Gå til innhold

Stor eller liten bokstav?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Unn72

100%! :-)

Det samme gjelder mor, far, søster, bror. svigerinne osv.

Vet jo at det er et substantiv og derfor vanligvis skal skrives med liten bokstav. Men siden jeg bruker "tante Kari" nærmest som et egennavn ble jeg helt usikker på hva jeg skulle skrive. Mulig jeg ender opp med stor bokstav likevel. Kan uansett ikke bli helt feil, bare sjarmerende ;)

hidi, the scorpion

Vet jo at det er et substantiv og derfor vanligvis skal skrives med liten bokstav. Men siden jeg bruker "tante Kari" nærmest som et egennavn ble jeg helt usikker på hva jeg skulle skrive. Mulig jeg ender opp med stor bokstav likevel. Kan uansett ikke bli helt feil, bare sjarmerende ;)

''. Kan uansett ikke bli helt feil, bare sjarmerende ;)''

Veldig sjarmerende, men feil:(

Ikke sjarmerende når det kommer fra en voksen, kun fra en under 12 år. Og fullstendig feil. Tante eller onkel er ikke et navn og skal derfor ikke skrives med stor bokstav med mindre det er først i en setning.

Det kommer an på settingen, synes jeg.

Hvis du skal skrive et gratulasjonskort til en kjær tante, synes jeg det er OK å skrive "Kjære Tante Kari".

Men i "vanlig skrift" synes jeg ikke det er sjarmerende.

Mrs. Wallace

Ikke sjarmerende når det kommer fra en voksen, kun fra en under 12 år. Og fullstendig feil. Tante eller onkel er ikke et navn og skal derfor ikke skrives med stor bokstav med mindre det er først i en setning.

''Ikke sjarmerende når det kommer fra en voksen, kun fra en under 12 år. Og fullstendig feil.''

Hør, hør! :)

Annonse

Når du skriver fx "Til Tante Kari", så ser det ut som om du tror ho HETER Tante Kari. Og nei, det er ikke særlig sjarmerende.

Når du skriver fx "Til Tante Kari", så ser det ut som om du tror ho HETER Tante Kari. Og nei, det er ikke særlig sjarmerende.

''Når du skriver fx "Til Tante Kari", så ser det ut som om du tror ho HETER Tante Kari. ''

Hvis hun vitterlig tror det, er tante Kari passe tett i nøtta! ;-)

Jeg ville ikke skrevet tante kari med stor T, uansett sammenheng, for her kommer det jo et egennavn med stor forbokstav rett etterpå.

Men har nok funnet på i håndskrevne gratulasjonskort, til&fra-lapper på julegaver osv å skrive: Til Farmor og Farfar, som om det var egennavn, selv om jeg jo vet at det er uriktig bruk av store forbokstaver og at jeg aldri ville ha skrevet det slik i vanlig prosatekst.

Vi bruker jo gjerne å understreke at noe er "med stor forbokstav" hvis vi vil si at noe er ekstra fint, f eks at vi sier at "han er Mann med stor M".

Kanskje "Tante Kari" føler seg ekstra beæret over at tittelbruken er med stor T? :-)

''Når du skriver fx "Til Tante Kari", så ser det ut som om du tror ho HETER Tante Kari. ''

Hvis hun vitterlig tror det, er tante Kari passe tett i nøtta! ;-)

Jeg ville ikke skrevet tante kari med stor T, uansett sammenheng, for her kommer det jo et egennavn med stor forbokstav rett etterpå.

Men har nok funnet på i håndskrevne gratulasjonskort, til&fra-lapper på julegaver osv å skrive: Til Farmor og Farfar, som om det var egennavn, selv om jeg jo vet at det er uriktig bruk av store forbokstaver og at jeg aldri ville ha skrevet det slik i vanlig prosatekst.

Vi bruker jo gjerne å understreke at noe er "med stor forbokstav" hvis vi vil si at noe er ekstra fint, f eks at vi sier at "han er Mann med stor M".

Kanskje "Tante Kari" føler seg ekstra beæret over at tittelbruken er med stor T? :-)

''Hvis hun vitterlig tror det, er tante Kari passe tett i nøtta! ;-)''

Vel, jeg sa jo ikke at ho trodde det, jeg sa det SÅ UT som ho trodde det. ;) Men jeg skjønner hvor du vil hen.

''Jeg ville ikke skrevet tante kari med stor T, uansett sammenheng, for her kommer det jo et egennavn med stor forbokstav rett etterpå.''

Nemlig!

''Men har nok funnet på i håndskrevne gratulasjonskort, til&fra-lapper på julegaver osv å skrive: Til Farmor og Farfar, som om det var egennavn, selv om jeg jo vet at det er uriktig bruk av store forbokstaver og at jeg aldri ville ha skrevet det slik i vanlig prosatekst.''

Samme her, men du skriver jo ikke Farmor Olga og Farfar Peder. Syns det blir annerledes, selv på et håndskrevet kort. :D

''Vi bruker jo gjerne å understreke at noe er "med stor forbokstav" hvis vi vil si at noe er ekstra fint, f eks at vi sier at "han er Mann med stor M".''

Joda, men igjen er det annerledes, syns jeg. Jeg bruker ofte bevisst "Ole Brumm-språk" for å understreke noe når jeg fxx chatter med noen. Eks: Det syns jeg var en Veldig God ide! Og også for å forsterke ting, som i eksemplet ditt.

''Kanskje "Tante Kari" føler seg ekstra beæret over at tittelbruken er med stor T? :-)''

Akkurat når det gjelder ordet tante, så vil jeg tro ho følte det motsatt. ;) Om ho ikke er 80 år +. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...