Gå til innhold

Finnes det fortsatt noen som tror på homeopati?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er et utdrag av artikkelen du refererer til:

"Dette kaller vi placeboeffekten, og når Fladeby viser til én enkeltstudie hvor 70 prosent av pasientene som mottok homeopatisk behandling selvrapporterer at de følte seg bedre, er det ikke uventet av en behandlingsform uten noen reell klinisk effekt. En så høy placeboandel oppnår man kanskje ikke ved å innta en pille alene, men kombinert med en konsultasjon hos en behandler som har tid til deg, som tror på deg, og som forteller deg at du vil bli kurert, er suksessen sikret. Når vi i tillegg kan anslå at minst 80% av alle lidelser går over av seg selv, og selv kroniske lidelser har svingninger, har vi oppskriften på høy suksessrate for en ikke-virksom behandlingsmetode."

Hvis 70% av de som mottar behandlig føler seg bedre, så er det ganske betydelig mener jeg. Og de fleste av de som søker alternativ behandling har prøvd skolemedisin først.

For min del spiller det ingen rolle om det er placebo eller dokumentert virkning som gjør meg frisk, bare jeg blir bedre.

Jeg har for øvring ingen erfaring med homeopati, men jeg synes ikke noe om å henge ut en hel yrkesgruppe som sjarlataner.

Det som virkelig er interresant i denne artikkelen er dette med placeboeffekten. Hvis placebo er så effektivt, at du rett og slett kan tenke deg frisk, og helt sikkert syk også, er noe som bør forskes mer på. Hjernen vår en jo den rene gullgruven, her har vi masse ressurser vi bruker for lite av. Det kunne være interressant å lære mer om hvordan vi kan bruke placebo mer bevisst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...