Gå til innhold

Mye fokus på ufør her

Anbefalte innlegg

Gjest Gåten
Skrevet

Er det vanlig at en selv sier en ønsker uføretrygd,eller er det vanlig at behandleren anbefaler det?

Gjest karuno
Skrevet

Jeg tror vel at de fleste behandlere vil kvie seg for å foreslå noe sånt, så de avventer nok dette til pasienten tar det opp selv.

Å anbefale uføretrygd vil jo med andre ord si at en har gitt en opp.

Jeg håper ikke min lege vil anbefale dette, selv om jeg vet at jeg sliter...

Gjest Gåten
Skrevet

Jeg tror vel at de fleste behandlere vil kvie seg for å foreslå noe sånt, så de avventer nok dette til pasienten tar det opp selv.

Å anbefale uføretrygd vil jo med andre ord si at en har gitt en opp.

Jeg håper ikke min lege vil anbefale dette, selv om jeg vet at jeg sliter...

Ja,det i seg selv er i grunn deprimerende. Men hva med "Det trenger ikke vare livet ut". Det er vel sant? Hvis en blir bedre kan en jobbe/ta utdanning. Og med alt skriveriet her inne,føler jeg at jeg burde gjøre noe. Folk ser jo på uføre som snyltere,har gått tur i dag jeg,og det var godt :)

Men det er vel galt?

Gjest Gåten
Skrevet

Ja,det i seg selv er i grunn deprimerende. Men hva med "Det trenger ikke vare livet ut". Det er vel sant? Hvis en blir bedre kan en jobbe/ta utdanning. Og med alt skriveriet her inne,føler jeg at jeg burde gjøre noe. Folk ser jo på uføre som snyltere,har gått tur i dag jeg,og det var godt :)

Men det er vel galt?

Nei, dette gidder jeg ikke. Men fy søren så rare og dømmende folk er,skulle gått an å prøve å gå i hverandres forspor...

serenity777
Skrevet

Jeg fikk bare brev i posten en dag jeg, hvor de ba meg komme å underskrive uføresøknad hos legen.

Dette var en god stund siden, så de er vel ikke like "rause" idag, men da hadde jeg gått i tåka en laaang stund, på sosial og attføringspenger. De så vel på meg som ett håpløst tilfelle, ironisk nok, ble den sikkerheten og den inntektsøkningen veldig positiv for min utvikling. Fra å ha gått alene og surra, uten noe menneskelig kontakt kom jeg meg ut og ble bedre.

Gjest Gåten
Skrevet

Jeg fikk bare brev i posten en dag jeg, hvor de ba meg komme å underskrive uføresøknad hos legen.

Dette var en god stund siden, så de er vel ikke like "rause" idag, men da hadde jeg gått i tåka en laaang stund, på sosial og attføringspenger. De så vel på meg som ett håpløst tilfelle, ironisk nok, ble den sikkerheten og den inntektsøkningen veldig positiv for min utvikling. Fra å ha gått alene og surra, uten noe menneskelig kontakt kom jeg meg ut og ble bedre.

Surret mye jeg og,i ettertid ble jeg bare glad for det. Men en får jo mye tanker av å tenke på det,og klarer ikke slappe av helt. Får inntrykk av at det er galt å være ufør,gjør ikke du?

serenity777
Skrevet

Surret mye jeg og,i ettertid ble jeg bare glad for det. Men en får jo mye tanker av å tenke på det,og klarer ikke slappe av helt. Får inntrykk av at det er galt å være ufør,gjør ikke du?

Absolutt, får jeg inntrykk av det. Både fra det motsatte kjønn, samfunnet, folk både på venstre og høyre side i politikken. Iallefall for de som er psykisk syke. Tviler på att noen hisser seg opp over att en blind er uføretrygdet.

Men heldigvis er ikke det så tabu som feks i USA, der blir man nermest lagt for hat dersom man ikke jobber. Dette har jeg ifra både media, men og en mailvenninde jeg har over der.

Gjest Gåten
Skrevet

Absolutt, får jeg inntrykk av det. Både fra det motsatte kjønn, samfunnet, folk både på venstre og høyre side i politikken. Iallefall for de som er psykisk syke. Tviler på att noen hisser seg opp over att en blind er uføretrygdet.

Men heldigvis er ikke det så tabu som feks i USA, der blir man nermest lagt for hat dersom man ikke jobber. Dette har jeg ifra både media, men og en mailvenninde jeg har over der.

Menneskesynet i verden er ganske sykt...

Gjest Karuno
Skrevet

Men det er vel galt?

I en del situasjoner så er det nok riktig av legen å anbefale uføretrygd. Men jeg jeg tror nok at de fleste ønsker at pasienten skal hinte om det selv.

Nei, det at det ikke trenger å vare livet ut er jo oppmuntrende når en selv har dystre fremtidsutsikter.)

Gjest alomo
Skrevet

Jeg ble oppfordret til det av NAV når tidsbegrenset ufør ble bakt inn i AAP. AAP stillte visstnok krav til den som mottar den typen stønad som de mente jeg ikke var i stand til å oppfylle.

Gjest pointless
Skrevet

Vil jo tro at det er noe pasient og lege® og andre fagfolk kommer fram til sammen?

Gjest Gåten
Skrevet

Jeg ble oppfordret til det av NAV når tidsbegrenset ufør ble bakt inn i AAP. AAP stillte visstnok krav til den som mottar den typen stønad som de mente jeg ikke var i stand til å oppfylle.

Jaja,er fint at noen missunner oss da,for det gjør de tydeligvis..

Gjest alomo
Skrevet

Jaja,er fint at noen missunner oss da,for det gjør de tydeligvis..

Det handler neppe om missunnelse, men mangel på forståelse. Forståelsen får de den dagen de havner i samme situasjon.

Gjest Gåten
Skrevet

Det handler neppe om missunnelse, men mangel på forståelse. Forståelsen får de den dagen de havner i samme situasjon.

Og det gjør de en gang.

Gjest alomo
Skrevet

Og det gjør de en gang.

Ikke nødvendigvis. Mange dør "plutselig".

Gjest Gåten
Skrevet

Heldige de da.

Gjest Gåten
Skrevet

Heldige de da.

Uff,det mente jeg ikke..

Bare til å legge seg. God natt og beklager. Ny dag nye muligheter i morgen :)

Gjest Gåten
Skrevet

Uff,det mente jeg ikke..

Gjest alomo
Skrevet

Uff,det mente jeg ikke..

Jeg vet du ikke mente det, selv om man av og til når man har det fryktelig vanskelig kan se med missunnelse på de som slipper unna livet. Flytt fokus vekk fra at du er ufør, gi f' i hva andre mener om nettopp det og ha fullt fokus på hvordan din hverdag kan bli bedre - på tross av..... God natt.

Gjest Gåten
Skrevet

Jeg vet du ikke mente det, selv om man av og til når man har det fryktelig vanskelig kan se med missunnelse på de som slipper unna livet. Flytt fokus vekk fra at du er ufør, gi f' i hva andre mener om nettopp det og ha fullt fokus på hvordan din hverdag kan bli bedre - på tross av..... God natt.

Takk. Ja..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...