Gå til innhold

Pasientmerking, ingen garanti mot forveksling...

Anbefalte innlegg

Vår nye sykehus har de største navnlappene jeg hittil har sett til å ha rundt pasientenes håndledd, men jeg lurer nå på om de er store _nok_ ! Med hele to gamle damer på et pasientrom, så kan det jo være vanskelig å huske hvem som er hvem av dem, selv om de begge er kompetente og fullt i stand til å fortelle hva de heter. I går var tydeligvis den store ombyttingsdagen. Helt fra morgenen av hadde tydeligvis personalet problemer med å vite hvem som var hvem (de har jo bare vært der i ca 10 dager nå, så det kanskje litt mye å forlange at noen skal vite hvem som bor i de to sengene). Svigermor skulle til diverse undersøkelser, men det var naboen som ble hentet av personalet, og da svigermor prøvde å si at noe kanskje var feil, forklarte de at _nå_ var alt riktig. Jeg forsøkte å ringe sykehuset for å høre hvordan situasjonen nå var, og fikk verdens mest ulne svar av typen "de kunne ikke si noe særlig på telefonen, det var nok best jeg snakket med legen". Syntes jo det var litt merkelig siden jeg har fått god informasjon før, men dro nå opp på sykehuset for å finne ut av hva som skjedde. Forvekslingene kuliminerte ut på ettermiddagen, da ringte nemlig legen hjem til min svigerinne og sa at svigermor var døende. Han forklarte vennlig og omstendelig hele sykdomsforløpet. Problemet var bare at det _ikke_ var min svigermor som var blitt så syk, det var naboen, men det kunne jo ikke min svigerinne vite...

Heldigvis var jeg på sykehuset da legen ringte min svigerinne, så da hun gråtende ringte meg, så fikk vi relativt raskt ryddet opp i forvekslingene. Og _nå_ ser det ut til at alle på avdelingen vet hvem svigermor er - og ikke minst så får jeg all den informasjon jeg måtte ønske både av legen og andre - og på toppen av det hele kommer hun til å få åpen retur når hun skrives ut om noen dager.

Alle monner drar når det gjelder å få god hjelp i helsevesenet, og ingenting ser ut til å være så effektivt som en real tabbe;-)

Fortsetter under...

nitty-gritty

Jeg synes synd på dere som måtte oppleve dette for å få bedre informasjon og legens oppmerksomhet, slik at han i alle fall fikk med seg at det var to pasienter på det rommet og at de har navn og ikke kun diagnoser.

Tenker på deg og oppgaven din i disse dager. Håper alt klaffer og at ting går oppover fra nå :)

Annonse

Den saken burde dere melde Fylkeslegen. Det er alvorlig når de forveksler slik.

Jeg håper at legen selv har meldt avvik, og at de ser på situasjonen internt. Vi har ikke tenkt å melde saken til Fylkeslegen, selv om det kanskje burde ha vært gjort av hensyn til andre pasienter. For min svigermors del vil det sannsynligvis være en fordel å ikke klage.

''Helsetilsynet, Frida Frosk

''

Nei, her har jeg tenkt å la egoismen råde. Vi har ingen glede av å klage, derimot har vi stor glede av avdelingens skjerpede oppmerksomhet:-)

DET har dere. Så hvis det ikke blir mer tull så benytt dere av det :o)

Min søster opplevde noe lignende i fjor da hun ringte sykehuset og spurte etter min mor. Da hadde de svart som om hun var en annen pasient. Etterpå hadde de unnskyldt seg veldig med at de hadde to gamle damer med lignende navn og lignende symptom.

Åo mæi gådd!! Jeg hadde blitt vekslet mellom raseri og sammenbrudd...

Jeg har en ganske velutviklet galgenhumor, derfor har jeg valgt å latterliggjøre situasjonen mer enn å bli sint. Men om ikke jeg hadde vært på sykehuset og derfor raskt kunne avklare misforståelsen da min svigerinne ringte og var så fortvilet, så hadde jeg neppe vært så tilgivende i etterkant...

Jeg er målløs!!!

Hehe... tenkte historien ville gjøre inntrykk på deg;-)

Jeg er ikke imponert over de to sykepleirne som hadde ansvaret for det pasientrommet den dagen forvekslingene skjedde. Legen burde selvfølgelig ha sjekket navnet til pasienten han fikk overlevert for undersøkelsen, men siden det var ansvarlig sykepleier selv som trillet feil pasient av gårde til undersøkelsen, så er vedkommende i aller høyeste grad medansvarlig. Svigermoren min forsøkte å si til sykepleierne at de rotet den dagen, men de bare påsto at "nå var alle feil rettet opp...".

Annonse

Gjest Shira :o)

Hehe... tenkte historien ville gjøre inntrykk på deg;-)

Jeg er ikke imponert over de to sykepleirne som hadde ansvaret for det pasientrommet den dagen forvekslingene skjedde. Legen burde selvfølgelig ha sjekket navnet til pasienten han fikk overlevert for undersøkelsen, men siden det var ansvarlig sykepleier selv som trillet feil pasient av gårde til undersøkelsen, så er vedkommende i aller høyeste grad medansvarlig. Svigermoren min forsøkte å si til sykepleierne at de rotet den dagen, men de bare påsto at "nå var alle feil rettet opp...".

''Svigermoren min forsøkte å si til sykepleierne at de rotet den dagen, men de bare påsto at "nå var alle feil rettet opp...".

''

Feil kan skje, men det er akkurat den der som får meg til å se rødt. Var den kommunikasjonen da.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1299751742' post='4543221]

''Svigermoren min forsøkte å si til sykepleierne at de rotet den dagen, men de bare påsto at "nå var alle feil rettet opp...".

''

Feil kan skje, men det er akkurat den der som får meg til å se rødt. Var den kommunikasjonen da.

''Var den kommunikasjonen da.

''

Det er nesten så det er fasinerende hvor svake de er på både kommunikasjon med pasientene og kommunikasjon seg i mellom. Dagens visittlege (for nå er det dessverre en ny igjen) hadde uttrykt omtrent dette: "Det er ikke noe bra med deg". Men han kunne ikke forklare noe nærmere om hva han mente med det. Da hun spurte om hun fortsatt kan reise hjem i morgen, så ble ting enda mer uklart - men fortsettelse følger vel... Jeg ser frem til dagens oppklaringsrunde, da ingen informasjon blir gitt uten at en av oss pårørende henvender oss pr telefon. Min svigermor kan jo ikke betros med slike statshemmeligheter som f.eks. hvor høy hennes crp nå er... (Ikke det at det nødvendigvis er avgjørende, men hun føler seg så utrolig umyndiggjort når ingenting forklares. )

mariaflyfly

''Var den kommunikasjonen da.

''

Det er nesten så det er fasinerende hvor svake de er på både kommunikasjon med pasientene og kommunikasjon seg i mellom. Dagens visittlege (for nå er det dessverre en ny igjen) hadde uttrykt omtrent dette: "Det er ikke noe bra med deg". Men han kunne ikke forklare noe nærmere om hva han mente med det. Da hun spurte om hun fortsatt kan reise hjem i morgen, så ble ting enda mer uklart - men fortsettelse følger vel... Jeg ser frem til dagens oppklaringsrunde, da ingen informasjon blir gitt uten at en av oss pårørende henvender oss pr telefon. Min svigermor kan jo ikke betros med slike statshemmeligheter som f.eks. hvor høy hennes crp nå er... (Ikke det at det nødvendigvis er avgjørende, men hun føler seg så utrolig umyndiggjort når ingenting forklares. )

Jeg kjenner jeg er rødglødende på deres vegne. Makan! :(

Du burde skrevet bok. Igjen.

Er det mulig?

Det jeg på sett og vis synes er så synd, er at jeg oppfatter det som om sykehuset har en haug med velmenende og , i utgangspunktet, dyktige ansatte. Noe blir allikevel så ofte feil der oppe, og jeg tror det handler om strukturelle forhold samt manglende sykepleiefaglig fokus. Jeg tror kort og godt at dette sykehuset - til tross for de imponerende bygningene (hver enkelt pasient har til og med sin egen safe!) - er et sted hvor det fortsatt er vanskelig å gjøre en god jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...