Gå til innhold

Venner som utnytter deg

Anbefalte innlegg

Gjest gidder ikke mer

Så ble jeg igjen ringt opp av en veninne. Hun hadde ikke bil og måtte kjøres noen mil unna. Ikke fem øre tilbyr hun for betaling. Jeg har hjelpt henne ofte med både det ene og det andre. Hun har aldri hjelpt meg med noe og de gangene jeg har spurt har det aldri passet henne. GRRRRR. Hva er det som får noen til å være så frekke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361669-venner-som-utnytter-deg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

15

• Mrs D

9

• Lillemus

6

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg betaler heller ikke venner som gjør meg en tjeneste. Men har vedkommende dårlig råd, ville jeg nok tilbudt meg å betale for bensinen. For de fleste venner vil uansett tiden de bruker være større "offer" enn bensinpengene.

Det bør være en viss gjensidighet mellom venner. I perioder hjelper en kanskje enkelte venner mye, men da forventer en i det minste en viss takknemlighet.

Gjest gidder ikke mer

Jeg betaler heller ikke venner som gjør meg en tjeneste. Men har vedkommende dårlig råd, ville jeg nok tilbudt meg å betale for bensinen. For de fleste venner vil uansett tiden de bruker være større "offer" enn bensinpengene.

Det bør være en viss gjensidighet mellom venner. I perioder hjelper en kanskje enkelte venner mye, men da forventer en i det minste en viss takknemlighet.

Jeg har ikke noe imot å hjelpe andre. Jeg synes bare at en ikke skal mase på sine venner når en selv vet at en ikke gjør noe tilbake. Det er det jeg reagerer på. Jeg kan godt hjelpe mye uten å forrvente noe tilbake men da skal det være fordi jeg har tilbydd meg hjelpen og ikke fordi jeg har blitt mast på. Det er denne masingen fra en person som ikke kan hjelpe tilbake som irriterrer meg enormt nå. Eller det som kanskje irriterer meg mest er at jeg ikke greier å si nei. Må visst bli flinkere på det.

Betaler du virkelig ikke vennene dine om de kjører deg uten at de skulle samme sted selv? Fy søren, enten er du tanketom eller frekk!

Annonse

Gjest Høstløv

''Jeg betaler heller ikke venner som gjør meg en tjeneste. ''

Jeg betaler heller ikke for vennetjenester.

''Men har vedkommende dårlig råd, ville jeg nok tilbudt meg å betale for bensinen.''

Bilhold er meget dyrt i dag, det koster i realiteten mellom 60 og 100 kroner å kjøre en mil. Det er alminnelig høflighet å dekke denne kostnaden også overfor venner, hvorfor skulle de ha utgifter for å utføre vennetjenester?

candyqueen_83

Betaler du virkelig ikke vennene dine om de kjører deg uten at de skulle samme sted selv? Fy søren, enten er du tanketom eller frekk!

Jeg betaler når de skal samme sted som meg også. Bortsett fra om vi har en avtale om å kjøre annenhver gang da. Selv om de skal samme sted som meg så skal vel ikke jeg ha gratis transport på deres regning? Jeg måtte uansett betalt for min egen bensin eller offentlig transport.

Jeg betaler når de skal samme sted som meg også. Bortsett fra om vi har en avtale om å kjøre annenhver gang da. Selv om de skal samme sted som meg så skal vel ikke jeg ha gratis transport på deres regning? Jeg måtte uansett betalt for min egen bensin eller offentlig transport.

''Jeg betaler når de skal samme sted som meg også. Bortsett fra om vi har en avtale om å kjøre annenhver gang da.''

Det gjør jeg også. Jeg liker ikke å ta folk som en selvfølge, det er selvsagt at jeg skal bidra.

candyqueen_83

''Jeg betaler når de skal samme sted som meg også. Bortsett fra om vi har en avtale om å kjøre annenhver gang da.''

Det gjør jeg også. Jeg liker ikke å ta folk som en selvfølge, det er selvsagt at jeg skal bidra.

Men det er utrolig mange som tar det å få sitte på uten å betale som en selvfølge. Jeg klarer ikke helt å forstå tankegangen deres.

''Jeg betaler heller ikke venner som gjør meg en tjeneste. ''

Jeg betaler heller ikke for vennetjenester.

''Men har vedkommende dårlig råd, ville jeg nok tilbudt meg å betale for bensinen.''

Bilhold er meget dyrt i dag, det koster i realiteten mellom 60 og 100 kroner å kjøre en mil. Det er alminnelig høflighet å dekke denne kostnaden også overfor venner, hvorfor skulle de ha utgifter for å utføre vennetjenester?

Mellom 60 og 100 kroner å kjøre en mil? Hvis en bil bruker svimlende to liter pr mil blir det rundt 30 kroner i drivstoff. Få biler bruker mer enn rundt literen, vel? At forsikring og vedlikehold koster mellom 30 og 70 kroner pr mil stiller jeg meg tvilende til. Jeg så en gang et regnestykke som sa at de samlede kostnadene lå på rundt 30 kroner pr mil, det tror jeg mer på.

Men det er utrolig mange som tar det å få sitte på uten å betale som en selvfølge. Jeg klarer ikke helt å forstå tankegangen deres.

Ikke jeg heller. Og ja, jeg kjenner flere sånne jeg også. :)

Med meg er det sånn at om jeg ikke har betalt for meg om jeg har sittet på, hvis jeg fx ikke har penger der og da, så ligger det over meg som en mare til jeg ha fått gjort opp. :D Har ofte vist seg at den jeg satte på med har glemt hele greia før jeg kommer med pengene, selv om det bare er et par dager. Men jeg, jeg MÅ betale min del.

Annonse

Hvis jeg og ei venninne skal til samme sted, og jeg plukker opp henne på vei dit, altså ingen omvei, så ser jeg ikke helt vitsen med at venninna mi skal betale meg. Og omvendt, hvis jeg sitter på med noen og det ikke er noen omvei. Da har det jo ikke vært noen ekstra kostnad.

Hvis derimot venninna mi må kjøre en omvei for å hente meg, så syns jeg det er greit å betale.

Gjest Høstløv

Mellom 60 og 100 kroner å kjøre en mil? Hvis en bil bruker svimlende to liter pr mil blir det rundt 30 kroner i drivstoff. Få biler bruker mer enn rundt literen, vel? At forsikring og vedlikehold koster mellom 30 og 70 kroner pr mil stiller jeg meg tvilende til. Jeg så en gang et regnestykke som sa at de samlede kostnadene lå på rundt 30 kroner pr mil, det tror jeg mer på.

NAF (Norges Automobil Forbund) har regnet på hva bilhold koster og det er derfra jeg har tallene.

Bilhold koster langt mer enn bare bensin, forsikring og årsavgift. Det koster å kjøpe bil, renter og avdrag på billån og avskrivninger utgjør en stor del av de samlede kostnadene ved bilhold.

NAF (Norges Automobil Forbund) har regnet på hva bilhold koster og det er derfra jeg har tallene.

Bilhold koster langt mer enn bare bensin, forsikring og årsavgift. Det koster å kjøpe bil, renter og avdrag på billån og avskrivninger utgjør en stor del av de samlede kostnadene ved bilhold.

Joda, det stemmer sikkert. På den annen side er det ikke rimelig (syns jeg) at de som sitter på med meg skal være med på å betale ned billånet mitt. :D

Det tallet jeg sikter til (og som jeg ikke finner igjen i farta) viser hva bruk av bilen koster pr mil, hva som egentlig burde være rimelig å betale når man sitter på. Dette inkulderer forsikring, bensinkostnader og slitasje på bilen. Altså rundt 30 kroner pr mil fordelt på de som er med i bilen.

Hvis jeg og ei venninne skal til samme sted, og jeg plukker opp henne på vei dit, altså ingen omvei, så ser jeg ikke helt vitsen med at venninna mi skal betale meg. Og omvendt, hvis jeg sitter på med noen og det ikke er noen omvei. Da har det jo ikke vært noen ekstra kostnad.

Hvis derimot venninna mi må kjøre en omvei for å hente meg, så syns jeg det er greit å betale.

Men hva hvis det ALLTID er du som kjører, er det da rtimelig at venninna di ALLTID skal ha gratis tur, og du betale alle utgifter? Det blir en urimelig skjevfordeling.

Gjest Høstløv

Joda, det stemmer sikkert. På den annen side er det ikke rimelig (syns jeg) at de som sitter på med meg skal være med på å betale ned billånet mitt. :D

Det tallet jeg sikter til (og som jeg ikke finner igjen i farta) viser hva bruk av bilen koster pr mil, hva som egentlig burde være rimelig å betale når man sitter på. Dette inkulderer forsikring, bensinkostnader og slitasje på bilen. Altså rundt 30 kroner pr mil fordelt på de som er med i bilen.

Nå skrev jeg ikke hva venner som sitter på i bilen skal være med til å betale av bilkostnader, men bare kostnadene ved bilhold er generelt sett.

Jeg vil også mene at dette nivået

''Altså rundt 30 kroner pr mil fordelt på de som er med i bilen.''

er rimelig.

Gjest Elextra

''Betaler du virkelig ikke vennene dine om de kjører deg uten at de skulle samme sted selv? Fy søren, enten er du tanketom eller frekk!

''

Det har vel omtrent ikke forekommet at venner har kjørt meg et sted uten at de skal dit selv. Skal mye til at jeg ville bedt noen kjøre meg, og antakelig ville jeg det i såfall vært nære venner. I den grad jeg kjører nære venner eller blir kjørt av dem, ville det ikke være naturlig å betale noe, selv om man kanskje kunne foreslå det. Om noen brukte en ettermiddag på å kjøre meg og mitt et sted synes jeg nesten det er fornærmende å tilby å betale en hundrings for bensinen. Ville heller gitt en flaske god vin eller noe sånt.

Tanketom eller frekk? Deg om det.

Den gamle bilen min brukte tett under to liter på mila ja. *S* Vanvittige drifstoffregninger. Så vi kjøpte helt flett ny diesel og gliser hver gang regninga kommer!

Så det går an..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...