Gå til innhold

NHD: Førerkort - Igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Fører
Skrevet

Hei!

Om en går på for mye medisin sånn at den ikke har lov å kjøre bil (klasse B), og må søke om dispensasjon hos fylkeslegen. Mister en da alltid retten til å kjøre til søknaden er behandlet, selv om en egentlig har fører-rett til 100 års dagen?

Er det noen måte å unngå at en mister muligheten til å kjøre i perioden da søknaden behandles?

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men

hvis det er "gått så langt" at du må søke om dispensasjon og IKKE fått krav om innlevering av lappen til politiet så regner jeg med at du har det inntil vedtaket om innvilgelse/ikke innvilgelse kommer. Og _hvis_det kommer vil du sikkert få beskjed om å levere lappen.

Jeg måtte søke, fikk pålegg om å levere førerkortet til politiet(gjorde jeg ikke det, ville de komme på døra og hente det). Da vedtaket ble innvilga måtte jeg ordne nytt kort - med en gyldighet på 2 år. (jeg hadde også i utgangspunktet det første varighet på 100år) +følge noen punkter - ukritisk atferd/kjøring, tukling med meds, sikkert noe anna også.

tja - husker ikke helt jeg,

men hvis du ikke får beskjed om å levere det inn, regner jeg med at du kan beholde det - og at du evt. må levere det ved avslag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fra den dag meldingen er sendt, har du ikke førerkort. Det finne ingen mulighet for "oppsettende virkning".

Det nærmeste du kommer er følgende: Legen skriver meldingen, du skriver disp søknad og legen skriver legeerklæring, og alt legges i samme konvolutt. Om du da i tillegg har avtalt med Fylkeslegens kontor, har vært kontor sagt at dette kan ta ned i tre virkedager.

Dette forutsetter selvsagt at vlkårene for dispensasjon er oppfylt.

Skrevet

Fra den dag meldingen er sendt, har du ikke førerkort. Det finne ingen mulighet for "oppsettende virkning".

Det nærmeste du kommer er følgende: Legen skriver meldingen, du skriver disp søknad og legen skriver legeerklæring, og alt legges i samme konvolutt. Om du da i tillegg har avtalt med Fylkeslegens kontor, har vært kontor sagt at dette kan ta ned i tre virkedager.

Dette forutsetter selvsagt at vlkårene for dispensasjon er oppfylt.

Sorry feilopplysning!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...