Gå til innhold

Jordskjelvet i Japan og stupide amerikanere

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

*knegg* Snakk om å slå beina under seg selv.

Me når det er sagt skjønner jeg jo at mange amerikanere irriterer seg over at enkelte europeere ser ut til å tro at enhver europeer er smartere enn enhver amerikaner.

Jeg ville irritert meg grenseløst dersom noen hadde trodd at alle nordmenn er som frp'ere for eksempel.

Det er sant. Likefullt har jeg også, etter å ha vært på store internasjonale forum, begynt å lure litt på allmennkunnskapene i USA - her kunnskaper om andre land enn deres eget. De synes ofte fullstendig fraværende.

Fortsetter under...

Det er sant. Likefullt har jeg også, etter å ha vært på store internasjonale forum, begynt å lure litt på allmennkunnskapene i USA - her kunnskaper om andre land enn deres eget. De synes ofte fullstendig fraværende.

Ja jeg er ikke uenig i det. :-)

Jeg husker forresten jeg som ung språkskolestudent en sommer i England deltok i en slags "spør folk på gata 5 spørsmål om Norge", og vi fniste mye av deres uvitenhet om Norge, hvor omtrent det lå, navn på hovedstad, navn på kjente nordmenn osv.

Noen mente hovedstaden var Gøteborg, eller enda verre: At Norge var hovedstaden i Sverige! Og blant kjente nordmenn nevnte noen Bjørn Borg...

Men mange nordmenn blander jo glatt sammen de tre baltiske statene mht til de samme, så kanskje det ikke er så rart at briter blander sammen skandinavia?

ShitDiddelyDo

Ja jeg er ikke uenig i det. :-)

Jeg husker forresten jeg som ung språkskolestudent en sommer i England deltok i en slags "spør folk på gata 5 spørsmål om Norge", og vi fniste mye av deres uvitenhet om Norge, hvor omtrent det lå, navn på hovedstad, navn på kjente nordmenn osv.

Noen mente hovedstaden var Gøteborg, eller enda verre: At Norge var hovedstaden i Sverige! Og blant kjente nordmenn nevnte noen Bjørn Borg...

Men mange nordmenn blander jo glatt sammen de tre baltiske statene mht til de samme, så kanskje det ikke er så rart at briter blander sammen skandinavia?

Men jeg synes ofte det er verre enn å blande sammen steder. F.eks. kan det være "ah, Europe! Ja, jeg tror jeg har hørt om det!". Etter å ha sett Rambo 4 (som er fra Burma) - så jeg debatter om dette fiktive landet (!).

En kompis var i USA, sa han var fra Norge, og fikk spørsmål om hvilket stat det var.

Når det er sagt opplever jeg amerikanere flest som jævla hyggelige. Disse belærende nissene man gjerne også møter på, er i kraftig mindretall, og sikkert ikke flere enn samme typen folk fra Norge. ;)

Men jeg synes ofte det er verre enn å blande sammen steder. F.eks. kan det være "ah, Europe! Ja, jeg tror jeg har hørt om det!". Etter å ha sett Rambo 4 (som er fra Burma) - så jeg debatter om dette fiktive landet (!).

En kompis var i USA, sa han var fra Norge, og fikk spørsmål om hvilket stat det var.

Når det er sagt opplever jeg amerikanere flest som jævla hyggelige. Disse belærende nissene man gjerne også møter på, er i kraftig mindretall, og sikkert ikke flere enn samme typen folk fra Norge. ;)

Noe av det samme gjelder forøvrig mange amerikaneres forståelse av hvordan ting&tang er i andre land. Det er til itder vanskelig å skjønne at andre land kan gjøre tinge annerledes enn slik det gjøres 'over there'.

Det merker jeg godt på jobben, hvor rutiner mv innen mitt område typisk må forklares for folk i andre land. Folk fra alle andre land enn USA "tar" det som oftest lettere. Jeg merker at jeg overfor amerikanere må si at "i motsetning til USA har vi ikke i Norge X og Y, men Z og Æ." mens til nederlendere kan man si "i Norge har vi Z og Æ"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...