Gjest prust Skrevet 14. mars 2011 Skrevet 14. mars 2011 Det er kommet jordslag på et babyteppe (egensydd lappeteppe jeg sydde da jeg var 15 år) som av uklare grunner ble liggende i garasjen i hele vinter :-( Jeg har vasket det to ganger, først vanlig, på 40 grader. Så tok jeg ajax rosa flekkfjerner på det før 40 graders vask igjen. Noe forsvant, men det er en del igjen. O, kloke husmødre - har dere noen gode råd? 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Hei! Mente å huske at surmelk kan hjelpe mot jordslag/mugg. Googlet det: Vaskbare stoffer: Legg tøyet i surmelk tilsatt 1 ts salt minst ett døgn. Vask til slutt.Stoffer som tåler bleking: Bruk klorløsning hvis stoffet tåler det. Hydrogenperoksid + salmiakk kan fjerne helt nye flekker. Kjipt hvis det er ødelagt...Lykke til! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Hei! Mente å huske at surmelk kan hjelpe mot jordslag/mugg. Googlet det: Vaskbare stoffer: Legg tøyet i surmelk tilsatt 1 ts salt minst ett døgn. Vask til slutt.Stoffer som tåler bleking: Bruk klorløsning hvis stoffet tåler det. Hydrogenperoksid + salmiakk kan fjerne helt nye flekker. Kjipt hvis det er ødelagt...Lykke til! Surmelk skal jeg jammen prøve! Har aldri hørt det rådet før. Stoffet tåler ikke klorbleking, det er lapper med mange ulike farger. Jeg sydde det på håndarbeidstimen i 9. klasse, og gav det til ei kusine av meg som da fikk sitt første barn. Hun fikk 4 barn etterhvert, og da jeg begynte å få barn, gav hun det tilbake til meg :-) SÅ brukte jeg det til mine tre :-) Det er ikke helt ødelagt, men ikke like pent lenger, dessverre. Utrolig kjedelig at vi glemte det i garasjen i høst, når det er tatt så godt var på i 25 år.... 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Surmelk skal jeg jammen prøve! Har aldri hørt det rådet før. Stoffet tåler ikke klorbleking, det er lapper med mange ulike farger. Jeg sydde det på håndarbeidstimen i 9. klasse, og gav det til ei kusine av meg som da fikk sitt første barn. Hun fikk 4 barn etterhvert, og da jeg begynte å få barn, gav hun det tilbake til meg :-) SÅ brukte jeg det til mine tre :-) Det er ikke helt ødelagt, men ikke like pent lenger, dessverre. Utrolig kjedelig at vi glemte det i garasjen i høst, når det er tatt så godt var på i 25 år.... Da forstår jeg godt hvor verdifullt det teppet er. Håper virkelig det går bort! 0 Siter
Gjest FruH Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Prøv noe som heter gallesåpe. Fås hos Clas Ohlson. Funker suverent på de fleste flekker. Mannen hadde også en strikket ullgenser som var blitt veldig gul i hvitfargen. En runde med gallesåpe i maskinen, og den ble mye lysere. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Prøv noe som heter gallesåpe. Fås hos Clas Ohlson. Funker suverent på de fleste flekker. Mannen hadde også en strikket ullgenser som var blitt veldig gul i hvitfargen. En runde med gallesåpe i maskinen, og den ble mye lysere. Gallesåpe? Æsj, for et navn! Men skal prøves. Takk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.