Gå til innhold

Somaliske kvinner får barn med eksen.

Anbefalte innlegg

megler Smekk

Nei, men hvor har jeg sagt det?

De barna som faktisk finnes har rett til en ok oppvekst, uansett hva slags samlivsform foreldrene har.

''De barna som faktisk finnes har rett til en ok oppvekst, uansett hva slags samlivsform foreldrene har.''

Hvis man ikke har "råd" til å få barn, bør man heller ikke få barn. Det er ikke vanskeligere enn det.

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

9

• Dorthe

5

• BobbyPeru

5

• megler Smekk

4

Mest aktive i denne tråden

petter smart

''De enslige bør få oppleve de samme økonomiske betingelser som mødre der lever i parforhold.''

Det er vel igrunnen det som er meningen også, da.

De som lever i parforhold kan ha den ene forelderen hjemme mens den andre jobber og tjener penger. Dermed er noe av formålet med støtten til aleneforsørgere at deres barn også skal ha mulighet til å ha en hjemmeværende forelder de første årene. Det er jo egne regler for støtten frem til barna er 3.

Og samfunnsmessig kan det være bedre å sette en aleneforsørger i stand til å få en skikkelig inntekt, enn å la henne jobbe med ukvalifisert arbeid og dårlig lønn, noe som sannsynligvis forårsaker behov for andre typer støtte.

Hvem bør da ha "ukvalifisert arbeid og dårlig lønn"?

petter smart

''Det er ikke rettferdig at "enslige" kvinner som velger å få barn skal kunne være hjemme med barna i tre år og få full stønad, eller få en utdannelse på opptil fem år betalt av NAV.

''

Nja, det kan du si. Skulle nok ønske at dette var en mulighet som var for alle, ikke bare de "rike".

Tror ikke det er mange som velger å være hjemme i tre år på stønad, det er ikke noe å hverken leve eller dø av. Jeg har valgt å jobbe, ser min ære i å forsørge meg selv og mine barn. Jeg synes derfor det er urettferdig å få høre at jeg har sugerør i statskassen. Jeg ville nok valgt å få barn uansett stønadsordninger, men for mine barns skyld er jeg glad for at det finnes tiltak som skal hindre altfor store sosiale forskjeller.

Ingen vil vel tilbake til tiden da man var nødt til å bli forsørget av en mann for å klare seg?

Det er ingen menneskerett å kunne være hjemme med barna. Det er heller ikke mange i parforhold som har denne muligheten.

Ift utdanning så har alle like muligheter. Velger du å få barn velger du gjerne bort denne muligheten. Men det er ditt valg.

Det er allerede forskjell på barn da foreldrenes bemidling er svært ulik. Det er fullt mulig å gi barn en god oppvekst på kun en lønning. Men da må en gjerne ofre en del selv, som å bo sentralt, ha fin bil, dyre sydenturer osv. Men når en velger å få barn så må en ta konsekvensene av det.

''De barna som faktisk finnes har rett til en ok oppvekst, uansett hva slags samlivsform foreldrene har.''

Hvis man ikke har "råd" til å få barn, bør man heller ikke få barn. Det er ikke vanskeligere enn det.

''Hvis man ikke har "råd" til å få barn, bør man heller ikke få barn. Det er ikke vanskeligere enn det.

''

Hva mener du så skal være situasjonen til de barn som allerede er født av foreldre med for dårlig råd?

Gjest spilloppen

Hva hvis man hadde råd til det da man fikk barn, men ikke har det lenger (f.eks. fordi en av foreldrene stakk)?

Og mange får barn selv om de ikke har råd. Hva skal man gjøre med de barna? Barnehjem? Jeg tror ikke det er en spesielt billigere løsning.

Gjest hvit og glad i barn

Det er ingen menneskerett å kunne være hjemme med barna. Det er heller ikke mange i parforhold som har denne muligheten.

Ift utdanning så har alle like muligheter. Velger du å få barn velger du gjerne bort denne muligheten. Men det er ditt valg.

Det er allerede forskjell på barn da foreldrenes bemidling er svært ulik. Det er fullt mulig å gi barn en god oppvekst på kun en lønning. Men da må en gjerne ofre en del selv, som å bo sentralt, ha fin bil, dyre sydenturer osv. Men når en velger å få barn så må en ta konsekvensene av det.

''Det er allerede forskjell på barn da foreldrenes bemidling er svært ulik. Det er fullt mulig å gi barn en god oppvekst på kun en lønning. Men da må en gjerne ofre en del selv, som å bo sentralt, ha fin bil, dyre sydenturer osv. Men når en velger å få barn så må en ta konsekvensene av det.''

Takk petter smart, det er godt å høre at også andre har skjønt at materielle goder ikke er lykken i livet. De 970 som jeg får ekstra i barnetrygd i måneden kan hverken finansiere sentrumsbolig, bil eller feriereiser. Å være alene med barn betyr å leve nøkternt på en lønning. At par hyler opp om alle godene som aleneforeldre har skjønner jeg ikke. De har tross alt mulighet til å velge to inntekter.

Barna mine er min rikdom.

Annonse

Gjest spilloppen

Hvem bør da ha "ukvalifisert arbeid og dårlig lønn"?

For eksempel de som er i en overgangsfase og skal studere videre.

En aleneforsørger som ikke kan få annet arbeid vil ikke kunne komme ut av situasjonen før barnet er voksent uten en viss hjelp.

Gjest hvit hud og glad i barn

Norske myndigheter ønsker at kvinner skal føde barn. Hvem skal ellers ta seg av oss når vi blir gamle? Ikke vil vi ha innvandrere, ikke vil vi ha enslige mødre, men vi vil sikkert ha pleie og stell og når vi blir gamle.

Hvis det skal være et krav at man er gift og har god økonomi vil nok antall fødsler går ned.

Myndighetene jobber stadig med tiltak for å stimulere kvinner til å føde flere barn. Barnehageplasser, SFO, barnetrygd, gratis skolegang, tiltak for de med dårlig råd, f.eks. bostøtte, stønad til aleneforeldre osv, osv.

''Det er allerede forskjell på barn da foreldrenes bemidling er svært ulik. Det er fullt mulig å gi barn en god oppvekst på kun en lønning. Men da må en gjerne ofre en del selv, som å bo sentralt, ha fin bil, dyre sydenturer osv. Men når en velger å få barn så må en ta konsekvensene av det.''

Takk petter smart, det er godt å høre at også andre har skjønt at materielle goder ikke er lykken i livet. De 970 som jeg får ekstra i barnetrygd i måneden kan hverken finansiere sentrumsbolig, bil eller feriereiser. Å være alene med barn betyr å leve nøkternt på en lønning. At par hyler opp om alle godene som aleneforeldre har skjønner jeg ikke. De har tross alt mulighet til å velge to inntekter.

Veldig enig med deg :)

Gjest Forhenverende enslig mor

''At regelverket gjør at jeg får penger som gifte kvinner ikke får gjør at barna mine på en del områder får de samme goder som barn av par med to inntekter får.''

Det er urettferdig at de som lever i parforhold må jobbe for disse pengene mens "enslige mødre" får de gratis fra Statskassen.

Jeg har selv vært enslig mor og jeg har aldri hatt så dårlig råd som da. Det handler om at man i det hele tatt skal kunne klare seg på en inntekt. Da får man subsidiert litt av staten. En alenemor jobber på mange måter mer enn en gift dame. Jeg hadde i alle fall det fulle ansvar 24/7 omentrent.

Så traff jeg mannen min. Det blir en helt annen økonomi når man er to. Man må gjerne gå rundt og være misunnelig for at enslige kvinner får noen kroner av staten. Men det er faktisk et sikkerhetsnett som gjelder oss alle. Alle kvinner kan havne i den situasjonen.

Men man skal selvfølgelig ikke svindle systemet. Slik som noen gjør og lyver og sier at de bor i fra hverandre mens de ikke gjør det. Det er ren svindel.

''De som lever i parforhold kan ha den ene forelderen hjemme mens den andre jobber og tjener penger.''

Dette er utopi for de fleste.

Ofte er enslige mødre de aller fattigste, så det er ikke mye å sutre over at livet deres er så rettferdig. Gifte kvinner har kanskje tatt en utdannelse fra før. Enslige mødre er kanskje ofte unge kvinner som ikke har tatt utdannelse enda.

Det er ikke rettferdig at "enslige" kvinner som velger å få barn skal kunne være hjemme med barna i tre år og få full stønad, eller få en utdannelse på opptil fem år betalt av NAV.

Slike goder har foreldre i parforhold ikke. Og det er det urettferdigheten og skjevfordelingen kommer inn i bildet. De enslige bør få oppleve de samme økonomiske betingelser som mødre der lever i parforhold.

Det blir som å si at det er urettferdig at folk som blir syke og ikke kan jobbe mer i yrket sitt skal få attføring. Dette er en rettighet som gjelder alle som kommer i den situasjonen. Det er dermed også en rettighet for deg om du skulle bli syk eller enslig mor....Det er velferdssamfunnet vårt.

Hvor gammel er du egentlig?

Annonse

petter smart

For eksempel de som er i en overgangsfase og skal studere videre.

En aleneforsørger som ikke kan få annet arbeid vil ikke kunne komme ut av situasjonen før barnet er voksent uten en viss hjelp.

De fleste vil ikke kunne komme ut av en slik situasjon.

Men disse jobbene må jo også utføres. Og det er meget kortsiktig å heve alle lønningene.

petter smart

Det blir som å si at det er urettferdig at folk som blir syke og ikke kan jobbe mer i yrket sitt skal få attføring. Dette er en rettighet som gjelder alle som kommer i den situasjonen. Det er dermed også en rettighet for deg om du skulle bli syk eller enslig mor....Det er velferdssamfunnet vårt.

Hvor gammel er du egentlig?

Ingen velger å bli syk. Men kvinner velger å bli mødre. Hvis de velger å få barn sammen med en slask som ikke kan/ønsker å hjelpe til økonmisk etter et evt brudd (som også er et valg) så bør de ta støyten for dette selv.

Er en for syk til å jobbe får en ikke inn noen penger og må ha hjelp. Alenemødre kan jobbe og ved hjelp av kutt i utgiftene er det godt mulig å klare seg på en lønn. Selv om en må ofre leiligheten i sentrum, den nye bilen og sydenturen.

petter smart

Ofte er enslige mødre de aller fattigste, så det er ikke mye å sutre over at livet deres er så rettferdig. Gifte kvinner har kanskje tatt en utdannelse fra før. Enslige mødre er kanskje ofte unge kvinner som ikke har tatt utdannelse enda.

De har selv valgt å få barn og da må de kunne ta konsekvensene av det.

petter smart

Jeg har ingen problemer med at du eller andre får 970 kr ekstra i måneden. Men her var det snakk om 15 000.

Folk tror nok ikke at alenemødre har god økonomi, de reagerer på de som får mye penger i støtte fra staten. Spesielt de som egentlig ikke har rett på disse pengene.

megler Smekk

Hva hvis man hadde råd til det da man fikk barn, men ikke har det lenger (f.eks. fordi en av foreldrene stakk)?

Og mange får barn selv om de ikke har råd. Hva skal man gjøre med de barna? Barnehjem? Jeg tror ikke det er en spesielt billigere løsning.

''Hva hvis man hadde råd til det da man fikk barn, men ikke har det lenger (f.eks. fordi en av foreldrene stakk)?''

Vedkommende som "stakk" har vel fortsatt et ansvar? Ellers får man stamme inn livremmen (som for eksemel folk som er langtidssykmeldte må gjøre).

Ethvert system basert på tillit vil før eller siden utnyttes.

Når en vet at velferdsutgiftene i Norge øker vesentlig hvert eneste år, samtidig som det blir stadig flere eldre og stadig flere økonomiske flyktninger som kommer hit, så er det bare et spørsmål om tid før hele systemet kollapser. Staten tror løsningen er å øke skattene, men dette vil bare "hjelpe" en kort stund.

Velferdsgoder må kun deles ut dersom folk kan bevise at de har rett på det. Straffene for misbruk må være harde. I dag risikerer du i verste fall å måtte betale tilbake pengene. Da er risikoen i praksis lik null.

Kanskje vi burde gjort som de planlegger i England, la private selskaper etterforske alle som mottar penger og få betalt for hver snylter de avslører.

''I dag risikerer du i verste fall å måtte betale tilbake pengene. ''

Disse somalierne som var på nyhetene i går risikerer fengselsstraff, pga. størrelsen på beløpet, så risikoen er ikke helt på null...

petter smart

''I dag risikerer du i verste fall å måtte betale tilbake pengene. ''

Disse somalierne som var på nyhetene i går risikerer fengselsstraff, pga. størrelsen på beløpet, så risikoen er ikke helt på null...

Risikerer fengsel er ikke det samme som at de vil bli fengslet.

Hvor mange trygdesnyltere blir fengslet? Svært få. Og her snakker vi om personer med barn, da er det enda mindre sannsynlig at de blir fengslet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...