Gå til innhold

Hvilke laptoper er bra?

Anbefalte innlegg

Gjest råd ang datakjøp

Jeg skal kjøpe meg ny laptop, og lurte på om noen hadde tips?

Så billig som mulig, men ikke så billig at den ikke er bra. Jeg vil IKKE ha en data som går sakte, det er det verste jeg vet å vente på at programmer skal åpne seg.

Skal bruke den til skriving, internett, se filmer og høre på musikk.

Noen som har tips til bra merker /modeller? (ikke mac)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361786-hvilke-laptoper-er-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha en som fungerer godt og lenge, så har det vist seg at Asus er det merket med færrest feil.

På topp i andre enden, altså de med mest feil ligger HP tett fulgt av Acer. Jeg har hatt to HP-laptoper der begge har hatt mye feil, og et par Acer som har fungert utmerket. Mdnen undersøkelse for litt siden viste altså at disse to merkene ligger på bunn.

Dyrt ja, men hva med en MacBook? Da får du i alle fall lite plager.

Så rart - her har vi bare gode erfaringer med Acer. HP og Asus har vært mislykkede kjøp her i huset.

Men som jeg skriver over her, HP og Acer er de to maskinene med flest feil, og som må byttes ut mest. Jeg også har gode erfariger med Acer, men det er nok en tilfeldighet.

Annonse

ShitDiddelyDo

En av årsakene til at Acer får så mye pes er sannsynligvis at svært mange har dem. De vinner ofte tester fordi de presser mye inn i også billige maskiner.

Jeg tror det er et sjansespill uansett hva du kjøper innen det billige segmentet. De masseproduseres, kvaliteten på alt er av rimeligste type fordi spesifikasjoner teller mer enn holdbarhet ved kjøp, og alt er plastikk. Da oppstår også feil enklere enn hvis du legger mer penger i en laptop og får kvalitet i tillegg til gode spesifikasjoner.

Asus sies å være de med minst feil, men jeg lurer på om dette kan ha å gjøre med at Asus henvender seg til et annet marked enn f.eks. Acer. Acer er power. Asus ofte mer beregnet for kontorer.

Her er det også stor forskjell på bruken (tunge spill mot dokumenter).

Jeg hadde en Acer som holdt i 2 år uten problemer. Men når det først startet balla det på seg. Når det er sagt kjøpte jeg billig med mye hestekrefter, og det er muligens begrenset hvor lenge man kan forvente at en maskin til 5000 kroner, der de har stappa inn mest mulig power for prisen, skal vare, spesielt når du som meg bruker den hver dag.

En av årsakene til at Acer får så mye pes er sannsynligvis at svært mange har dem. De vinner ofte tester fordi de presser mye inn i også billige maskiner.

Jeg tror det er et sjansespill uansett hva du kjøper innen det billige segmentet. De masseproduseres, kvaliteten på alt er av rimeligste type fordi spesifikasjoner teller mer enn holdbarhet ved kjøp, og alt er plastikk. Da oppstår også feil enklere enn hvis du legger mer penger i en laptop og får kvalitet i tillegg til gode spesifikasjoner.

Asus sies å være de med minst feil, men jeg lurer på om dette kan ha å gjøre med at Asus henvender seg til et annet marked enn f.eks. Acer. Acer er power. Asus ofte mer beregnet for kontorer.

Jeg hadde en Acer som holdt i 2 år uten problemer. Men når det først startet balla det på seg. Når det er sagt kjøpte jeg billig med mye hestekrefter, og det er muligens begrenset hvor lenge man kan forvente at en maskin til 5000 kroner, der de har stappa inn mest mulig power for prisen, skal vare, spesielt når du som meg bruker den hver dag.

Den undersøkelsen jeg henviste til, gikk på feil pr solgte enheter. Hvorvidt det var tatt hensyn til hva slags bruk maskinene var utsatt for husker jeg ikke.

ShitDiddelyDo

Den undersøkelsen jeg henviste til, gikk på feil pr solgte enheter. Hvorvidt det var tatt hensyn til hva slags bruk maskinene var utsatt for husker jeg ikke.

Jeg leste den samme. Det var kun tatt hensyn til hvilke maskiner som var mest på service.

Resten er synsing fra min side, men det er ingen tvil om at Asus i større grad enn Acer har kontormarkedet. Maskinene er ofte mindre og lettere, de har disse med ekstrem batteritid (med relativt pinglete spesifikasjoner - altså er de ikke beregnet for tunge oppgaver), osv.

Men jeg tror det er en god teori. :)

Jeg tror også mye er tilfeldigheter. En kompis kjøpte en dyr Dell, og den har vært på service 3 ganger. Harddisken ryker hele tiden. Det er ikke fordi Dell er dårlig, de skal være blant de bedre, men hans maskin holder ikke stand.

Den forrige jeg hadde var en Fujitsu, og tyskerne er jo kjent for sin kvalitet, men det er den verste jeg har hatt. Nå skal det sies at denne forsvant fra nettbutikkene like etter at jeg kjøpte den (rett etter at den hadde vunnet en test), så det kan godt være at det var noe med denne modellen. Rart at alle sluttet å selge den noen måneder etter at den hadde vunnet en test.

Den beste jeg hadde var den første jeg kjøpte. Den hadde ikke noe merke, men var satt sammen av Netshop. Den byttet jeg ut fordi spesifikasjonene ikke lenger holdt mål, men jeg hadde ingen problemer med den i løpet av 2-3 år. Den var solid. Minnet om oppbyggingen til MacBook Pro som jeg nå sitter ved.

Gjest råd ang datakjøp

Ja, burde sikkert investere litt mer penger i en laptop, forstår jo at en billig ikke er like bra som en dyrere, men har ikke mulighet til det akkurat nå. Må virkelig ha det billigst mulig, men ikke en som i utgangspunktet er treg. Vet ikke hva alt kalles, men vet at noen i utgangspunktet er mer disponert for å være treg enn andre når man kjøper den.

Hva slags spesifikasjoner bør jeg se etter?

Prossessor, MB grafikkminne, GB lagring, RAM osv? Hvilke tall er bra / dårlige? (Jeg er på det nivået, så hadde vært fint hvis du kunne komme med noen råd, siden jeg ikke har peiling i det hele tatt ..)

Skal du ha en som fungerer godt og lenge, så har det vist seg at Asus er det merket med færrest feil.

På topp i andre enden, altså de med mest feil ligger HP tett fulgt av Acer. Jeg har hatt to HP-laptoper der begge har hatt mye feil, og et par Acer som har fungert utmerket. Mdnen undersøkelse for litt siden viste altså at disse to merkene ligger på bunn.

Dyrt ja, men hva med en MacBook? Da får du i alle fall lite plager.

Ja, burde sikkert investere litt mer penger i en laptop, forstår jo at en billig ikke er like bra som en dyrere, men har ikke mulighet til det akkurat nå. Må virkelig ha det billigst mulig, men ikke en som i utgangspunktet er treg. Vet ikke hva alt kalles, men vet at noen i utgangspunktet er mer disponert for å være treg enn andre når man kjøper den.

Prossessor, MB grafikkminne, GB lagring, RAM osv? Hvilke tall er bra / dårlige? (Jeg er på det nivået, så hadde vært fint hvis du kunne komme med noen råd, siden jeg ikke har peiling i det hele tatt ..)

Gjest firepile

Hva er budsjettet på da?

Gjest råd ang datakjøp

Ups, der glemte jeg visst å endre signatur.. Sorry!

Annonse

Gjest råd ang datakjøp

Kan jeg også spørre, har du noen erfaring om hvordan mini-PC vs laptop? Det er jo mye billigere.. Når man hovedsaklig skal bruke den til å skrive med.. Blir kanskje litt lite når man skal skrive el se på film?

Jeg leste den samme. Det var kun tatt hensyn til hvilke maskiner som var mest på service.

Resten er synsing fra min side, men det er ingen tvil om at Asus i større grad enn Acer har kontormarkedet. Maskinene er ofte mindre og lettere, de har disse med ekstrem batteritid (med relativt pinglete spesifikasjoner - altså er de ikke beregnet for tunge oppgaver), osv.

Men jeg tror det er en god teori. :)

Jeg tror også mye er tilfeldigheter. En kompis kjøpte en dyr Dell, og den har vært på service 3 ganger. Harddisken ryker hele tiden. Det er ikke fordi Dell er dårlig, de skal være blant de bedre, men hans maskin holder ikke stand.

Den forrige jeg hadde var en Fujitsu, og tyskerne er jo kjent for sin kvalitet, men det er den verste jeg har hatt. Nå skal det sies at denne forsvant fra nettbutikkene like etter at jeg kjøpte den (rett etter at den hadde vunnet en test), så det kan godt være at det var noe med denne modellen. Rart at alle sluttet å selge den noen måneder etter at den hadde vunnet en test.

Den beste jeg hadde var den første jeg kjøpte. Den hadde ikke noe merke, men var satt sammen av Netshop. Den byttet jeg ut fordi spesifikasjonene ikke lenger holdt mål, men jeg hadde ingen problemer med den i løpet av 2-3 år. Den var solid. Minnet om oppbyggingen til MacBook Pro som jeg nå sitter ved.

Mulig teorien din ikke er så ille, ikke vet jeg. Jeg er ingen teoretiker. :D

''Det er ikke fordi Dell er dårlig, de skal være blant de bedre,''

Derom strides vel de lærde? Mange, også jeg, mener det er en ufortjent myte at Dell lager gode maskiner. Verste maskin jeg noen gang har brukt i alle fall, men da har jeg lånt andres maskiner.

''Den forrige jeg hadde var en Fujitsu,''

Fujitus Siemens er vel ikke blant de maskinene som er kjent for å være gode, de heller. :D

Prosessor aner jeg faktisk ikke hva man går for for tida, men 4 GB minne er et absolutt minimum, gjerne mer. Stor harddisk er kanskje ikke noe must, du kan spe på med en ekstern harddisk om det blir nødvendig.

Kan jeg også spørre, har du noen erfaring om hvordan mini-PC vs laptop? Det er jo mye billigere.. Når man hovedsaklig skal bruke den til å skrive med.. Blir kanskje litt lite når man skal skrive el se på film?

Mini-PC er ikke noen maskin å jobbe på som eneste maskin! Den egner seg til sofasurfing og litt enkel tekstbehandling. Har en mini-PC selv, og det er travelt å bruke den. Ok, nå sitter jo jeg på 2560 x 1440 i oppløsning til vanlig, men selv da jeg hadde PC med betraktelig mer beskjeden oppløsning var mini-PC ikke noe jeg brukte til annet enn sofasurfing og på tur.

ShitDiddelyDo

Jeg kan dessverre ikke gi gode råd. Har stort sett pleid å lese tester innen min priskategori (f.eks. rundt 5000 kroner), og så kjøpe det ekspertene mener er best.

Hvis du kun skal surfe, skrive og se litt film, er du ikke avhengig av de råeste spesifikasjonene. Dette er noe du trenger hvis du skal spille tunge spill, redigere bilder (utover det normale), video, osv.

Problemene med testene er at de måler hurtighet, styrke, støy, osv, og ikke holdbarhet. Dette vet man ingenting om når man kjøper, og her tror jeg rett og slett man bare må satse. Det meste som er inne i PC-ene er det samme i alle modellene. De bruker de samme leverandørene til prosessorer, skjermkort, ram, hd, osv, så om PC-en heter Dell, Asus eller Acer, burde ikke ha all verden å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...