Gå til innhold

Somaliske kvinner får barn med eksen.

Anbefalte innlegg

Risikerer fengsel er ikke det samme som at de vil bli fengslet.

Hvor mange trygdesnyltere blir fengslet? Svært få. Og her snakker vi om personer med barn, da er det enda mindre sannsynlig at de blir fengslet.

''Risikerer fengsel er ikke det samme som at de vil bli fengslet.

''

Nei, men strafferammen er da veldig vesentlig i forhold til det du skriver. Ikke bare hvorvidt disse blir dømt eller ikke. De ble tross alt pågrepet i går, litt tid må man forvente at det går før de evt. blir dømt...

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

9

• Dorthe

5

• BobbyPeru

5

• megler Smekk

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror faktisk ingen stønad blir misbrukt så mye som overgangsstønaden og det er ikke noe nytt. Det var mange som gjorde det for 25 år siden også og da fikk vi overgangsstønad til yngste barn var 10 år. Men den gangen var den mye mindre enn den er i dag og den var så liten at folk knapt overlevde. Da det ble forandret og man kun fikk i tre år så doblet den seg så det har ikke bare noe med pengeverdien å gjøre.

Ikke bare somaliske - jeg er norsk og fikk to barn med min eks. Ikke i den hensikt å få mest mulig ut av statskassa, men fordi jeg _ønsket_ meg barn og fordi jeg uansett ikke ville klart å ta abort. Og fordi jeg tror at hvert liv har en mening selv om de ikke er planlagt.

At regelverket gjør at jeg får penger som gifte kvinner ikke får gjør at barna mine på en del områder får de samme goder som barn av par med to inntekter får.

Det var i så fall ikke lov fordi det var en av tingene man krysset av på skjemaet at man ikke hadde omgang med eksen, det var knapt lov å ha ham over dørstokken.

Gjest Forhenverende enslig mor

Jeg tror faktisk ingen stønad blir misbrukt så mye som overgangsstønaden og det er ikke noe nytt. Det var mange som gjorde det for 25 år siden også og da fikk vi overgangsstønad til yngste barn var 10 år. Men den gangen var den mye mindre enn den er i dag og den var så liten at folk knapt overlevde. Da det ble forandret og man kun fikk i tre år så doblet den seg så det har ikke bare noe med pengeverdien å gjøre.

Jeg tror det er mange som snuter på attføring jeg. Mange som kunne jobbet. Men enten får de ikke jobb, eller har mislykket i arbeidslivet slik at det tar helsa deres. Jeg har ikke inntrykk av at det er mange som later som de bor sammen, for å snyte overgangsstønad. Det var vel kanske vanlig å mistenke atnoen får å få et nytt barn hver gang overgangsstønaden gikk ut. Men det er jo et lite fåtall som får barn av slike grunner.

Å være enslig mor er ikke bare bare.

Gjest Forhenverende enslig mor

''De barna som faktisk finnes har rett til en ok oppvekst, uansett hva slags samlivsform foreldrene har.''

Hvis man ikke har "råd" til å få barn, bør man heller ikke få barn. Det er ikke vanskeligere enn det.

Nei, det har du sannelig rett i . Verden er jo tross alt sort hvitt. Kjenner jeg får mer respekt for en enslig mor som står på for ungen sin, enn slike fordømmende menneser som deg. Det snodige er at folk er fordømmende til de selv kommer i samme situasjon.

Annonse

Jeg tror det er mange som snuter på attføring jeg. Mange som kunne jobbet. Men enten får de ikke jobb, eller har mislykket i arbeidslivet slik at det tar helsa deres. Jeg har ikke inntrykk av at det er mange som later som de bor sammen, for å snyte overgangsstønad. Det var vel kanske vanlig å mistenke atnoen får å få et nytt barn hver gang overgangsstønaden gikk ut. Men det er jo et lite fåtall som får barn av slike grunner.

Å være enslig mor er ikke bare bare.

Jeg har vært enslig mor i 25 år jeg så jeg vet hvordan det er. Og har femdeles en som bare er 14 så jeg forblir det noen år til.

I gamle dager var det ganske mange som snøt på den måten, nå snyter folk ved å si at de har en unge hver og så deler de 50/50 og får overgangsstønad på den måten. Det står ganske tydelig i reglene at dersom man skal regnes for enslig må man ha barnet tydelig mer enn den andre.

Hele poenget her er ifølge dem får de ikke barn med sin eks. Somalia er ett land hvor det praktiseres flerkoneri. Og det fortsetter de med her. Man gifter seg med en, og skiller seg, og så gifter man seg med en til. Men i følge islamsk lov er de fortsatt gift. Flerkoneri på høyt nivå. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men kjenner selv til iallefall to tilfeller av flerkoneri.

Nei, poenget er å snyte staten for penger - altså stjele fra meg og deg.

Dette med flerkoneri er enn annen (diskriminerende) historie.

Ikke bare somaliske - jeg er norsk og fikk to barn med min eks. Ikke i den hensikt å få mest mulig ut av statskassa, men fordi jeg _ønsket_ meg barn og fordi jeg uansett ikke ville klart å ta abort. Og fordi jeg tror at hvert liv har en mening selv om de ikke er planlagt.

At regelverket gjør at jeg får penger som gifte kvinner ikke får gjør at barna mine på en del områder får de samme goder som barn av par med to inntekter får.

Poenget er vel at du ikke bor sammen med eksen som om dere var gift? Du kan knulle med hvem du vil og sette barn til hverden med rått og røti. Staten bryr seg ikke - og ikke jeg heller.

Men dersom du er gift og og forholdet praktiseres iht til det, men oppslyser til myndighetene at du er skilt for å dra økonomiske fordeler av det - så er det en forbrytelse der eneste motiv er å snyte staten for penger. Det kan man ikke godta!

Ethvert system basert på tillit vil før eller siden utnyttes.

Når en vet at velferdsutgiftene i Norge øker vesentlig hvert eneste år, samtidig som det blir stadig flere eldre og stadig flere økonomiske flyktninger som kommer hit, så er det bare et spørsmål om tid før hele systemet kollapser. Staten tror løsningen er å øke skattene, men dette vil bare "hjelpe" en kort stund.

Velferdsgoder må kun deles ut dersom folk kan bevise at de har rett på det. Straffene for misbruk må være harde. I dag risikerer du i verste fall å måtte betale tilbake pengene. Da er risikoen i praksis lik null.

Kanskje vi burde gjort som de planlegger i England, la private selskaper etterforske alle som mottar penger og få betalt for hver snylter de avslører.

Kankje? Trygdemisbrukere bør leve i kontinuerlig angst for å bli oppdaget.

Noe av problemet med det somaliske samfunnet i Norge er at de bidrar alt for lite til fellesskapet. Det må erkjennes. Dyptgripende holdningsendringer må til og dette samkjøres med mye tydleligere krav, juridiske som normative, til hva som forventes av norske borgere.

Norske trygdmisbrukere er forøvrig ikke en millimeter bedre.

Noe av problemet med det somaliske samfunnet i Norge er at de bidrar alt for lite til fellesskapet. Det må erkjennes. Dyptgripende holdningsendringer må til og dette samkjøres med mye tydleligere krav, juridiske som normative, til hva som forventes av norske borgere.

Norske trygdmisbrukere er forøvrig ikke en millimeter bedre.

''Norske trygdmisbrukere er forøvrig ikke en millimeter bedre''

Det var liksom det jeg skulle fram til da :o)

Og jeg er klar over at det er problemer i det somalske miljøet, men det jeg tenker på at det finnes jo ingen gruppe folk som er mer representert i taxibransjen da, så endel av dem jobber jo. Og det er ganske lett å merke hvis man får en som ikke har drosjelappen fordi de vet ikke hvor gata mi er.

Og så har vi jo alle dem som jobber med å selge khat da...

petter smart

''Norske trygdmisbrukere er forøvrig ikke en millimeter bedre''

Det var liksom det jeg skulle fram til da :o)

Og jeg er klar over at det er problemer i det somalske miljøet, men det jeg tenker på at det finnes jo ingen gruppe folk som er mer representert i taxibransjen da, så endel av dem jobber jo. Og det er ganske lett å merke hvis man får en som ikke har drosjelappen fordi de vet ikke hvor gata mi er.

Og så har vi jo alle dem som jobber med å selge khat da...

''men det jeg tenker på at det finnes jo ingen gruppe folk som er mer representert i taxibransjen da''

Og det er vel ingen bransjer der det jukses mer med skatter og avgifter enn taxinæringen.

Mange av de som kjører taxi mottar også trygd og andre ytelser fra staten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...