Gå til innhold

Politiaksjon mot barnefamilier

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''Politiet gikk i går og i dag til aksjon mot flere somaliske barnefamilier som er siktet for grovt trygdebedrageri. – De fleste som mistenkes for å svindle til seg aleneforsørgertillegg er somaliere, sier Nav.

For første gang bekrefter Nav at de kjenner til minst 100 somaliske kvinner som har fått barn med ektemannen - etter de ble skilt.

De Castbergske barnelover vedtatt av Stortinget i 1915. De skulle garantere minsteinntekt for enslige forsørgere. I snitt får aleneforsørgere 15 000 kroner per barn per måned. Systemet er basert på tillit.

Det viser seg at nær halvparten av alle somaliske barn her i landet er født utenfor ekteskap. Enten er det stor aksept for alenemødre blant somaliere, eller så forteller statistikken noe om omfanget av trygdemisbruket.''

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7541771

15000 per barn per måned??????

Send snylterne ut!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361717-politiaksjon-mot-barnefamilier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

megler Smekk

Jeg fikk også hakeslipp av beløpet. Kan dette virkelig være mulig?

Må være feil?

Uansett, her har man årsaken til nordmenns såkalte "rasisme". Forårsaket av parasittene selv i samspann med våre blåøyde (no pun intended) politikere fra venstresiden. Dette har Frp snakket om i årevis - for døve ører. Kanskje man våkner nå?

Gjest Nord og ned.

Må være feil?

Uansett, her har man årsaken til nordmenns såkalte "rasisme". Forårsaket av parasittene selv i samspann med våre blåøyde (no pun intended) politikere fra venstresiden. Dette har Frp snakket om i årevis - for døve ører. Kanskje man våkner nå?

Ja, vanskelig å vite hvem man kal være mest forbannet på. De fremmede snylterne eller politikerne som har laget ei slik skattekiste som det bare er å forsyne seg av.

Annonse

Mange somaliere kommer til Norge med 1 kone, men mange kan ha eller skaffer seg 1 kone til som venter i hjemlandet. Når oppholdstillatelsen til kone nr.1 er i orden skiller de seg. De er skilt etter norsk lov som de blåser i, men er fortsatt gift etter somalisk lov/muslimsk lov og så får de kone nr.2 til landet som de da er gift med til hun har selvstendig oppholdstillatelse. Deretter kan begge konene få stønad som alenemor og de fornyes hvert tredje år når de får et nytt barn med sin fraskilte ektemann.

Jeg tror tallet som oppgis er for høyt. Virker ikke sannsynlig at enslige forsørgere med 4 barn får overført 60 000 ,- pr måned i overgangsstønad og ekstra barnetrygd.

Er ikke det med alle ekstra ting man får fordi man har barn, ikke bare barnetrygd ol.? Tenker på bostøtte, barnehagestøtte osv osv?

Er ikke det med alle ekstra ting man får fordi man har barn, ikke bare barnetrygd ol.? Tenker på bostøtte, barnehagestøtte osv osv?

Det er omtrent det en aleneforsørger får i dag i overgangstønad og 1 barnetrygd ekstra, dette endrer seg ikke om hun har 1 eller 5 barn. Jeg regner med at det står feil i artikkelen.

Annonse

Nord og ned

En trykkleif da. Men trasig er det i alle fall, de nører opp om folks fordommer.

Det trasige i denne saken er vel utelukkende det faktum at vår velferdsmodell basert på tillit så til de grader misbrukes av en ebstemt gruppe utlendinger og ikke hvorvidt det er snakk om 15 eller 30 tusen pr. måned som lures fra staten.

Fordommer er når noen tror noe om noen som ikke er sant. I denne saken er "fordommene" sannheter og således ikke fordommer i det hele tatt.

Jeg tror tallet som oppgis er for høyt. Virker ikke sannsynlig at enslige forsørgere med 4 barn får overført 60 000 ,- pr måned i overgangsstønad og ekstra barnetrygd.

''Jeg tror tallet som oppgis er for høyt. Virker ikke sannsynlig at enslige forsørgere med 4 barn får overført 60 000 ,- pr måned i overgangsstønad og ekstra barnetrygd.''

Korrekt. Satsene finner man på nav.no.

''Jeg tror tallet som oppgis er for høyt. Virker ikke sannsynlig at enslige forsørgere med 4 barn får overført 60 000 ,- pr måned i overgangsstønad og ekstra barnetrygd.''

Korrekt. Satsene finner man på nav.no.

Mener ikke du også at beløpet må være for høyt selv om man tar med forhold som bostøtte og andre former for støtteordninger som kan tilstås?

Det er utrolig kjipt at det er miljøer som utvikler en slik misbrukskultur. Deres handlinger rammer en haug med mennesker svært negativt.

''Det er utrolig kjipt at det er miljøer som utvikler en slik misbrukskultur. Deres handlinger rammer en haug med mennesker svært negativt.''

Veldig enig! Slike ukulturer og mibrukstilfeller må definitivt gripes fatt i og avdekkes, og det er trist at disse bidrar til å stigmatisere andre lovlydige borgere.

Det trasige i denne saken er vel utelukkende det faktum at vår velferdsmodell basert på tillit så til de grader misbrukes av en ebstemt gruppe utlendinger og ikke hvorvidt det er snakk om 15 eller 30 tusen pr. måned som lures fra staten.

Fordommer er når noen tror noe om noen som ikke er sant. I denne saken er "fordommene" sannheter og således ikke fordommer i det hele tatt.

Saker som dette vil fort føre til at vesentlig større grupper enn de som har stått bak trygdemisbruket, vil bli mistenkeliggjort. Særlig tror jeg det gjelder mennesker som har liten eller ingen form for kontakt med annet enn nordmenn med norsk etnisk bakgrunn. Da differensieres ikke mellom verken grupper av mennesker med annen etnisk bakgrunn, og slett ikke på individnivå.

Hvordan var forresten den saken i Rogaland som politiet aksjonerte i forhold til for noen uker siden? Var bestemte grupper overrepresentert der også?

nitty-gritty

Det er definitivt for høyt, men muligens presentert slik med vilje. Mange alenemødre har jo kun ett barn og med ett barn kan man få opptil 18 000 (eller rundt der) ved behov, tror jeg. Da er absolutt alt inkludert.

Når man da regner ut gjennomsnittet per barn (merkelig måte å gjøre det på), så kan vel tallet bli så høyt som 15 000 i gjennomsnitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...