Gå til innhold

Hvordan sier jeg nei?

Anbefalte innlegg

Gjest masine
Skrevet

Jeg sier aldri nei til noe. Nå er jeg så syk at jeg vet ikke hva jeg gjør, men likevel sier jeg ja til ting jeg egentlig ikke greier. Hvordan kombinerer jeg sykdom og et "vanlig" liv?

nitty-gritty
Skrevet

Syk eller ikke, vi må alle si nei for vår egen og andres skyld en gang i blant.

Gjest masine
Skrevet

Syk eller ikke, vi må alle si nei for vår egen og andres skyld en gang i blant.

Det har nok noe med dette å holde maske. Ingen skal se at jeg sliter. Jeg bør gå på butikken og handle. Jeg må ta en liten "overdose" av noe for å greie dette, men å be noen andre gjøre ting for meg? Den sitter bra langt inne ja...

Søndag skal jeg stå på en scene. Hvordan greier jeg det?

Skrevet

Det lurer jeg også på..livet er ikke lett..med hold ut!

nitty-gritty
Skrevet

Det har nok noe med dette å holde maske. Ingen skal se at jeg sliter. Jeg bør gå på butikken og handle. Jeg må ta en liten "overdose" av noe for å greie dette, men å be noen andre gjøre ting for meg? Den sitter bra langt inne ja...

Søndag skal jeg stå på en scene. Hvordan greier jeg det?

Du greier det ved å gjøre det. Ett og ett skritt.

Men nei må du lære deg. Det er et lite ord, selv om det krever en bokstav mer enn ja.

Gjest masine
Skrevet

Du greier det ved å gjøre det. Ett og ett skritt.

Men nei må du lære deg. Det er et lite ord, selv om det krever en bokstav mer enn ja.

Når jeg ser mennesker i øynene, tror jeg at de kan lese hva jeg tenker og hva jeg har gjort. Hvordan kan jeg greie å møte et "hav" av mennesker som ser på meg? Og jeg har sagt ja til dette for lenge siden. Help.

Gjest masine
Skrevet

Det lurer jeg også på..livet er ikke lett..med hold ut!

Hadde jeg bare hatt meg selv og tenke på, da kunne jeg jo ha sittet her og holdt ut. Jeg har mange mennesker rundt meg som er avhengige av min hjelp og støtte. Jeg har ikke tid til å være syk. Paradoksalt blir jeg mere syk jo mere jeg stresser.

trollemor;o)
Skrevet

Hadde jeg bare hatt meg selv og tenke på, da kunne jeg jo ha sittet her og holdt ut. Jeg har mange mennesker rundt meg som er avhengige av min hjelp og støtte. Jeg har ikke tid til å være syk. Paradoksalt blir jeg mere syk jo mere jeg stresser.

Det er faktisk slik at ingen er uunnværlige... Er du syk, så er du syk. Da får andre greie seg uten din hjelp og støtte.

Skrevet

Si til deg selv, at de aller fleste foretrekker å få et "ærlig nei" fremfor for et "uærlig ja."

Hvis noen ber deg om en tjeneste e.l som du vet du ikke orker å utføre, er det bedre at du sier ifra om dette så vedkommende kan ordne seg på annet vis, istedet for at de går og venter på at du skal gjøre noe.

Da oppnår du bare at de blir frustrerte og irriterte på deg som ikke holder hva du lover. Og du må slite med dårlig samvittighet fordi du ikke får utført det andre forventer av deg.

Å si "nei" er ikke så farlig som du tror. De aller fleste har forståelse for at folk har det travelt eller er syke/slitne.

Skrevet

Si til deg selv, at de aller fleste foretrekker å få et "ærlig nei" fremfor for et "uærlig ja."

Hvis noen ber deg om en tjeneste e.l som du vet du ikke orker å utføre, er det bedre at du sier ifra om dette så vedkommende kan ordne seg på annet vis, istedet for at de går og venter på at du skal gjøre noe.

Da oppnår du bare at de blir frustrerte og irriterte på deg som ikke holder hva du lover. Og du må slite med dårlig samvittighet fordi du ikke får utført det andre forventer av deg.

Å si "nei" er ikke så farlig som du tror. De aller fleste har forståelse for at folk har det travelt eller er syke/slitne.

sier du det?

Skrevet

Når jeg ser mennesker i øynene, tror jeg at de kan lese hva jeg tenker og hva jeg har gjort. Hvordan kan jeg greie å møte et "hav" av mennesker som ser på meg? Og jeg har sagt ja til dette for lenge siden. Help.

Alle kan bli syke! At du har sagt ja for lenge siden, behøver ikke tilsi at din helsetilstand er bra nok nå.

Vil du klare å stå på denne scenen, eller er det sjans for at du kollapser liksom? Hvis svaret er et klart JA på det ene eller andre spørsmålet, så vet du hva du må gjøre.

TA VARE PÅ HELSA DI - uten den har man ikke noe liv!

Selv om det er tøft å ta imot hjelp, så skader du ingen andre enn DEG SELV ved å være så steil og stolt... Den dagen du møter veggen, så er det bare så jæææævlig tungt å bygge seg opp igjen....

Vi som står rundt, vet som regel ikke dine behov - og vi vil ikke prakke oss på deg. Derfor er det bedre at du spør om litt hjelp, så vi kan føle at vi kan bidra litt vi også.

Ønsker deg god bedring og lykke til med å øve deg i å be om hjelp.......... :)

Skrevet

Vet du - man skal i utgangspunktet være ganske oppegående for å greie å si kategorisk nei til ting. Er man nedpå, vil man helst ikke vise det, og i tillegg, vil man gjerne være et ja-menneske.

Jeg bruker mellomledd-teknikken. Med det mener jeg at jeg ikke sier umiddelbart nei, men jeg sier heller ikke umiddelbart ja. Jeg sier noe i retning av at "det høres spennede ut, men jeg må sjekke med kalenderen min (barna mine/moren min), for jeg føler på meg at det er noe jeg skal rundt den tiden" Så drar jeg hjem til meg selv og kjenner etter om dette er noe jeg kan tenke meg å gjøre, og om det kan være positivt for meg. Bruker litt tid til å tenke.

Kjenner jeg at det går greit, ringer/mailer jeg og sier ja. Men dersom det ikke kjennes greit, ringer/mailer jeg og slår av ei plate om at jeg er opptatt/ikke har kapasitet akkurat nå eller noe. Til mine nærmeste venner sier jeg det som det er. De gir meg nemlig aldri opp og slutter ikke å be meg hjelpe med noe eller invitere meg - og de vet at jeg sliter i visse situasjoner og tar det med stor ro om jeg sier nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...