Gå til innhold

Venner som utnytter deg

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Ikke jeg heller. Og ja, jeg kjenner flere sånne jeg også. :)

Med meg er det sånn at om jeg ikke har betalt for meg om jeg har sittet på, hvis jeg fx ikke har penger der og da, så ligger det over meg som en mare til jeg ha fått gjort opp. :D Har ofte vist seg at den jeg satte på med har glemt hele greia før jeg kommer med pengene, selv om det bare er et par dager. Men jeg, jeg MÅ betale min del.

Akkurat sånn er det med meg også ;O)

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

15

• Mrs D

9

• Lillemus

6

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Hvis jeg og ei venninne skal til samme sted, og jeg plukker opp henne på vei dit, altså ingen omvei, så ser jeg ikke helt vitsen med at venninna mi skal betale meg. Og omvendt, hvis jeg sitter på med noen og det ikke er noen omvei. Da har det jo ikke vært noen ekstra kostnad.

Hvis derimot venninna mi må kjøre en omvei for å hente meg, så syns jeg det er greit å betale.

Men om hun skal plukke opp deg kjører jo du gratis på hennes regning? I stedet for at dere hadde betalt halvparten hver.

Altså om jeg kjører noen eller henter noen krever jeg ikke betaling av dem, men jeg er selv raskt ute med å betale eller lage en avtale om det er noe som skjer ofte.

NAF (Norges Automobil Forbund) har regnet på hva bilhold koster og det er derfra jeg har tallene.

Bilhold koster langt mer enn bare bensin, forsikring og årsavgift. Det koster å kjøpe bil, renter og avdrag på billån og avskrivninger utgjør en stor del av de samlede kostnadene ved bilhold.

''Det koster å kjøpe bil, renter og avdrag på billån og avskrivninger utgjør en stor del av de samlede kostnadene ved bilhold.''

Nå er det ikke alle som har billån da. :o)

Gjest minner om ei

Minner meg litt om en venninne jeg har... heldigvis bor jeg for langt unna til at hun kan utnytte meg sånn... Tror ikke hun utnytter folk med vilje, virker som hun tar det som en selvfølge at venner hjelper hverandre, men hun tenker ikke på at kanskje hun må yte gjengjeld av og til, det går jo begge veier.

Hun har ikke bil, så tror ikke hun tenker på at det faktisk koster penger å kjøre,

bensin koster penger, slitasje på bilen, risiko for trafikkuhell og tap av bonus... en vet jo aldri... Så det burde vært en selvfølge at hun betaler for drivstoffet i det minste.

Greit nok er det en tur som er planlagt og begge har nytte av turen,

da kan man spleise på drivstoffet, kanskje passasjeren betaler litt mindre siden det ikke er hennes bil, men dersom turen er bare for hennes del bør hun betale alt drivstoffet og gjerne litt til som takk for hjelpa. Men denne jenta er alltid blakk,så hun vil nok helst slippe...

Gjest busskort

Men det er utrolig mange som tar det å få sitte på uten å betale som en selvfølge. Jeg klarer ikke helt å forstå tankegangen deres.

Jeg har busskort. Noen ganger jobber jeg sammen med en kollega som bor i nærheten. Hvis vedkommende spør om jeg vil sitte på hjem, så betaler jeg ikke for det. Da ville jeg heller tatt bussen som jeg allerede betaler for, selv om det tar lenger tid.

Nå skrev jeg ikke hva venner som sitter på i bilen skal være med til å betale av bilkostnader, men bare kostnadene ved bilhold er generelt sett.

Jeg vil også mene at dette nivået

''Altså rundt 30 kroner pr mil fordelt på de som er med i bilen.''

er rimelig.

Da er vi nok enige, da. :)

Annonse

Gjest Tatjana

Du må velge: Bite det i deg og si ja, for vennskapets skyld.

Si noe slikt som "Ja, jeg kan kjøre deg, men da må du betale for turen ettersom jeg ikke har noe ærend dit selv. Det blir ca xx kr."

Si blankt nei.

Ved de siste to alternativene risikerer du å miste henne som venn, men det er kanskje ikke så stort tap?

Jeg hadde en som jeg trodde var min bestevenninne. Hun rakket alltid ned på meg og mitt. Kritiserte kjæresten min (min nåværende mann), både for utseendet og utdannelsen, kritiserte huset vi kjøpte oss, kritiserte alt. Jeg tok imot og unnskyldte og unnskyldte. Til sist tok jeg til motmæle, og det viste seg å bli slutten på vennskapet. Men etter litt ettertanke oppdaget jeg at jeg hadde det langt bedre uten henne. Jeg slapp å forsvare alle valgene mine hele tiden. Og selv om det til tider bare var små drypp og ikke de store tingene hun kritiserte så var det ganske nedbrytende likevel.

Gjest Høstløv

Jeg har ikke hatt lån på bilen min og har betalt den selv. :o)

Ja, det finnes flinke piker også. :-)

Vi har ikke lån på våre biler vi heller, men dvs at vi ikke får renter av pengene som alternativt ville stått på høyrentekonto, så derfor blir det tap av renteinntekter i stedet for rentekostnader.

;-)

Ja, det finnes flinke piker også. :-)

Vi har ikke lån på våre biler vi heller, men dvs at vi ikke får renter av pengene som alternativt ville stått på høyrentekonto, så derfor blir det tap av renteinntekter i stedet for rentekostnader.

;-)

Nåja, med de rentene som er på innskuddskonti i dag er det vel ikke så mange kronene jeg går glipp av. Jeg har ikke en bil til mange hundre tusen akkurat. :o)

Gjest Høstløv

Nåja, med de rentene som er på innskuddskonti i dag er det vel ikke så mange kronene jeg går glipp av. Jeg har ikke en bil til mange hundre tusen akkurat. :o)

Nei, men det kan det jo være at vi andre har.

Innskuddsrente på høyrentekonto i banken er 3,7%.

Annonse

Nei, men det kan det jo være at vi andre har.

Innskuddsrente på høyrentekonto i banken er 3,7%.

''Innskuddsrente på høyrentekonto i banken er 3,7%.''

*hehe* Husker da jeg hadde rød postsparebankbok, da var renta rundt 5% på vanlig konto, ikke høyrente. :o) Men da var jo utlånsrenta sikkert over 20% da...

candyqueen_83

Jeg har busskort. Noen ganger jobber jeg sammen med en kollega som bor i nærheten. Hvis vedkommende spør om jeg vil sitte på hjem, så betaler jeg ikke for det. Da ville jeg heller tatt bussen som jeg allerede betaler for, selv om det tar lenger tid.

Men da spør jo vedkommende deg, det blir litt annerledes.

NAF (Norges Automobil Forbund) har regnet på hva bilhold koster og det er derfra jeg har tallene.

Bilhold koster langt mer enn bare bensin, forsikring og årsavgift. Det koster å kjøpe bil, renter og avdrag på billån og avskrivninger utgjør en stor del av de samlede kostnadene ved bilhold.

''renter og avdrag på billån og avskrivninger utgjør en stor del av de samlede kostnadene ved bilhold.''

Veldig fornøyd med at jeg pleier å la andre ta den største biten av det der :-)

Det er dessuten en stor glede og frihet å ha biler som er såpass gamle at man slipper å være hysterisk nøye med dem.

''renter og avdrag på billån og avskrivninger utgjør en stor del av de samlede kostnadene ved bilhold.''

Veldig fornøyd med at jeg pleier å la andre ta den største biten av det der :-)

Det er dessuten en stor glede og frihet å ha biler som er såpass gamle at man slipper å være hysterisk nøye med dem.

''Veldig fornøyd med at jeg pleier å la andre ta den største biten av det der :-) Det er dessuten en stor glede og frihet å ha biler som er såpass gamle at man slipper å være hysterisk nøye med dem.''

*nikker* :o) Og veldig fornøyd med at jeg har en kjæreste som skifter olje, oljefilter og lyspærer for meg. :o)

Men min neste bil - det blir nybil! :o)

''Veldig fornøyd med at jeg pleier å la andre ta den største biten av det der :-) Det er dessuten en stor glede og frihet å ha biler som er såpass gamle at man slipper å være hysterisk nøye med dem.''

*nikker* :o) Og veldig fornøyd med at jeg har en kjæreste som skifter olje, oljefilter og lyspærer for meg. :o)

Men min neste bil - det blir nybil! :o)

''Men min neste bil - det blir nybil! :o)''

Det tror jeg faktisk aldri jeg vil velge å ha... Liker å slippe å passe på den - om noen bulker i meg eller riper opp døren min, kan jeg trekke på skuldrene og gi blaffen. Herlig. Bruker bilene mine til de dør av elde, så slipper å tenke på verditap ved salg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...