Gå til innhold

Min gamle mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gamle mor fødd i 1937 har slitt med depresjoner siden hun var 28 år gammel. Hun har vært hos mange leger og til en psykiater. Når hun er deprimert ligger hun hele dagen og får ingenting gjort og har det så fælt at hun ikke orker mer sier hun. Når det går oppover mot en manisk periode har hun det bra og virker normal før det tar helt av og skal liksom ta igjen alt på en kort hektisk manisk periode. I denne tiden er det vanskelig å styre henne for nå er det hun som tar kommandoen og tar alle avgjersler. Lange telefonsamtaler og milelange SMSèr samt helt ville påfunn. Desse opp og nedturene er like harde for oss som hun har rundt seg. Hun medisinerer seg med Zyprexa 17,5mg og Lamital 150mg daglig. Hun kan ikke ha et så kraftigt stemningleie lenger. Er faktisk redd for livet hennes og ved neste legetime skal jeg være med henne. Finnest det andre medesiner eller behandling? Har lest om elektrosjokk og Lithium, eller er det andre medikamenter? En gang i tiden brukte hun Trilafon som visst funka. Hadde vært fint med noe informasjon fra dem som jeg kunne tatt med til fastlegen. Kan jeg kreve at mor kan bli diagnosiert ved et sykehus? og eventuellt fått tilpasset medesin etter diagnose. Fint med et svar.

Skrevet

Jeg tror det er lurt at du er med henne til legen. Forklar detaljert hvordan dere rundt henne oppfatter situasjonen, og be legen om å finne bedre hjelp til henne.

Jeg tror det er viktigere at du er nøye i din beskrivelse av hvordan din mor fungerer i hverdagen, enn at du kommer med konkrete forslag til behandling. Si at dere ønsker at hun vurderes av spesialisthelsetjenesten på nytt dersom fastlegen ikke har konkrete forslag til endringer.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...