette er noe vi må avtale med låneren i hvert enkelt tilfelle, ellers blir det fastpris (400,- for voksenbok, 250,- for barn).

Gjest Vikaren

Det kommer an på. Om du er så treg i avtrekkeren at du ikke kontakter oss før du har fått regning (etter to/tre purringer) kommer det på et gebyr på 100,- som du må betale uansett om du leverer boka tilbake eller ikke.

Om du kontakter oss før det så blir vi bare enige om at du enten må betale fastpris eller at du kan kjøpe boka i bokhandelen om det blir billigere for deg. For barnebøker av typen Ludde / Thomas / Mummi så holder det med å kjøpe en i samme serie vanligvis - men dette er noe vi må avtale med låneren i hvert enkelt tilfelle, ellers blir det fastpris (400,- for voksenbok, 250,- for barn).

Her er det snakk om en ny voksenbok som det er venteliste på. Etter flere purringer oppdaget jeg at vedkommende hadde flyttet, så jeg måtte lete ham opp via nettet. Da jeg endelig fikk mannen i tale, hadde han lånt boken videre til en venn som har lagt igjen boken på ferie. Så jeg har brukt mye tid på saken.

Her er det snakk om en ny voksenbok som det er venteliste på. Etter flere purringer oppdaget jeg at vedkommende hadde flyttet, så jeg måtte lete ham opp via nettet. Da jeg endelig fikk mannen i tale, hadde han lånt boken videre til en venn som har lagt igjen boken på ferie. Så jeg har brukt mye tid på saken.

Her hadde dette blitt 400,- (+ evt. gebyr om han hadde fått regning i posten) eller gjenkjøp av samme bok.

Annonse

Gjest Høstløv

Hvis jeg glemmer å levere en bok så får jeg purring på e-mail og må betale et gebyr på kr 25,-. Hvis jeg ikke leverer boken innen en viss tid får jeg ny purring med et høyere gebyr og slik fortsetter det til biblioteket sender krav om betaling av boken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...