Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en som har en tendens til alltid å fremheve seg selv og tråkke ned på meg. Vi var kjærester. Jeg har sagt at hvis vi skal være venner må han behandle meg bedre, men han sier at han vet ikke om han greier å endre på seg. Han vil ikke miste kontakten med meg. Hva er det med slike som har en så dårlig væremåte og som heller ikke greier å endre på seg? Jeg synes det er psykopatisk væremåte. Er dere enig? Han sier at han ble mobbet som barn og har lært å beskytte seg selv. Er det håp for at vi kan fortsatt være venner?

Gjest Høstløv
Skrevet

''Hva er det med slike som har en så dårlig væremåte og som heller ikke greier å endre på seg? ''

''Er det håp for at vi kan fortsatt være venner?''

Hvis du greier å forholde deg til dette at han ikke endrer atferd.

Skrevet

Om dere kan være venner eller ikke, avhenger vel først og fremst av deg, og hva du "finner deg i"?

En generell regel er vel å unngå "venner" som får deg til å føle deg utilpass eller usikker, og holde deg til folk som tilfører deg noe positivt og gjør deg glad.

Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å være "venn" med en person som var ekkel mot meg, enten det var bevisst eller ubevisst.

Og hvis vedkommende heller ikke hadde endret seg etter å ha blitt gjort oppmerksom på hvordan jeg følte, så ville jeg ganske enkelt holdt meg unna vedkommende, og valgt andre venner istedet..

Skrevet

Om dere kan være venner eller ikke, avhenger vel først og fremst av deg, og hva du "finner deg i"?

En generell regel er vel å unngå "venner" som får deg til å føle deg utilpass eller usikker, og holde deg til folk som tilfører deg noe positivt og gjør deg glad.

Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å være "venn" med en person som var ekkel mot meg, enten det var bevisst eller ubevisst.

Og hvis vedkommende heller ikke hadde endret seg etter å ha blitt gjort oppmerksom på hvordan jeg følte, så ville jeg ganske enkelt holdt meg unna vedkommende, og valgt andre venner istedet..

Synes det er rart at vedkommende ikke sier at h*n vil skjerpe seg og ikke sier beklager engang. Han er bipolar, men det er vel ingen unnskyldning. Trist at relasjonen får en slik utgang. I starten oppførte han seg mye bedre.

Gjest alomo
Skrevet

Synes det er rart at vedkommende ikke sier at h*n vil skjerpe seg og ikke sier beklager engang. Han er bipolar, men det er vel ingen unnskyldning. Trist at relasjonen får en slik utgang. I starten oppførte han seg mye bedre.

Det triste her er at du ikke slipper taket i en eks. Kom deg videre!

Skrevet

Hvis han har en psykisk diagnose, så er det kanskje ikke så lett for ham å "styre" sin væremåte?

Det er jo nettopp det som er "greia" med mange psykiske lidelser: at de som er syke ofte reagerer og oppfører seg annerledes enn oss "normale" og væremåten deres kan derfor oppfattes som ulogisk eller irrasjonell.

De har heller ikke alltid evnen til å forstå hvordan de virker på andre, eller til å justere oppførselen sin etter omstendighetene.

Derfor hjelper det nok lite å be ham om å "skjerpe" seg.

Men som sagt er det opp til deg å sette grensene selv for hva du vil godta.

Ja, det er trist at et vennskap / kjæresteforhold ender i uvennskap. Men det er nok dessverre ikke så uvanlig - enten man har psykiske diagnoser eller ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...