100%ull Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 . Kan fibromyalgi påvises med prøver...MR...blodprøver..røngen...eller lignende? 0 Siter
SeptJenta Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Vet at det er grundige undersøkelser som må til for å finne denne diagnosen, holder ikke med en blodprøve iallefall. Men de finner det ut bare du kommer til rett sted. Kona til søskenbarnet mitt fikk diagnosen nå på nyåret, hun var da til grundig undersøkelser på et sykehus for revmatikere, fastlegen "så" det ikke. 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 De har begynt å finne forandringer i sentralnervesystemet, noe som kan vises på diverse utvidede prøver, men disse prøvene er per i dag ikke noe som tas av pasientene, i hvert fall ikke helt uten videre. Det som gjøres per i dag, er å ta opp pasientens sykehistorie og se på hvilke symptomer vedkommende har. Så tester man for alle andre mulige sykdommer for å utelukke andre årsaker - og man har tender-points-testene (11 av 18 ømme punkter) og dermed kan man (etter laaaang tid) få satt diagnosen fibromyalgo. 0 Siter
Maya Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Ja. Ja, det vil jeg også gjerne vite mer om. For det har jeg aldri hørt før! 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. mars 2011 Skrevet 15. mars 2011 Nei, men det ser ut at folk får andre diagnoser etter noen år, da mener jeg 10-15-20 år. Endel får diagnosen Sjøgrens, noen får MS og andre igjen slår ut på reumaprøver. Men det tar mange år altså. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.