Gå til innhold

Somaliske kvinner får barn med eksen.

Anbefalte innlegg

Nå viser seg at somaliske kvinner i større grad enn andre kvinner får barn med eksen sin. Her flyr pengene ut fra statskassa gitt.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7541771

Vi vet fra før at somaliere er overrepresentert i arbeidsledighetsstatistikken og dessuten i kriminalitetsstatistikken.

Noen tolkninger?

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

9

• Dorthe

5

• BobbyPeru

5

• megler Smekk

4

Mest aktive i denne tråden

Hele poenget her er ifølge dem får de ikke barn med sin eks. Somalia er ett land hvor det praktiseres flerkoneri. Og det fortsetter de med her. Man gifter seg med en, og skiller seg, og så gifter man seg med en til. Men i følge islamsk lov er de fortsatt gift. Flerkoneri på høyt nivå. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men kjenner selv til iallefall to tilfeller av flerkoneri.

Gjest hvit hud og glad i barn

Ikke bare somaliske - jeg er norsk og fikk to barn med min eks. Ikke i den hensikt å få mest mulig ut av statskassa, men fordi jeg _ønsket_ meg barn og fordi jeg uansett ikke ville klart å ta abort. Og fordi jeg tror at hvert liv har en mening selv om de ikke er planlagt.

At regelverket gjør at jeg får penger som gifte kvinner ikke får gjør at barna mine på en del områder får de samme goder som barn av par med to inntekter får.

megler Smekk

Ikke bare somaliske - jeg er norsk og fikk to barn med min eks. Ikke i den hensikt å få mest mulig ut av statskassa, men fordi jeg _ønsket_ meg barn og fordi jeg uansett ikke ville klart å ta abort. Og fordi jeg tror at hvert liv har en mening selv om de ikke er planlagt.

At regelverket gjør at jeg får penger som gifte kvinner ikke får gjør at barna mine på en del områder får de samme goder som barn av par med to inntekter får.

''At regelverket gjør at jeg får penger som gifte kvinner ikke får gjør at barna mine på en del områder får de samme goder som barn av par med to inntekter får.''

Det er ikke noe argument for å ha sugerør inn i statskassa.

Gjest Høstløv

''At regelverket gjør at jeg får penger som gifte kvinner ikke får gjør at barna mine på en del områder får de samme goder som barn av par med to inntekter får.''

Det er urettferdig at de som lever i parforhold må jobbe for disse pengene mens "enslige mødre" får de gratis fra Statskassen.

Det er urettferdig at de som lever i parforhold må jobbe for disse pengene mens "enslige mødre" får de gratis fra Statskassen.

''Det er urettferdig at de som lever i parforhold må jobbe for disse pengene mens "enslige mødre" får de gratis fra Statskassen.''

Det er nå først og fremst barna som tilgodeses her.

Norge ønsker at kvinner føder barn, dette er en del av tiltakene som gjør at det er mulig å få barn selv om man er enslig.

Annonse

''Ikke bare somaliske - jeg er norsk og fikk to barn med min eks.''

Poenget er vel ikke at de får barn med eksen. Det ulovlige er at de i praksis lever som gift med barnafaren, mens de oppgir at de er eneforsørgere og får støtte av den grunn. Det å få barn med eksen var bare en indikasjon på at de bør undersøke videre om det foreligger trygdesvindel.

Gjest Høstløv

''Det er urettferdig at de som lever i parforhold må jobbe for disse pengene mens "enslige mødre" får de gratis fra Statskassen.''

Det er nå først og fremst barna som tilgodeses her.

Norge ønsker at kvinner føder barn, dette er en del av tiltakene som gjør at det er mulig å få barn selv om man er enslig.

Det er ikke rettferdig at "enslige" kvinner som velger å få barn skal kunne være hjemme med barna i tre år og få full stønad, eller få en utdannelse på opptil fem år betalt av NAV.

Slike goder har foreldre i parforhold ikke. Og det er det urettferdigheten og skjevfordelingen kommer inn i bildet. De enslige bør få oppleve de samme økonomiske betingelser som mødre der lever i parforhold.

petter smart

Ethvert system basert på tillit vil før eller siden utnyttes.

Når en vet at velferdsutgiftene i Norge øker vesentlig hvert eneste år, samtidig som det blir stadig flere eldre og stadig flere økonomiske flyktninger som kommer hit, så er det bare et spørsmål om tid før hele systemet kollapser. Staten tror løsningen er å øke skattene, men dette vil bare "hjelpe" en kort stund.

Velferdsgoder må kun deles ut dersom folk kan bevise at de har rett på det. Straffene for misbruk må være harde. I dag risikerer du i verste fall å måtte betale tilbake pengene. Da er risikoen i praksis lik null.

Kanskje vi burde gjort som de planlegger i England, la private selskaper etterforske alle som mottar penger og få betalt for hver snylter de avslører.

Gjest hvit og glad i barn

Det er ikke rettferdig at "enslige" kvinner som velger å få barn skal kunne være hjemme med barna i tre år og få full stønad, eller få en utdannelse på opptil fem år betalt av NAV.

Slike goder har foreldre i parforhold ikke. Og det er det urettferdigheten og skjevfordelingen kommer inn i bildet. De enslige bør få oppleve de samme økonomiske betingelser som mødre der lever i parforhold.

''Det er ikke rettferdig at "enslige" kvinner som velger å få barn skal kunne være hjemme med barna i tre år og få full stønad, eller få en utdannelse på opptil fem år betalt av NAV.

''

Nja, det kan du si. Skulle nok ønske at dette var en mulighet som var for alle, ikke bare de "rike".

Tror ikke det er mange som velger å være hjemme i tre år på stønad, det er ikke noe å hverken leve eller dø av. Jeg har valgt å jobbe, ser min ære i å forsørge meg selv og mine barn. Jeg synes derfor det er urettferdig å få høre at jeg har sugerør i statskassen. Jeg ville nok valgt å få barn uansett stønadsordninger, men for mine barns skyld er jeg glad for at det finnes tiltak som skal hindre altfor store sosiale forskjeller.

Ingen vil vel tilbake til tiden da man var nødt til å bli forsørget av en mann for å klare seg?

Gjest spilloppen

''De enslige bør få oppleve de samme økonomiske betingelser som mødre der lever i parforhold.''

Det er vel igrunnen det som er meningen også, da.

De som lever i parforhold kan ha den ene forelderen hjemme mens den andre jobber og tjener penger. Dermed er noe av formålet med støtten til aleneforsørgere at deres barn også skal ha mulighet til å ha en hjemmeværende forelder de første årene. Det er jo egne regler for støtten frem til barna er 3.

Og samfunnsmessig kan det være bedre å sette en aleneforsørger i stand til å få en skikkelig inntekt, enn å la henne jobbe med ukvalifisert arbeid og dårlig lønn, noe som sannsynligvis forårsaker behov for andre typer støtte.

Gjest Høstløv

''Det er ikke rettferdig at "enslige" kvinner som velger å få barn skal kunne være hjemme med barna i tre år og få full stønad, eller få en utdannelse på opptil fem år betalt av NAV.

''

Nja, det kan du si. Skulle nok ønske at dette var en mulighet som var for alle, ikke bare de "rike".

Tror ikke det er mange som velger å være hjemme i tre år på stønad, det er ikke noe å hverken leve eller dø av. Jeg har valgt å jobbe, ser min ære i å forsørge meg selv og mine barn. Jeg synes derfor det er urettferdig å få høre at jeg har sugerør i statskassen. Jeg ville nok valgt å få barn uansett stønadsordninger, men for mine barns skyld er jeg glad for at det finnes tiltak som skal hindre altfor store sosiale forskjeller.

Ingen vil vel tilbake til tiden da man var nødt til å bli forsørget av en mann for å klare seg?

''Ingen vil vel tilbake til tiden da man var nødt til å bli forsørget av en mann for å klare seg?''

Er det noe bedre å bli forsørget av Staten (alle Norges menn / innbyggere)?

Gjest Høstløv

''De enslige bør få oppleve de samme økonomiske betingelser som mødre der lever i parforhold.''

Det er vel igrunnen det som er meningen også, da.

De som lever i parforhold kan ha den ene forelderen hjemme mens den andre jobber og tjener penger. Dermed er noe av formålet med støtten til aleneforsørgere at deres barn også skal ha mulighet til å ha en hjemmeværende forelder de første årene. Det er jo egne regler for støtten frem til barna er 3.

Og samfunnsmessig kan det være bedre å sette en aleneforsørger i stand til å få en skikkelig inntekt, enn å la henne jobbe med ukvalifisert arbeid og dårlig lønn, noe som sannsynligvis forårsaker behov for andre typer støtte.

''De som lever i parforhold kan ha den ene forelderen hjemme mens den andre jobber og tjener penger.''

Dette er utopi for de fleste.

Annonse

Gjest spilloppen

''De som lever i parforhold kan ha den ene forelderen hjemme mens den andre jobber og tjener penger.''

Dette er utopi for de fleste.

I så fall er det utopi å klare seg på aleneforsørgestønader også. De er lavere enn de aller fleste lønnsinntekter.

''Ingen vil vel tilbake til tiden da man var nødt til å bli forsørget av en mann for å klare seg?''

Er det noe bedre å bli forsørget av Staten (alle Norges menn / innbyggere)?

''Er det noe bedre å bli forsørget av Staten (alle Norges menn / innbyggere)?

''

Ja, man slipper å ligge med Staten, man risikerer ikke å bli voldtatt og mishandlet i "kjærlighetens" navn.

Gjest Høstløv

''Er det noe bedre å bli forsørget av Staten (alle Norges menn / innbyggere)?

''

Ja, man slipper å ligge med Staten, man risikerer ikke å bli voldtatt og mishandlet i "kjærlighetens" navn.

''Ja, man slipper å ligge med Staten, man risikerer ikke å bli voldtatt og mishandlet i "kjærlighetens" navn.''

Slik man kan ligge med kreti og pleti og få barn med de, for Staten er så snill å ta vare på mor og barn i stedet for at det er barnefarens ansvar.

Gjest Høstløv

Nei, men hvor har jeg sagt det?

De barna som faktisk finnes har rett til en ok oppvekst, uansett hva slags samlivsform foreldrene har.

Samboende foreldre har gjensidig plikt til å forsørge barna, hvorfor skal denne plikten overdras til Staten når foreldrene velger å ikke leve sammen?

Gjest spilloppen

Samboende foreldre har gjensidig plikt til å forsørge barna, hvorfor skal denne plikten overdras til Staten når foreldrene velger å ikke leve sammen?

Hvordan har du tenkt å tvinge de fraskilte foreldrene til å fikse det selv? Tidoble bidraget? Det koster faktisk betydelig mer med to husholdninger enn med én.

Du må gjerne mene at aleneforsørgere ikke skal ha stønader, men ikke begrunn det med at det gir samme betingelser som samboende. Det gjør det ikke. Samboende har i utgangspunktet en husholdning og to inntekter. De kan gi avkall på den ene og fortsatt ha en inntekt som er høyere enn støtten til aleneforsørgere. To foreldre som ikke bor sammen har to husholdninger, hvis det for deg er en utopi å klare seg på en inntekt med en husholdning, er det ihvertfall en utopi å klare det med to husholdninger. Forholdene er altså ikke like uten stønader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...