Gå til innhold

Ferietur på vent ...

Anbefalte innlegg

Gjest er jeg pysete

Vi hadde tenkt å bestille oss Sydentur til ferien, står mellom Gran Canaria og Kypros, 2 voksne + 2 barn ... altså til sommeren .... men etter alt som skjer i Japan nå er jeg litt redd for utviklingen der, så jeg tror vi venter med å bestille ....

Hva med dine ferieplaner ?

Tenker du over strålingskatastrofen ...... ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361910-ferietur-p%C3%A5-vent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker en del på Japan, men først og fremst hvilken stor katastrofe det er for dem som er direkte rammet.

Faren for en atomkatastrofe er selvsagt ikke behagelig å tenke på, men jeg betviler sterkt at man ville vært mer rammmet på Gran Canaria enn i Norge - vinden vil jo blåse radioaktive skyer over hele kloden.

Mine planer for våren og sommeren påvirkes ikke av Japan. Det er vel stor sannsynlighet for at den største påvirkningen i hverdagen for oss her vi bor, vil være den virkningen denne naturkatastrofen kommer til å ha på verdensøkonomien.

Jeg er normalt veldig forsiktig, er f.eks. fortsatt litt skeptisk til å reise til Thailand etter Tsunamien i 2004.

Men ferieturer i Europa nå ville jeg ikke vært bekymret for. Tenker vel som morsan, at om det skulle gå så galt at radioaktive partikler spres helt til vår del av jordkloden, er det ett fett om man er i Norge eller på Kypros.

Gjest prust

Vi skal til Frankrike i sommer, og har ikke tenkt å endre på de planene. Jeg ville ikek reist til Asia akkurat nå, og heller ikke til midt-Østen/Nord-Afrika de nærmeste månedene - eller så tenker jeg at strålingsfaren ikke er så farlig, unntatt i og i nærheten av Japan.

ShitDiddelyDo

Med mindre jeg hadde planer om å reise til Asia så hadde jeg ikke bekymret meg for ferien pga det som skjer i Japan nå nei.

Og så langt unna har jeg ikke tenkt meg så feriene går nok som planlagt. :o)

Jeg ville ikke planlagt en ferietur til Japan de nærmeste ukene, men utover det kan jeg ikke forstå hvorfor du skulle bekymre deg for sommerens ferietur til Syden.

Joda, jeg tenker på katastrofen i Japan, det vil jeg tro de fleste gjør, men ikke fordi grusomhetene vi ser utspille seg om dagen kan påvirke egen ferie ...

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg tenker en del på Japan, men først og fremst hvilken stor katastrofe det er for dem som er direkte rammet.

Faren for en atomkatastrofe er selvsagt ikke behagelig å tenke på, men jeg betviler sterkt at man ville vært mer rammmet på Gran Canaria enn i Norge - vinden vil jo blåse radioaktive skyer over hele kloden.

Mine planer for våren og sommeren påvirkes ikke av Japan. Det er vel stor sannsynlighet for at den største påvirkningen i hverdagen for oss her vi bor, vil være den virkningen denne naturkatastrofen kommer til å ha på verdensøkonomien.

Signerer her jeg, for slik tenker jeg også.

Jeg bestilte USA-tur for sommeren 2010 midt oppi det verste askehysteriet i fjor, mens fagfolkene diskuterte om det var snakk om dager eller uker til Katla eller hva den nå het, ville mørkelegge hele atmosfæren for de kommende månedene.

Vi gikk klar av både aske og oljesøl, selv om vi var innom Florida. I år skal vi uansett holde oss i Europa. Så mine tanker om Japan handler om andre ting enn ferieplaner.

Hvis dere ikke skal til Asia, spiller det ikke så stor rolle i noe fall

tror

Ja, guri altså! Vi er i Spania i øyeblikket, og har låst oss inne i kjelleren på hotellet i frykt for jordskjelv og stråling. Jeg skriver dette fra en batteridrevet laptop og vi sitter alle under et bord. Her skal vi sitte i flere dager før vi risikerer livet på å komme oss til flyplassen. Vi har hamstret vann og mat, så vi står han av.

Hvilke tiltak har du gjort i hjemmet ditt i Norge? Jeg regner med at alle holdes hjemme? Har dere nok mat?

Jeg husker Tsjernobyl katastrofen (og det var jo virkelig en katastrofe) hvor min da 89 år gamle bestefar nektet å spise noe annet enn boksemat i en lang evighet i fare for bequerelpåvirket mat. Tenk om han hadde fått kreft!!

Svar på ditt spørsmål: Jeg hadde reist - og reiser selv til syden til sommeren helt uten bekymring.

Annonse

Gjest Kayia

Sånn tenker jeg også. Herregud så redde og fortvilte folk der borte må være nå :(

Selv avlyser jeg hverken reisen til Qatar eller Sør-Frankrike i vår. Det er ikke mer utrygt der enn her sånn som jeg ser det.

Gjest Kayia

Vi skal til Frankrike i sommer, og har ikke tenkt å endre på de planene. Jeg ville ikek reist til Asia akkurat nå, og heller ikke til midt-Østen/Nord-Afrika de nærmeste månedene - eller så tenker jeg at strålingsfaren ikke er så farlig, unntatt i og i nærheten av Japan.

Hvorfor ville det påvirket Midt-Østen- planene dine?

Er vel ikke Japan-saken som påvirker prust ang. Midt-Østen,- men det er jo rimelig urolige tider i den delen av verden nå. Selv om det har kommet litt lenger ned på nyhets-sidene etter jordskjelvet/tsunamien.

Gjest Nickløsheletiden

Er vel ikke Japan-saken som påvirker prust ang. Midt-Østen,- men det er jo rimelig urolige tider i den delen av verden nå. Selv om det har kommet litt lenger ned på nyhets-sidene etter jordskjelvet/tsunamien.

'' Midt-Østen,- men det er jo rimelig urolige tider i den delen av verden nå. Selv om det har kommet litt lenger ned på nyhets-sidene etter jordskjelvet/tsunamien''

I deler av Midt-Østen ja.

I andre deler er det tryggere enn i Norge.

Gjest prust

Vi har ikke planer om å reise til Midt-Østen, men hadde vi hatt det, ville jeg vært betenkt, pga de politiske urolighetene som er nå (Tunisia, Libya, Egypt, osv).

Må legge til at jeg ikke kjenner disse landene i det hele tatt, bortsett fra det jeg har lest i media nå i vinter.

Et siste punkt er at vi er bortimot totalt uerfarne med å reise, så når vi en sjelden gang reiser, er det til et "safet" (og sikkert kjedelig) reisemål for mange av dere som har reist mye.

petter smart

Du er hyperhysterisk.

Det er svært lite sannsynlig at et eventuelt utslipp av radioaktivt materiale vil nå Europa i farlige mengder. Og skulle det gjøre det, har det liten relevans om du oppholder deg i Norge eller på Kypros.

Det er viktig å ikke overdrive risiko.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...