Gå til innhold

Ang 50% ufør uten "riktig" diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest uføra

Jeg har slitt i mange år med muskel og skjellettplager, dette gir meg en konstant og kronisk hodepine.

Diagnosen jeg har fått av legen er fibromyalgi og jeg har vært til og fra jobb og sykemeldt i 5-6 år.

Nå har jeg 100% AAP, men ønsker og jobbe litt, og jeg tror jammen meg jeg skal få til og jobbe 50%.

Men er det slik at man kan få 50% ufør med en slik "diagnose"

Jeg skriver "diagnose" i hermetegn fordi jeg vet at det er mange fordommer mot Fibromyalgi, og at mange mener dette ikke er en diagnose, men en samlebetegnelse på de man ikke finner noe galt med, skjønner?

Jeg VET jo at jeg er dårlig, men jeg har blitt sjekket i hodet og baken for alt mulig, de finner ikke noe "galt", men like fullt er jeg syk og dårlig og fungerer ikke i mer enn 50% jobb, DESVERRE!

Noen som har fått ufør helt eller delvis pga fibromyalgi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361928-ang-50-uf%C3%B8r-uten-riktig-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, pussig at du skulle henvise meg til dette spørsmålet:-) Er det noe jeg kan noe om så er det nettopp dette, dessverre...

Men for å svare på spørsmålet ditt da; det er fullt mulig å få både full og delvis uføre med diagnosen fibromyalgi - jeg er selv 100% ufør pga nettopp den sykdommen...

''Noen som har fått ufør helt eller delvis pga fibromyalgi?''

Veit at diagnosen er omdiskutert og kan sitte langt inne blant en del leger og spesialister, men ja: Det er fullt mulig.

Prosessen kan være lang og innbefatter mange typer utredninger over lang tid for de aller fleste.

Ønsker deg god bedring og lykke til :-)

Gjest uføra

Hehe, pussig at du skulle henvise meg til dette spørsmålet:-) Er det noe jeg kan noe om så er det nettopp dette, dessverre...

Men for å svare på spørsmålet ditt da; det er fullt mulig å få både full og delvis uføre med diagnosen fibromyalgi - jeg er selv 100% ufør pga nettopp den sykdommen...

Takk for svar, er ikke lett dette her:)

Jeg er sååå lei av og være syk samtidig som jeg må kjempe for og bevise det... Nå har jeg som sagt vært til og fra på jobb de siste årene, men ingen tegn til bedring.

Alt de er opptatte av (de = legene og NAV) er at jeg er deprimert!! Og ja, det stemmer nok det, men jeg er deprimert forsi jeg er syk og ikke har det bra, ikke syk fordi jeg er deprimert... Var smertene som kom først, ikke depresjonen!!!

Men du er da et eksempel på at det går an;)

Var det mye styr og masse for og få det gjennomført?

De burde jo se på historikken her, dette er jo ikke noe nytt...

Håper det ordner seg for meg og, jeg ber om 50% ufør til og starte med, fordi jeg gjerne VIL jobbe (som alle andre) Men jeg VET at det ikke funker mer enn med 50%.

Håper jobben, NAV og leger forstår dette, blir spennende fremover;)

Foressten så har jeg bare vært på AAP siden Mai i fjor, er det slik at jeg nok vil stå i dette systemet i 4 år eller slikt før man søker ufør?

Er det noen økonomiske forandringer fra og være på AAp, til og bli ufør, den ene eller andre veien?

Mange spørsmål fra meg nå, men håper det er ok for deg og at du har tid og ork til og svare...

Takk for svar, er ikke lett dette her:)

Jeg er sååå lei av og være syk samtidig som jeg må kjempe for og bevise det... Nå har jeg som sagt vært til og fra på jobb de siste årene, men ingen tegn til bedring.

Alt de er opptatte av (de = legene og NAV) er at jeg er deprimert!! Og ja, det stemmer nok det, men jeg er deprimert forsi jeg er syk og ikke har det bra, ikke syk fordi jeg er deprimert... Var smertene som kom først, ikke depresjonen!!!

Men du er da et eksempel på at det går an;)

Var det mye styr og masse for og få det gjennomført?

De burde jo se på historikken her, dette er jo ikke noe nytt...

Håper det ordner seg for meg og, jeg ber om 50% ufør til og starte med, fordi jeg gjerne VIL jobbe (som alle andre) Men jeg VET at det ikke funker mer enn med 50%.

Håper jobben, NAV og leger forstår dette, blir spennende fremover;)

Foressten så har jeg bare vært på AAP siden Mai i fjor, er det slik at jeg nok vil stå i dette systemet i 4 år eller slikt før man søker ufør?

Er det noen økonomiske forandringer fra og være på AAp, til og bli ufør, den ene eller andre veien?

Mange spørsmål fra meg nå, men håper det er ok for deg og at du har tid og ork til og svare...

Ja, det er en lang runde å gjennom før man blir ufør, men jeg har heldigvis sluppet den motstanden mange møter hos lege og NAV, har gått igjennom arbeidstrening og relevant behandling, attføring i 2 år (etter 12 mnd sykemelding) før jeg søkte og fikk innvilget tidsbegrenset ufør. Det er dette jeg går på nå, men søknaden om varig ufør er under behandling nå.

Jeg kan ikke svare deg på de økonomiske forandringene fra AAP til uføre, dette vet jeg ikke nok om, og er litt spent selv... Men jeg rett og slett ikke noe valg, så om jeg får mindre betalt enn jeg har i dag, så må jeg bare klare å finne en løsning på det.

Håper jeg husket å svare på alt (du kjenner til dette med hukommelsen?), hvis ikke - bare spør igjen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...