Gå til innhold

Gallestein og graviditet

Anbefalte innlegg

Lips1365380508

Er så frustrert, vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Har hatt smerter på høyre siden av magen i flere uker, var hos lege, fikk påvist steiner i gallen. Er gravid og er livredd for å miste babyen hvis det utvikler seg til evnt betennelse eller lign.

Tingen er at jeg ikke har gallesteinanfall, men får smerter etter mat inntak, vil ikke kalle det anfall for det er visst veldig vondt, men smertene er sterke nok til at jeg ikke kan sitte i ro. De er der hver dag, av og til med en dags opphold, også fortsetter de....Hyppigere nå,enn tidl. i svangerskapet.

Jeg er bekymret og vet ikke hva jeg skal gjøre. Aldri hatt det slikt før, det kom nå i graviditeten, og jo lengre på vei jeg er jo verre er smertene.

Legen sier at han ikke ville gjort noe før jeg føder, men hvis det fortsetter sånn så vet jeg ikke hvor lenge jeg holder ut. Det tærer på psyken også. ER så lei av smertene, i tillegg til alt det andre som gravidteten fører med seg. Jeg klarer ikke å nyte graviditeten lenger, gleder meg bare til å føde, for enten opr. dette vekk,eller muligens det forsvinner av seg selv, men det er 4 måneder igjen til jeg skal føde og det føles SÅ lenge til.

Har dere noen gode råd å gi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361781-gallestein-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

''Tingen er at jeg ikke har gallesteinanfall, men får smerter etter mat inntak, vil ikke kalle det anfall for det er visst veldig vondt, men smertene er sterke nok til at jeg ikke kan sitte i ro''

Du kan prøve å la være å spise fettrike måltider. Spis mager mat.

Lips1365380508

''Tingen er at jeg ikke har gallesteinanfall, men får smerter etter mat inntak, vil ikke kalle det anfall for det er visst veldig vondt, men smertene er sterke nok til at jeg ikke kan sitte i ro''

Du kan prøve å la være å spise fettrike måltider. Spis mager mat.

Jeg får vondt uansett hva jeg spiser, det er det som er så rart. Av og til får jeg smerter bare ved å drikke vann. Jeg spiser ikke fet mat i det hele tatt, spiser sundt, og er ung og slank.

petter smart

Jeg har hatt flere gallesteinsanfall og det var ubeskrivelig vondt. Men har aldri hatt noen betennelse.

En betennelse oppstår sjelden over natta og det er lite sannsynlig at du vil få dette før du føder. Du vil uansett merke en betennelse i form av sterke smerter, lenge før dette kan være farlig for deg. Antar også at legene følger opp dette i den grad det er nødvendig.

Gjest Høstløv

Jeg får vondt uansett hva jeg spiser, det er det som er så rart. Av og til får jeg smerter bare ved å drikke vann. Jeg spiser ikke fet mat i det hele tatt, spiser sundt, og er ung og slank.

Ja, men gallestensplager kan bli trigget av noe så enkelt som vispet krem på bløtkake, fete oster og lignende.

Jeg var selv plaget av periodevise gallestensanfall i fire år før jeg ble operert og fikk fjernet galleblæren.

Har du blitt undersøkt om du har betennelse eller sår i maven eller tolvfingertarmen? Plagene fra slikt kan forveksles med / være lik smerter fra gallestensanfall.

Lips1365380508

Ja, men gallestensplager kan bli trigget av noe så enkelt som vispet krem på bløtkake, fete oster og lignende.

Jeg var selv plaget av periodevise gallestensanfall i fire år før jeg ble operert og fikk fjernet galleblæren.

Har du blitt undersøkt om du har betennelse eller sår i maven eller tolvfingertarmen? Plagene fra slikt kan forveksles med / være lik smerter fra gallestensanfall.

Har faktisk ikke undersøkt om det kan være noe annet, har bare vært på ultralyd hvor det ble påvist steiner, så det kan godt være det er noe annet ja. Men jeg får ikke anfall, for smertene er ikke utholdelige, bare veldig sterke. Og jeg får de av bare f-eks frukt. Uansett hva jeg spiser. De er ikke like sterke hver gang jeg spiser, men de kommer og går.

Annonse

Gjest Høstløv

Har faktisk ikke undersøkt om det kan være noe annet, har bare vært på ultralyd hvor det ble påvist steiner, så det kan godt være det er noe annet ja. Men jeg får ikke anfall, for smertene er ikke utholdelige, bare veldig sterke. Og jeg får de av bare f-eks frukt. Uansett hva jeg spiser. De er ikke like sterke hver gang jeg spiser, men de kommer og går.

Gå til legen og få henvisning til undersøkelse med kikkert av mavesekken og tolvfingertarmen.

Jeg bruker en medisin som demper utskillelsen av mavesyre og det har gjort underverker i forhold til smertene. Jeg trodde egentlig at jeg hadde fått sten i gallegangene (galleblæren er operert bort) men det viste seg at det var betennelse og sår i mave og tolvfingertarm. Smertene arter seg på lignende måte som gallestensmerter.

Har selv hatt gallestensanfall, med påfølgende fjerning av galleblæren. Et gallestensanfall er vannvittig vondt, og da tror du helt sikkert at nå dør du. Noe du ikke gjør. En betennelse tror jeg ikke du skal være redd for, sannsynligheten for det er vel ganske liten tror jeg, men regner vel med at du følges opp av fastlege/spesielist. Har et lite råd som du kan prøve ut og se om det hjelper noe. Gikk selv med magesmerter i et par år, og legen ordinerte syrenøytraliserende, selv om gastroskopi ikke viste noe feil. Og det hjalp litt, og tok faktisk den verste toppen. Et glass melk var også hjelpsomt. Og i ettertid har det jo vist seg at det var mine gallestens som var problemet. Spis fettfattig, unngå sterkt krydret mat, og få i deg fiber. Du må nok regne med et par, tre dager på kostomlegging før du evt merker noen bedring. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...