Gå til innhold

Hvor mye får du igjen på skatten i år tror du?

Anbefalte innlegg

I år får vi omtrent 30.000 igjen på skatten. Skatteetaten beregner for høyt skattetrekk med viten og vilje. Dette kaller jeg for tvungen oppsparing, noe som irriterer meg.

Jeg føler at jeg er full kapabel til å ivareta mine økonomiske interesser på en forsvarlig måte og trenger ikke å ha Skatteetaten som formynder til å forvalte pengene mine.

Hvis du synes du blir trukket for mye, så har du jo anledning til å søke om endring av skattekortet?

Hvis du i tillegg kan vise til at du pleier å få penger tilgode, så er det nok ikke noe problem å få skattetrekket redusert.

Fortsetter under...

Tvungen sparing kan man kalle det. Selv foretrekker jeg å få renter på pengene mine selv fremfor at staten skal få dem. Selv om det ikke er mange kronene, så er det et prinsipp. Jeg velger ikke frivillig å ha et høyt skattetrekk for å få det tilbake til neste år.

"Tvungen sparing kan man kalle det. Selv foretrekker jeg å få renter på pengene mine selv fremfor at staten skal få dem."

Du får jo utbetalt renter på skattepengene du har tilgode!

Og prosentsatsen er faktisk bedre enn de fleste banker gir..

Ca 40.000,- regner jeg med, hvis de følger samme skattberegning som de har gjort de siste 4 årene..

Men jeg får ikke pengene før i oktober siden jeg lignes sammen med mannen min som er selvstendig næringsdrivende.

Lenge å vente, "men den som venter på noe godt" osv

Gjest prust

Jeg synes skatteberegning er vanskelig, for det er jo nesten hvert eneste år endringer som gjør at det er vanskelig å få dette korrekt. Og veldig ofte havner jeg da med skattesmell. Fikk 11.000 i restskatt i fjor :-(

Dette har variert for min del de siste årene:

*stillingsprosent (jobbet 70-80% frem t.o.m. 2008, har jobbet 100% f.o.m. 2009)

*årslønn (har variert mye)

*antall barn i barnehage og sfo (tror vel dette har innvirkning?)

*lån

*eiendomsskatt

Satte opp skattetrekket i fjor etter smellen, og håper jeg går omtrent i nutt for 2010.

Annonse

Gjest Høstløv

Hvis du synes du blir trukket for mye, så har du jo anledning til å søke om endring av skattekortet?

Hvis du i tillegg kan vise til at du pleier å få penger tilgode, så er det nok ikke noe problem å få skattetrekket redusert.

''Hvis du synes du blir trukket for mye, så har du jo anledning til å søke om endring av skattekortet?''

Det prøver jeg på hvert år, men jeg har fradrag som Ligningskontoret ikke vil ta hensyn til ved beregning av forskuddstrekket.

''Hvis du i tillegg kan vise til at du pleier å få penger tilgode, så er det nok ikke noe problem å få skattetrekket redusert.''

Så enkelt er det nok ikke, jeg har kranglet med ligningskontoret om dette flere ganger.

''Hvis du synes du blir trukket for mye, så har du jo anledning til å søke om endring av skattekortet?''

Det prøver jeg på hvert år, men jeg har fradrag som Ligningskontoret ikke vil ta hensyn til ved beregning av forskuddstrekket.

''Hvis du i tillegg kan vise til at du pleier å få penger tilgode, så er det nok ikke noe problem å få skattetrekket redusert.''

Så enkelt er det nok ikke, jeg har kranglet med ligningskontoret om dette flere ganger.

Ok, Hvis du allerede har forsøkt dette, så stiller det seg jo litt annerledes.

Da er det sikkert omtrent samme sak som gjelder for meg.

Jeg har fått igjen MYE penger flere år på rad. ( fra 20-45.000) Men stusset litt på at de allikevel sender de meg skattekort med omtrent samme trekk.

Men da skyldes nok dette at de ikke tar hensyn til fradragene som kommer meg tilgode gjennom firmaet til min mann. Vi lignes jo sammen siden vi er gift..

Gjest Høstløv

Hehe, ja, du har jo truffet veldig bra med dine skatteinnbetalinger.

Det er fordi ligningskontoret ikke vil ta hensyn til alle mine fradrag ved forskuddsberegning av skatten.

Jeg har kranglet med ligningskontoret om dette ved flere anledninger.

Gjest Høstløv

Ok, Hvis du allerede har forsøkt dette, så stiller det seg jo litt annerledes.

Da er det sikkert omtrent samme sak som gjelder for meg.

Jeg har fått igjen MYE penger flere år på rad. ( fra 20-45.000) Men stusset litt på at de allikevel sender de meg skattekort med omtrent samme trekk.

Men da skyldes nok dette at de ikke tar hensyn til fradragene som kommer meg tilgode gjennom firmaet til min mann. Vi lignes jo sammen siden vi er gift..

Ja, jeg har ganske god innsikt i vår egen økonomi og skatteberegning, det er faktisk en del av jobben min å kunne dette.

Annonse

Pleier å få igjen 13-15.000. Satser på det neste gang også.

Får som rfegel restskatt på en god del tusen, bortsett fra de årene jeg har bedt om å bli trukket 2-3000 ekstra i måneden etter sommerferien. I fjor tror jeg at jeg omsider fikk et noe høyere skattetrekk, så jeg ba ikke om ekstratrekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...