Gå til innhold

Utbrente voksne og late barn

Anbefalte innlegg

Gjest utbrente og late
Skrevet

Har en 15 år gammel datter som er helt utslitt. Hun har ikke gjort annet enn å gå på skolen og gjøre lekser i flere år. Lekser opptar ALL hennes fritid og hun er på sammenbruddets rand. Eier verken livsgnist eller konsentrasjon og yter mindre og mindre for hver dag. Konsekvensen er at hun blir sittende enda lenger med disse hersens leksene.

Hadde hun vært voksen, ville hun sikkert blitt sykmeldt og fått beskjed om å ta det med ro noen dager/uker/mnd. Sånn fungerer det ikke når man er ung. Da er det bare å stå på til det svartner. Hun går jevnlig til psykolog, men hva kan egentlig psykologen gjøre ..??

Samfunnet har faktisk blitt sykt når det gjelder kravene til barn og unge. Slik jeg ser det, strider mengden av lekser mot FN´s barnekonvensjon som sier at alle barn og unge har rett til tilstrekkelig hvile og fritid. Hvem er det som tar ansvar for dette? Ingen!

På tross av denne arbeidsmengden, får man stadig høre at dagens unge er late. De eier ikke tiltakslyst og initiativ, men jeg, som i voksen alder har tatt et mange års høyskolestudie, har aldri, aldri, ALDRI hatt så mye å gjøre som ungene.

Hilsen en forhenværende lærer som nektet å drive ulovlig virksomhet - altså barnearbeid som strider mot FN´s barnekonvensjon.

Gjest anonym st
Skrevet

Jeg har en datter som ble like sliten av alt leksearbeidet. Det blir slik at hun av og til er hjemme fra skolen grunnet at hun er sliten. Vi har også erklæring fra Bup.

Jeg synes også at de kan være ferdig når de går hjem fra skolen. Vi voksne finner oss ikke i å skulle jobbe både formiddag og ettermiddag. Men det er forventet på både ungdomsskole og videregående. Spesielt jenter sliter seg ut.

Skrevet

Vi har i perioder bare sagt fra at det er for mye lekser, og derso noe ikke er gjort så er det fordi det ikke har vært tid eller ork til det. Har aldri vært et problem for skolen.

Forøvrig er de gode på å justere leksene individuellt her, de som jobber raskt og er flinke tåler mer enn de som leser sakte og er litt omstendelig.

Så hvis dere har så store problemer må dere jo snakke med skolen/ppt om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor barn skal ha lengre arbeidsdager enn voksne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...