Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat registrert meg på NAV, med tungt hjerte, etter over åtte år i en jobb jeg trives godt i.

For å få dagpenger kreves skriftlig bekreftelse på at arbeidstiden er satt ned til 50% eller mindre. Nå er det slik at jeg har en kontrakt med timelønn og ingen fastsatt stillingsprosent. De vil ha lønnsslipper for de siste 12 måneder, det er greit. Men hvaslags papir vil de ha på at arbeidstiden blir kuttet? Er det greit med en timeplan for de neste månedene, eller må jeg få henne til å skrive ut en oppsigelse?

Grunnen til dette er at medarbeidere som har vært syke kommer tilbake, og har rett til full stilling. Jeg har i praksis jobbet full stilling i mange år, men har det ikke i kontrakten. Jeg ser ingen annen løsning enn å prøve å få meg en ny jobb, arbeidsgiveren opplever det som belastende at jeg har to ganger begynt å mase om fast ansettelse. Hun er gravid, og jeg vil ikke stresse henne ytterligere med mer mas om papirer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361672-nav-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg her, er .... Har du virkelig jobbet på samme sted i 8 år uten å være fast ansatt? Hvordan er det mulig?

Men for å svare på noe av det du lurer på. Du må få sjefen din til å skrive hvor mye du har jobbet, hvor stor stillingsprosent du *faktisk* har hatt, uavhengig av kontrakten. Sier kontrakten 50%, og du har jobbet 100%, så skal det stå 100%. Så må det stå hvor mye reduksjonen blir i forhold til det du faktisk har jobbet. Utregning av dagpenger (eller hav det nå heter nå...) skjer ut fra det du faktisk har jobbet. Hvorvidt du har rett på dagpenger beregnes ut fra reduksjon i stilling, altså i forhold til hvor mye du har jobbet.

Det første som slår meg her, er .... Har du virkelig jobbet på samme sted i 8 år uten å være fast ansatt? Hvordan er det mulig?

Men for å svare på noe av det du lurer på. Du må få sjefen din til å skrive hvor mye du har jobbet, hvor stor stillingsprosent du *faktisk* har hatt, uavhengig av kontrakten. Sier kontrakten 50%, og du har jobbet 100%, så skal det stå 100%. Så må det stå hvor mye reduksjonen blir i forhold til det du faktisk har jobbet. Utregning av dagpenger (eller hav det nå heter nå...) skjer ut fra det du faktisk har jobbet. Hvorvidt du har rett på dagpenger beregnes ut fra reduksjon i stilling, altså i forhold til hvor mye du har jobbet.

De har hele tiden vist til økonomiske vanskeligheter og hvordan det har vært umulig å ansette folk, samtidig som de har ikke villet miste meg osv osv. Samtidig har de ansatt mer skoleungdom. Jeg blir vel for dyr til slutt, jeg er jo organisert og har lang ansiennitet.

Det er vanskelig å få en klar skriftlig bekreftelse, siden arbeidstiden varierer så mye og det kan hende jeg får jobbe mer om de ikke får ansatt noen ny person til sommeren. Det jeg trenger er penger til mat mens jeg ser meg om etter en ny jobb, og det er nå.

Det hadde faktisk vært enklere om de hadde sagt meg opp, men jeg har lengst ansiennitet av alle som jobber her, så det er vanskelig å gjøre på en ordentlig måte.

Gjest Høstløv

De har hele tiden vist til økonomiske vanskeligheter og hvordan det har vært umulig å ansette folk, samtidig som de har ikke villet miste meg osv osv. Samtidig har de ansatt mer skoleungdom. Jeg blir vel for dyr til slutt, jeg er jo organisert og har lang ansiennitet.

Det er vanskelig å få en klar skriftlig bekreftelse, siden arbeidstiden varierer så mye og det kan hende jeg får jobbe mer om de ikke får ansatt noen ny person til sommeren. Det jeg trenger er penger til mat mens jeg ser meg om etter en ny jobb, og det er nå.

Det hadde faktisk vært enklere om de hadde sagt meg opp, men jeg har lengst ansiennitet av alle som jobber her, så det er vanskelig å gjøre på en ordentlig måte.

''....og det kan hende jeg får jobbe mer om de ikke får ansatt noen ny person til sommeren''

Du har fortrinnsrett til stillingen, de har ikke lov til å si opp noen for å ansette noen andre.

''§ 14-2. Fortrinnsrett til ny ansettelse

(1) Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for. ''

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html#14-2

''....og det kan hende jeg får jobbe mer om de ikke får ansatt noen ny person til sommeren''

Du har fortrinnsrett til stillingen, de har ikke lov til å si opp noen for å ansette noen andre.

''§ 14-2. Fortrinnsrett til ny ansettelse

(1) Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for. ''

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html#14-2

De mener at jeg ikke er kvalifisert siden jeg ikke har fagbrev.

Veldig mulig. De gangene jeg har hatt en halv fot i arbeidslivet så har det konsekvent vært snakk om sosial dumping. Der jeg har jobbet halve døgnet for luselønn, aldri fått overtidsbetalt, aldri fått kontrakt, aldri hatt rettigheter. Blitt oppringt på natta for å komme på jobb. Og rett og slett bare blitt dumpet når de ikke har hatt bruk for meg mer. Uten papirer eller lønnsslipper eller noe..

Ja. Norske lovlige bedrifter. Medvirkende årsak til at jeg som var i en svak posisjon fra før datt mer og mer på utsiden av arbeidslivet. Så at de har utnyttet trådstarter så lenge tviler jeg ikke på. *sint*

Annonse

Dagpengene du får, beregnes utifra hva som har vært din reelle inntekt de siste årene.

Hvis du har jobbet mer / mindre i perioder, så må man jo gå tilbake på lønnslippene dine og finne ut hvor mange timer du har jobbet i snitt pr måned, og regne ut hva dette tilvarer i prosent.

En 100% stilling tilsvarer 40 timers uke (inkl 30 min lunsj) eller 37,5 timer uten lunsj.

Deretter må du få en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiver hvor det står at stillinsprosenten din er redusert, og at de ikke kan tilby deg mere enn 50% stilling (eller mindre)

Denne bekreftelsen er grunnlaget for at NAV skal ha lov til å betale deg dagpenger.

Det pleier å være helt uproblematisk for en arbeidsgiver å skrive et slikt brev. Så det kan du med god samvittighet spørre din overordnede om selvom du ikke ønsker å "mase"

Dette er

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...