Gå til innhold

Regnes operasynging som bråk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

13

• laban

10

• Dorthe

8

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Csi: Crime City

''Har flyttet til et sted, og det viser seg at naboen er operasanger jeg synes det er så fælt å høre på , men er ikke så greit å klage heller. ''

Min dypeste medfølelse. Jeg bodde en gang ved siden av ei som var ei svært dyktig hardingfelespiller. Det hjalp ikke uansett hvor dyktig hun var, å høre på noen som øver på hardingfele er et mareritt.

''Kan operasang sammenliknes med andre instrumenter som piano, etc?''

Ja, hvorfor skulle det ikke kunne det? Men hvilken rolle spilelr det? synger han midt på natten eller noe slikt?

Ja det bør falle i samme kategori som pianoøving. Det vil si at man bør ta hensyn til naboene, i alle fall på visse klokkeslett. Se om det står noe i husreglene om det. Det går også an å selv ta det opp med naboen på en hyggelig måte, si at du forstår at naboen må øve, men at du lurer på om han kunne la være å øve etter kl. X eller slik og slik, for da har dere behov for hvile.

Gjest frustrert nabo

''Har flyttet til et sted, og det viser seg at naboen er operasanger jeg synes det er så fælt å høre på , men er ikke så greit å klage heller. ''

Min dypeste medfølelse. Jeg bodde en gang ved siden av ei som var ei svært dyktig hardingfelespiller. Det hjalp ikke uansett hvor dyktig hun var, å høre på noen som øver på hardingfele er et mareritt.

''Kan operasang sammenliknes med andre instrumenter som piano, etc?''

Ja, hvorfor skulle det ikke kunne det? Men hvilken rolle spilelr det? synger han midt på natten eller noe slikt?

Er det lettere å klage hvis folk spiller instrumenter?

Har jeg ingenting jeg skulle ha sagt så lenge han ikke synger om natta? Vel jeg håper han ikke synger om natta også.

Gjest Csi: Crime City

Er det lettere å klage hvis folk spiller instrumenter?

Har jeg ingenting jeg skulle ha sagt så lenge han ikke synger om natta? Vel jeg håper han ikke synger om natta også.

Nei jeg tenker ikke at det er noen forskjell på operasang og andre instrumenter. Jeg tenker at det blir det samme, og at ikke noe av det er enklere å klage på enn noe annet.

Du får sjekke om det er noen regler der du bor. Jeg tenker at operasang, og felespilling, og pianospilling etc alt kan gå under støy eller hva det nå heter i slike sammenhenger :)

Annonse

Står det noe i husreglene om bruk av musikkinstrumenter? Regner med at operasang kommer i samme kategori. Mange borettslag har regler om at musikkinstrumenter ikke skal brukes mellom kl. XX og YY. Jeg har bodd så lenge i blokk at jeg har vurdert å begynne å spille sekkepipe, spesielt når naboen har fest og spiller DDE kl 04.15...

Gjest Mann1958

Du kan klage etter kl. 23.00. Ikke før. Det er ihvertfall hva som er vanlige husregler.

Enig.all "støy" skal opphøre kl 23 alle dager og hele søndagen.

Om det er sang er uvedkommende så lenge det forstyrren en eneste nabo.Du kan faktisk ringe politiet kl 23.30 om du vil.Du kan tilog med være anonym.Men vent til etter 23.30,ikke 23.15.

Gjest Nickløsheletiden

Ja, det tror jeg det kan og en som synger opera bør holde seg til tider hvor det er lov å drive med musikkøvelse. Hos oss er det fra 6-8 om ettermiddagen og det står spesifisert.

Stakkars deg:o)

''Hos oss er det fra 6-8 om ettermiddagen og det står spesifisert''

Det hørtes fryktelig strengt ut. Er det virkelig lov til å lage slike regler?

''Hos oss er det fra 6-8 om ettermiddagen og det står spesifisert''

Det hørtes fryktelig strengt ut. Er det virkelig lov til å lage slike regler?

Det er helt vanlig i blokker og bygårder. Du vet, slike bygninger der man har noen over seg, under seg og på begge sider?

Omtrent alle borettslag hadde slike regler, og mange av dem er beholdt selv om leilighetene er blitt selveid. Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19). Man trenger ikke gå på tærne, men unngå støy som høres i de andre leilighetene.

mariaflyfly

I reglementet for vårt borettslag, står slikt spesisfisert i husordensreglene. Det står bl.a. at det skal være "alminnelig ro" i leiligheten fra kl. 23.00 til kl. 06.00 og at musikkøvelser er ikke tillatt mellom kl. 20.00 og kl. 07.00 og på søn- og helligdager. Jeg tror ikke dette er uvanlig, og operaøving må såvisst kunne betegnes som "musikkøvelser".

I tillegg stod det tidligere spesifisert at middagshvilen mellom

kl. 17.00 og 19.00 nærmest skulle holdes hellig :)

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Det er helt vanlig i blokker og bygårder. Du vet, slike bygninger der man har noen over seg, under seg og på begge sider?

Omtrent alle borettslag hadde slike regler, og mange av dem er beholdt selv om leilighetene er blitt selveid. Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19). Man trenger ikke gå på tærne, men unngå støy som høres i de andre leilighetene.

''Du vet, slike bygninger der man har noen over seg, under seg og på begge sider?''

Du fornekter deg ikke. *himler med øynene*

Gjest Elextra

Generelt vil jeg ikke si sang og annen musikkøvelse kategoriseres som bråk, selv om øvelser godt hørbare for naboene vel vil gå innunder "støy" i husordensregler.

Når er det snakk om? På dagtid, dvs. før kl. 22-23 kan man neppe nekte noen å øve på å synge eller spille instrumenter (muligens med unntak av slagverk og spesielt støyende instrumenter). Sent på kvelden må vel musikere som andre forholde seg til husordensregler.

Skjønner det kan føles vanskeligere å si fra til noen om støyende synging enn f.eks. pianospilling - sang føles på sett og vis mer personlig.

'' Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19).''

Det hørtes da veldig 50- og 60-talls ut? Vi har ikke noen ettermiddagslur-regel i vårt borettslag i alle fall. Her skal det være stille fra 23-7 og det er ikke lov til å bore i veggene på søn- og helligdager.

''Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19). Man trenger ikke gå på tærne, men unngå støy som høres i de andre leilighetene.''

Hva er bakgrunnen for denne regelen? Ettermiddagen er jo den travleste tida for de fleste?

Bor sjøl i rekkehus (boligsameie, ikke borettslag om det har noe å si) med leiligheter på begge sider og er sjeleglad for at vi ikke har innført en slik regel ;-)

Gjest Nickløsheletiden

Det hørtes da veldig 50- og 60-talls ut? Vi har ikke noen ettermiddagslur-regel i vårt borettslag i alle fall. Her skal det være stille fra 23-7 og det er ikke lov til å bore i veggene på søn- og helligdager.

Jeg har aldri opplevd slike regler i et borettslag heller.

Ja, den regelen er en fortidslevning. Men den er likevel beholdt mange steder der man hører f.eks. pianoøving veldig godt mellom leilighetene.

Gjest Elextra

''Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19). Man trenger ikke gå på tærne, men unngå støy som høres i de andre leilighetene.

''

Det er vel en etterlevning fra den gang stakkars far trengte ro under middagshvilen.

Har selv bodd i flere bygårder, der har vært regler om ro mellom 23 og 7, men det har ikke vært egne regler for musikkøvelser eller middagshvil. Skulle en liksom ha lov til å spille høy musikk fra høyttalere når som helst på ettermiddag eller kveld (før 23), men ikke øve på fiolin eller piano?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...