Gå til innhold

Ta med klokker og smykker på ferie til utlandet.

Anbefalte innlegg

Gjest Hva med tollen?

Jeg har gjennom årene arvet og fått i gave en del dyre smykker og klokker. Reiser ofte på ferie til utlandet, og har da alltid med meg en del av disse tingene- for det er stort sett da jeg får pyntet meg og brukt alle disse tingene.

Nå har jeg lest om folk som har blitt stoppet i tollen på returen til Norge og avkrevd bevis på hvor tingene kommer fra.

Hvordan skal man handle dette? Jeg har ikke akkurat avkrevd giverne kvittering for gavene. (Konfirmasjons-arvete gullsmykker, bryllupsgave, klokke til 30- årsdagen osv.)

Finnes det et skjema fra tollvesenet som kan fylles ut på forhånd?

Synes det er dumt å ikke kunne ta med meg "klenodiene" mine på reise.

Fortsetter under...

Jeg tar aldri med dyre smykker på utenlandsreiser, fordi det er å invitere kriminelle til å robbe en. Reiseforsikringen utbetaler ikke forsikringspenger for dyrere smykker uten at du har forsikret disse spesielt.

Hva med å svare på spørsmålet?

Gjest Høstløv

Jeg svarte indirekte at jeg ikke synes at det er noe lurt å drasse med seg hele smykkeskrinet på utenlandsturer, og lar en smykkene være hjemme så får en ikke problemer i tollen ved hjemkomst ergo har jeg svart på spørsmålet.

Annonse

Gjest Hva med tollen?

Med mindre det er virkelig kostbare diamantsmykker etc. (da snakker vi ikke vanlige allianseringer etc.) tviler jeg sterkt på at tollen bryr seg.

Leste nettop om en som ble stoppet med en klokke til 17.000,- Han måtte bevise at klokken var kjøpt og tiollet i Norge. Han fikk inndratt klokken + 6000.- i bot så vidt jeg kan huske.

Noen av mine smykker er betydelig mere verdt enn 17.000,- - uten at jeg går rundt å "reklamerer" med det.

Mary Poppins

Leste nettop om en som ble stoppet med en klokke til 17.000,- Han måtte bevise at klokken var kjøpt og tiollet i Norge. Han fikk inndratt klokken + 6000.- i bot så vidt jeg kan huske.

Noen av mine smykker er betydelig mere verdt enn 17.000,- - uten at jeg går rundt å "reklamerer" med det.

Dette høres merkerlig ut. Jeg har bestandig reist med både klokke og smykker som gjerne er dyrere enn som så, og aldri fått noe problemer. Har heller aldri hørt om noen som har blitt stoppet for noe sånt.

Jeg drar på ferie imorgen og har tenkt til å ha med både klokke og smykker :-)

Gjest Høstløv

Du finner reglene her:

http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=178264&epslanguage=no

''Enkelte ganger vil det være vanskelig å bevise at en vare tidligere er fortollet. Bevisbyrden for dette ligger på den som ønsker å gjeninnføre varen. I praksis vil nok dette kunne innebære en begrensning i tollfritaket. Dersom du ønsker senere tollfri gjeninnførsel, bør du derfor alltid deklarere varen på vei ut (se § 4-11), og ta vare på dokumentasjon for dette. Dette gjelder også privatpersoner som tar dyre kapitalvarer med på reise i utlandet.''

Jeg skal til utlandet til våren og da skal bunaden være med. Har fått beskjed av bereiste venner om å kontakte tollen på forhånd og få en skriftlig bekreftelse på at bunaden med sølv og alt tilbehør til den og den verdien er tatt med ut av landet, og det samme skal få bli med tilbake.

Vet ikke om det samme er smart å gjøre for smykker, kanskje? Nå er det vel ikke så lett å kjøpe seg en eldgammel bunad i utlandet, så jeg vet ikke om dette handler om noe annet.

Annonse

petter smart

Hvis en person her inne f.eks. ber om råd for hvordan h*n skal begå selvmord, så må det være lov å svare at vedkommende ikke bør ta livet sitt.

Gode innspill bør det være takhøyde for her inne.

Gjest Hva med tollen?

Du finner reglene her:

http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=178264&epslanguage=no

''Enkelte ganger vil det være vanskelig å bevise at en vare tidligere er fortollet. Bevisbyrden for dette ligger på den som ønsker å gjeninnføre varen. I praksis vil nok dette kunne innebære en begrensning i tollfritaket. Dersom du ønsker senere tollfri gjeninnførsel, bør du derfor alltid deklarere varen på vei ut (se § 4-11), og ta vare på dokumentasjon for dette. Dette gjelder også privatpersoner som tar dyre kapitalvarer med på reise i utlandet.''

Takk for innlegg. Ser fra bunadstråden at dette kanskje anngår noen flere enn meg. Akter ikke å stå en sen kveld på flyplassen å skulle forklare hvor jeg har fått diverse fra.

Men finner fremdeles ikke noe skjema som bør fylles ut. Finner for valuta/ verdipapirer.

Hvis en person her inne f.eks. ber om råd for hvordan h*n skal begå selvmord, så må det være lov å svare at vedkommende ikke bør ta livet sitt.

Gode innspill bør det være takhøyde for her inne.

Selvfølgelig, men det er fremdeles ikke et svar på spørsmålet.

Gjest Høstløv

Takk for innlegg. Ser fra bunadstråden at dette kanskje anngår noen flere enn meg. Akter ikke å stå en sen kveld på flyplassen å skulle forklare hvor jeg har fått diverse fra.

Men finner fremdeles ikke noe skjema som bør fylles ut. Finner for valuta/ verdipapirer.

''Men finner fremdeles ikke noe skjema som bør fylles ut. Finner for valuta/ verdipapirer.''

Leter du litt i linken, jeg sendte deg, finner du svar på spørsmålet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...