Gå til innhold

Uføretrygdede som vil ha barn.

Anbefalte innlegg

Gjest jobb og barn

Jeg kjenner en del uførhetrygdede. Jeg betviler på ingen måte at de har en skade/sykdom som gjør at de blir uføre. Jeg tror heller ikke at noen velger å bli uføre fordi de ikke gidder å jobbe eller føler at de tjener bra på trygden.

Men det som forundrer meg litt er de som er uføre og som bestemmer seg for å sette barn til verden. Er ikke det å ha barn også en ganske slitsom jobb? Jeg har selv en kronisk sykdom. Enkelte dager har jeg strev nok med å komme meg opp om morgenen og få gjort noe. Hvis jeg da i tillegg skulle hatt barn som våknet opp natta, som jeg måtte trille i vogna hver dag og hvor jeg hele tiden måtte være konsentrert.. det hadde ikke gått ! Har venner som har barn , og selv om barna er sjarmerende så blir jeg sliten bare ved å være der og høre hvor mye de må gjøre i løpet av dagen. Og jeg har fått høre at jeg ikke er dårlig nok til å bli ufør. Ikke at jeg ønsker det heller, men noe må jeg ha å leve av til slutt.

Er jobben med å ha barn noe helt annet enn andre jobber?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361937-uf%C3%B8retrygdede-som-vil-ha-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

7

• Dorthe

6

• petter smart

6

• matmons1365381196

6

Gjest It`s no point..

Enig. Å oppdra barn er en stor utfordring og en veldig belastning. Ingen skulle vel egentlig hatt barn hvis ikke de var sterke nok og friske nok. Først og fremst med tanke på barna, for de lider under å ha syke foreldre. Men samtidig er det å være syk og å ha problemer av ulik art en del av livet, som også de kommende generasjoner ikke kommer forbi.

Hvis en skulle unnlatt å få barn fordi man er syk eller har ymse problemer, ville jo menneskeheten på sikt dødd ut.

Men kanskje det egentlig hadde vært like greit? For hva er egentlig vitsen med alt strevet her?

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har bare ett barn. Dette kom til verden før jeg ble syk, og etter at jeg ble syk har jeg ikke sett meg i stand helsemessig til å få flere... Men årsakene er mange til at man er ufør, og har man allerede barn så klarer man jo å ta vare på de, så jeg ser ikke at det skulle være noen forskjell på om barnet er født før man ble syk eller ikke....

Enig. Å oppdra barn er en stor utfordring og en veldig belastning. Ingen skulle vel egentlig hatt barn hvis ikke de var sterke nok og friske nok. Først og fremst med tanke på barna, for de lider under å ha syke foreldre. Men samtidig er det å være syk og å ha problemer av ulik art en del av livet, som også de kommende generasjoner ikke kommer forbi.

Hvis en skulle unnlatt å få barn fordi man er syk eller har ymse problemer, ville jo menneskeheten på sikt dødd ut.

Men kanskje det egentlig hadde vært like greit? For hva er egentlig vitsen med alt strevet her?

''Først og fremst med tanke på barna, for de lider under å ha syke foreldre. ''

Nja, jeg vet ikke om jeg er enig i denne generaliserende kommentaren...

''Først og fremst med tanke på barna, for de lider under å ha syke foreldre. ''

Nja, jeg vet ikke om jeg er enig i denne generaliserende kommentaren...

Jeg lurer hvor den forskningen kommer fra? Jeg har stort sett sett forskning som viser det motsatte så jeg tror vi skal ta det med ro, Bookworm.

Annonse

Gjest jobb og barn

Nei, det er slitsom og veldig ofte så har uføre ungene sine i barnehagen slik at de kan slappe av og deretter ta seg av ungene når de kommer hjem.

¨¨Nei, det er slitsom og veldig ofte så har uføre ungene sine i barnehagen slik at de kan slappe av og deretter ta seg av ungene når de kommer hjem.¨¨

jeg vet ikke helt fra hvilken alder barn kan begynne i barnehagen.

Vil det da si at de er uthvilt til barna kommer hjem fra barnehagen? Hva med kvelden, natta og helgene?

Gjest jobb og barn

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har bare ett barn. Dette kom til verden før jeg ble syk, og etter at jeg ble syk har jeg ikke sett meg i stand helsemessig til å få flere... Men årsakene er mange til at man er ufør, og har man allerede barn så klarer man jo å ta vare på de, så jeg ser ikke at det skulle være noen forskjell på om barnet er født før man ble syk eller ikke....

Men er ikke det forferdelig slitsomt da? Jeg ser på det som å være på jobb 24 timer i døgnet. Noen timer sover man, men man er jo i beredskap.

Hvordan være tilstede for treåringen når en har dødsvondt i hodet i lengre perioder, og utslitt de andre dagene?

¨¨Nei, det er slitsom og veldig ofte så har uføre ungene sine i barnehagen slik at de kan slappe av og deretter ta seg av ungene når de kommer hjem.¨¨

jeg vet ikke helt fra hvilken alder barn kan begynne i barnehagen.

Vil det da si at de er uthvilt til barna kommer hjem fra barnehagen? Hva med kvelden, natta og helgene?

Jeg tror det er forskjellig fra menneske til menneske, men det har i hvert fall gått bra for meg selv om jeg jobbet/gikk på skole/kurs/ 50% på attføring og hadde 50% uføre før jeg fikk 100%. Jeg har også studert når de store ungene var små.

Jeg er også av dem som ikke synes det er slitsomt med små unger, jeg synes de blir stort sett verre etterhvert :o)

Men er ikke det forferdelig slitsomt da? Jeg ser på det som å være på jobb 24 timer i døgnet. Noen timer sover man, men man er jo i beredskap.

Hvordan være tilstede for treåringen når en har dødsvondt i hodet i lengre perioder, og utslitt de andre dagene?

Det å være ufør er ikke det samme som å være syk.

Gjest Gåten

Var noen som skrev i en an tråd her, at de som jobber er så slitne de etter jobben at de har ikke krefter til familien sin. Er det bedre da?

Gjest jobb og barn

Det å være ufør er ikke det samme som å være syk.

¨¨Det å være ufør er ikke det samme som å være syk.¨¨

Men en kan godt bli ufør av å være syk? Eller tenker du at de uføre som har en skade, annen funksjonshemming stiller anderledes i forhold til de som "bare" har kroniske lidelser?

Annonse

Jobben med å ha barn kan ikke sammenlignes med andre jobber synes jeg. Er man frisk klarer man både jobben med barn og en "vanlig" jobb, er man ufør klarer man kanskje jobben med barn, men jeg har også stusset litt på det der.

Lurer på hvor mange av de som er uføre som virkelig er 100 % prosent arbeidsuføre.

¨¨Det å være ufør er ikke det samme som å være syk.¨¨

Men en kan godt bli ufør av å være syk? Eller tenker du at de uføre som har en skade, annen funksjonshemming stiller anderledes i forhold til de som "bare" har kroniske lidelser?

Ja, jeg gjør det, men jeg tenker ikke slik at de som er syke ikke har krav på trygd. Men det er klart at det er forskjell på hvordan man lever og om man går rundt å tenker på seg sjøl som syk eller om man tenker på seg sjøl som frisk men har funksjonsnedsettelse. Og dermed oppstår også tanken på om man i det hele tatt skal gå på uføretrygd når man ikke er syk og hvorfor man er dømt til et liv på trygd når man ikke er syk. Men noe må man ha å leve av.

Forøvrig er jeg syk nå fordi jeg har uvi, men ellers vil jeg nok ikke regne meg som syk. Det å ha vondt er jo heller ikke å være syk. Jeg har hatt vondt i mange år, men regnet ikke meg sjøl som syk og heldigvis så har de bedre medisiner nå enn de hadde for 30 år siden sånn at jeg stort sett har vært smertefri de siste 10 årene.

Dette er egentlig fryktelig vanskelig å forklare og jeg vet heller ikke hvem du er og dermed vet jeg ikke hva slags forutsetninger du har til å forstå hva jeg skriver.

matmons1365381196

Det er jo ikke alle uføre som er plaget med daglig hodepine, eller som føler seg dødsslitne til enhver tid.

Ungene er ofte i barnehage om dagen, og på ettermiddag, kveld og natt er det forhåpentligvis to foreldre til å dele på det. Jeg syns i hvertfall det er rart hvis enslige uføre planlegger å få barn alene.

Gjest jobb og barn

Det er jo ikke alle uføre som er plaget med daglig hodepine, eller som føler seg dødsslitne til enhver tid.

Ungene er ofte i barnehage om dagen, og på ettermiddag, kveld og natt er det forhåpentligvis to foreldre til å dele på det. Jeg syns i hvertfall det er rart hvis enslige uføre planlegger å få barn alene.

¨¨ Jeg syns i hvertfall det er rart hvis enslige uføre planlegger å få barn alene.¨¨

ja det blir i hvertfall kjipt om en blir alene etter å ha fått barn.

Har sett serien til Christine Koht "livet i familien" blir helt sliten av det..

matmons1365381196

Det er hardere å være hjemmeværende med barn enn å arbeide.

Jeg tror nok dette oppleves forskjellig fra person til person. Jeg er ikke uføretrygdet, men jeg var i den heldige situasjon at vi hadde anledning til at jeg tok ett år ekstra permisjon da barna var små. En fantastisk tid :) Tenk å få være så priviligert å få være sammen med barna sine så mye mens de er små. Jeg er veldig glad i jobben min, men jeg syns har vært slitsomt å ha barn og full jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...