Gå til innhold

Venner som utnytter deg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

15

• Mrs D

9

• Lillemus

6

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

''Men min neste bil - det blir nybil! :o)''

Det tror jeg faktisk aldri jeg vil velge å ha... Liker å slippe å passe på den - om noen bulker i meg eller riper opp døren min, kan jeg trekke på skuldrene og gi blaffen. Herlig. Bruker bilene mine til de dør av elde, så slipper å tenke på verditap ved salg.

Fordelen med å kjøpe nybil er at en slipper å tenke på gjenanskaffelse av bil i maange år framover, samtidig som en vet at vedlikeholdet av bilen er bra og at den teknisk sett er i orden til enhver tid.

Ved kjøp av bruktbil kan en få mange uvelkomne overraskelser i form av dyre verkstedsregninger.

Gjest Elextra

''Jeg betaler heller ikke venner som gjør meg en tjeneste. ''

Jeg betaler heller ikke for vennetjenester.

''Men har vedkommende dårlig råd, ville jeg nok tilbudt meg å betale for bensinen.''

Bilhold er meget dyrt i dag, det koster i realiteten mellom 60 og 100 kroner å kjøre en mil. Det er alminnelig høflighet å dekke denne kostnaden også overfor venner, hvorfor skulle de ha utgifter for å utføre vennetjenester?

Joda, skjønner hva du mener, og særlig om en skal i eregne avskrivning og forsikring på bilen, hvilket jeg ville synes er litt sært i slike beregninger.

Kommer jo også helt an på hva slags kjøring det var snakk om. Om en vennenne f.eks. kjørte meg til og fra Ikea ville neppe kostnaden bli særlig stor, men en stor tjeneste ville det like fullt være.

Gjest Høstløv

Joda, skjønner hva du mener, og særlig om en skal i eregne avskrivning og forsikring på bilen, hvilket jeg ville synes er litt sært i slike beregninger.

Kommer jo også helt an på hva slags kjøring det var snakk om. Om en vennenne f.eks. kjørte meg til og fra Ikea ville neppe kostnaden bli særlig stor, men en stor tjeneste ville det like fullt være.

Nå er det jo litt forskjell på om to venninner tar en tur på Ikea sammen og hygger seg i lag og den slags kjøring som trådstarter beskriver.

Gjest Elextra

Nå er det jo litt forskjell på om to venninner tar en tur på Ikea sammen og hygger seg i lag og den slags kjøring som trådstarter beskriver.

Hyggetur og Ikea passer for meg ikke i samme setning:).

Tenkte her kun på kjøring til et sted i rimelig nærhet hvor sjåfør kunne vært nødvendig, tenkte ikke på Ikea som et felles mål.

Annonse

''Men min neste bil - det blir nybil! :o)''

Det tror jeg faktisk aldri jeg vil velge å ha... Liker å slippe å passe på den - om noen bulker i meg eller riper opp døren min, kan jeg trekke på skuldrene og gi blaffen. Herlig. Bruker bilene mine til de dør av elde, så slipper å tenke på verditap ved salg.

''Bruker bilene mine til de dør av elde, så slipper å tenke på verditap ved salg.''

Den jeg har nå skal jeg ha til den dauer, neste bil blir nybil. Sannsynligvis blir det den eneste gangen i mitt liv jeg kommer til å ha mulighet til å kjøpe meg nybil så da skal jeg det. :o)

Gjest Høstløv

Hyggetur og Ikea passer for meg ikke i samme setning:).

Tenkte her kun på kjøring til et sted i rimelig nærhet hvor sjåfør kunne vært nødvendig, tenkte ikke på Ikea som et felles mål.

Jeg tenkte at skulle du en tur til Ikea, ville det ta noen timer og da trengte du mer av venninnen din sin tid enn det ville ta å bare kjøre en tur dit. ;-)

Ikke fordi jeg heller ville synes at en tur til Ikea med venninner hadde vært noe særlig koselig, det er bare stress og kjøpemas.

Fordelen med å kjøpe nybil er at en slipper å tenke på gjenanskaffelse av bil i maange år framover, samtidig som en vet at vedlikeholdet av bilen er bra og at den teknisk sett er i orden til enhver tid.

Ved kjøp av bruktbil kan en få mange uvelkomne overraskelser i form av dyre verkstedsregninger.

''Ved kjøp av bruktbil kan en få mange uvelkomne overraskelser i form av dyre verkstedsregninger.''

Det kan man jo på nye også ;-) Kanskje ikke de helt første årene (for da er det vel garantier osv?) men deretter... Og delene er gjerne dyrere på nye flotte biler. Og så føler man at man må fikse absolutt alt av småtteri pga verdien den har. Synes mange med relativt nye biler syter over ting som ikke virker og regninger som må betales.

Vi har hatt bruktbiler (og bruks-biler) i alle år, og har ennå ikke fått store overraskelser på verksted.

Gjest busskort

Men da spør jo vedkommende deg, det blir litt annerledes.

Så du synes ikke jeg en sjelden gang kan spørre om å få sitte på uten å tilby meg å betale heller? Sånn rent hypotetisk, dersom jeg ser at vedkommende skal hjem akkurat når jeg skal hjem. Det er ingen omvei for vedkommende å kjøre, og jeg har fortsatt 10-20 minutter å gå videre hjem fra der vedkommende slipper meg av (avhengig av hvem det er). Dette er i så fall noe som skjer veldig sjelden, kanskje en gang hver tredje måned eller noe.

candyqueen_83

Så du synes ikke jeg en sjelden gang kan spørre om å få sitte på uten å tilby meg å betale heller? Sånn rent hypotetisk, dersom jeg ser at vedkommende skal hjem akkurat når jeg skal hjem. Det er ingen omvei for vedkommende å kjøre, og jeg har fortsatt 10-20 minutter å gå videre hjem fra der vedkommende slipper meg av (avhengig av hvem det er). Dette er i så fall noe som skjer veldig sjelden, kanskje en gang hver tredje måned eller noe.

Jeg syns man skal betale om man spør om å få sitte på. Men det trenger jo ikke være så mye da. 20 kr eller noe..

candyqueen_83

Jeg syns man skal betale om man spør om å få sitte på. Men det trenger jo ikke være så mye da. 20 kr eller noe..

Altså, for sånne småturer nekter jeg andre å betale meg om noen sitter på, men jeg tilbyr meg alltid å betale om jeg sitter på. Ikke alle tar i mot.

''Så du synes ikke jeg en sjelden gang kan spørre om å få sitte på uten å tilby meg å betale heller? Sånn rent hypotetisk, dersom jeg ser at vedkommende skal hjem akkurat når jeg skal hjem. Det er ingen omvei for vedkommende å kjøre, og jeg har fortsatt 10-20 minutter å gå videre hjem fra der vedkommende slipper meg av (avhengig av hvem det er). Dette er i så fall noe som skjer veldig sjelden, kanskje en gang hver tredje måned eller noe.''

I dette tilfellet hadde jeg blitt skikkelig fornærma om noen ville betale meg! Skal jeg samme vei eller ikke må kjøre mange mil i omvei, skulle det da bare mangle om jeg ikke tar med passasjerer. Skjønner rett og slett ikke tankegangen til enkelte...

Annonse

''Jeg syns man skal betale om man spør om å få sitte på. Men det trenger jo ikke være så mye da. 20 kr eller noe..''

Gjør du virkelig det til venner / kolleger / bekjente? Det hadde jeg tatt som en gedigen fornærmelse, evt fått latterkrampe.

candyqueen_83

''Jeg syns man skal betale om man spør om å få sitte på. Men det trenger jo ikke være så mye da. 20 kr eller noe..''

Gjør du virkelig det til venner / kolleger / bekjente? Det hadde jeg tatt som en gedigen fornærmelse, evt fått latterkrampe.

Jeg spør selvfølgelig om de vil ha bensinpenger. Ikke ofte jeg sitter på med noen da. Liker best å kjøre selv. Syns det er frekt å ikke tilby seg.

Gjest segunda

Det er jo helt vanvittig å ta betalt 20 kr. hvis noen sitter på hos meg. OK hvis det er en avtale at jeg kjører lang vei, men aldri i livet om jeg tar småpenger for å la noen sitte på. Har heller ikke opplevd slikt uansett om jeg tilbyr skyss eller blir bedt om det.

Det er jo helt vanvittig å ta betalt 20 kr. hvis noen sitter på hos meg. OK hvis det er en avtale at jeg kjører lang vei, men aldri i livet om jeg tar småpenger for å la noen sitte på. Har heller ikke opplevd slikt uansett om jeg tilbyr skyss eller blir bedt om det.

''Det er jo helt vanvittig å ta betalt 20 kr. hvis noen sitter på hos meg''

Enig. Så smålig er det vel ikke mulig å være?

candyqueen_83

Jeg tar aldri betalt om noen sitter på, men å tilby seg å betale syns jeg man bør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...