Gå til innhold

Smittsom depressivitet og skyldfølelse

Anbefalte innlegg

Gjest mente ikke noe vondt
Skrevet

Hei! Jeg går på en gruppe for folk som sliter psykisk. I dag var det et par stykker der som så tydelig ga uttrykk for at de hadde en kjip dag. De snakket om at de ikke orket å leve lenger...

Da sa jeg på spøk at vi alle kunne begå kollektivt selvmord sånn at vi slapp flere problemer...

Istedet for latter tilbake (slik at de skjønte at det var en spøk), fikk jeg tilbakemeldinger på at det var jammen meg en god idè, og at det burde vi gjøre... Så var det noen som kom med forslag på hvordan vi skulle gjøre det og sånn... I fullt alvor!

Da var det jeg som ble deppa og gikk hjem... Nå er jeg redd for at noen skal begå selvmord pga den dumme spøken min. :-((((((

Er det min skyld hvis noen gjør det i helga?

Gjest masine
Skrevet

Dette har jeg opplevd endel ganger når jeg har vært innlagt. Jeg også tar på meg ansvaret og tror det er min skyld. Jeg har tatt dette opp med behandler og de mener at dette er en uting, og at sånt ikke skal forekomme i en behandlingssituasjon.

Du har ikke ansvaret for dette. Tar de livet sitt, er det nok pga mere dyptliggende grunner enn pga en spøk. Uansett synes jeg lederen i gruppen din skulle ha sagt fra om at slike diskusjoner ikke skal forekomme. Hver enkelt i gruppen bør ta slike personlige problemer opp med sin behandler, hver for seg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan berolige deg med at da denne boka kom i Finland, hadde den suicidreduserende effekt minst 18 mnd :-)

Gjest mente ikke noe vondt
Skrevet

Jeg kan berolige deg med at da denne boka kom i Finland, hadde den suicidreduserende effekt minst 18 mnd :-)

''Jeg kan berolige deg med at da denne boka kom i Finland, hadde den suicidreduserende effekt minst 18 mnd :-)''

Hvilken bok? Jeg har ikke tatt dette fra noen bok, hvis det er det du mener. Det skjedde på gruppemøte i dag, under en pause. Lederne var ikke tilstede da.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Jeg kan berolige deg med at da denne boka kom i Finland, hadde den suicidreduserende effekt minst 18 mnd :-)''

Hvilken bok? Jeg har ikke tatt dette fra noen bok, hvis det er det du mener. Det skjedde på gruppemøte i dag, under en pause. Lederne var ikke tilstede da.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2812640

Boka anbefales på det varmeste :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...