Gå til innhold

Hvor fort slå alarm? /litiumspeil/svingninger

Anbefalte innlegg

Gjest BiPolArtica2
Skrevet

Jeg har følt meg ustabil de siste kanskje tre ukene eller noe sånt. Fikk målt litiumspeil til 0,5 - som psykiateren min sier er ok så lenge jeg føler meg ok. Personlig tror jeg det er et par hakk for lavt. Lamictal lå på 20, pleier gjerne å ligge i det sjiktet på 20-25. Det var noe under tolv timer siden siste dose da disse prøvene ble tatt. Kanskje 45 min, hadde rett og slett ikke tid til å vente. Nå fler jeg mye på de klassiske depresjonssymptomene som veldig trøtthet, lett for å ta meg nær av ting som åpenbart ikke er ment vondt, veldig destruktive tanker, håpløshet, dårlig vilje til å stå på. Trass hjelper meg noe slik at jeg nok får gjennomført noe som har vært planlagt lenge og som jeg la svært mye arbeid i. Dårlig matlyst, blir veldig fort sliten og har problemer md å konsentrere meg. Å gjøre hobby-relaterte ting gjøres mer pga av en følelse av å måte, og på trass enn at jeg liker det...

Nå tenkte jeg å avvente et par uker før jeg kontakter psykiateren min, men jeg lurer på om det er for tidlig. Akkurat de reinspikka depressive tingene har jeg følt på i underkant av to uker.

Jeg har fryktet en sånn smell litt, fordi det er to år siden sist. De melder seg ofte i løpet av tidsrommet mars-mai. Hvert annet til tredje år. Følte meg litt hyper i en uke før dette... Ikke sånn dirkete euforisk hyper, men jeg MÅTTE ha noe å gjøre på. Gikk kjempelange turer jeg normalt ville synes var voldsomme. Nå er dt pes å gå til bussen - noe som ikke er så langt. Jeg har det ok i livet, så jeg ser ikke noen grunn til å ha det sånn. Samtidig har jeg opplevd sånne "blaff" det ikke har blitt noe av. Derfor er jeg forvirra.

Skal jeg slå alarm NÅ? Hvis du svarer NHD - hva mener du om litium-verdier? Da jeg sjekket for et halvår siden lå jeg på 0,6. Hvor liker du å ha dine pasienter når det er snakk om å forebygge depressive episoder.

Gjest Nerda
Skrevet

''Skal jeg slå alarm NÅ?''

Fikk ikke du svar på dette for et par dager siden?

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4541197

Det var sløvt - takk skal du ha. Var vel kanskje et eksempel på at jeg ikke hlt konsentrerer meg - for jeg kan faktisk ikke huske å ha skrevet det innlegget. Det handler ikke om noe rusbruk eller noe slikt, for det har jeg holdt meg langt unna i lange tider.

Nå har jeg dog sett NHD's svar, så da er det greit - jeg lurer ikke på noe mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...