Gå til innhold

Regnes operasynging som bråk?

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

'' Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19).''

Det hørtes da veldig 50- og 60-talls ut? Vi har ikke noen ettermiddagslur-regel i vårt borettslag i alle fall. Her skal det være stille fra 23-7 og det er ikke lov til å bore i veggene på søn- og helligdager.

Jeg tror at ganske mange borettslag ikke har revidert de opprinnelige husordensreglene som kanskje er nettopp fra 50- og 60-tallet. :) Det står ofte ting om ikke å tørke klær ute på søndager, banking av matter, og middagshvil ;)

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

13

• laban

10

• Dorthe

8

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg tror at ganske mange borettslag ikke har revidert de opprinnelige husordensreglene som kanskje er nettopp fra 50- og 60-tallet. :) Det står ofte ting om ikke å tørke klær ute på søndager, banking av matter, og middagshvil ;)

''Jeg tror at ganske mange borettslag ikke har revidert de opprinnelige husordensreglene som kanskje er nettopp fra 50- og 60-tallet.''

Ja, ett sted jeg bodde var det ikke lov å bruke fellesvaskeriet etter kl. 17 eller i helgene. Haha, helt utrolig at denne regelen holdt til ca. 1990, dvs. til jeg kom inn i gården! ;)

''Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19). Man trenger ikke gå på tærne, men unngå støy som høres i de andre leilighetene.''

Hva er bakgrunnen for denne regelen? Ettermiddagen er jo den travleste tida for de fleste?

Bor sjøl i rekkehus (boligsameie, ikke borettslag om det har noe å si) med leiligheter på begge sider og er sjeleglad for at vi ikke har innført en slik regel ;-)

Det er en fortidslevning fra middagshvilens tid. Regelen er likevel beholdt mange steder der man hører f.eks. pianoøving veldig godt mellom leilighetene.

Mange slike regler forsvinner nok den dagen generasjonsskiftet har gjort dem utdatert. Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.

Gjest Elextra

Enig.all "støy" skal opphøre kl 23 alle dager og hele søndagen.

Om det er sang er uvedkommende så lenge det forstyrren en eneste nabo.Du kan faktisk ringe politiet kl 23.30 om du vil.Du kan tilog med være anonym.Men vent til etter 23.30,ikke 23.15.

''Du kan faktisk ringe politiet kl 23.30 om du vil.Du kan tilog med være anonym.Men vent til etter 23.30,ikke 23.15''

Litt søkt å ringe politiet før man anmoder naboen om å roe seg. Og jeg håper egentlig politiet prioriterer annet enn å rykke ut til noen som øver operasang kl 23.30.

Gjest Elextra

Det er en fortidslevning fra middagshvilens tid. Regelen er likevel beholdt mange steder der man hører f.eks. pianoøving veldig godt mellom leilighetene.

Mange slike regler forsvinner nok den dagen generasjonsskiftet har gjort dem utdatert. Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.

''Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.

''

Du kan så si. Jeg bodde i en bygård der den eldre garde mislikte at stadig flere unge flyttet inn, og enkelte forsøkte sågar å få til et system der stemmene til de som hadde bodd lenge i gården skulle veie tyngre enn de nyes :).

Gjest Høstløv

''Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.''

Det er ofte slik, fordi unge vegrer seg for å påta seg styreansvar og lar være å møte opp på sameiermøtene.

Annonse

*humrer* Vi får ikke lov til å riste tepper over verandarekkverket og det skjønner jeg - da vil det jo støve veldig til naboen under! Jeg rister allikevel mattene mine inne på verandaen. :o)

''Ingen uro mellom 16 og 18 er helt standard (evt. 17 - 19). Man trenger ikke gå på tærne, men unngå støy som høres i de andre leilighetene.

''

Det er vel en etterlevning fra den gang stakkars far trengte ro under middagshvilen.

Har selv bodd i flere bygårder, der har vært regler om ro mellom 23 og 7, men det har ikke vært egne regler for musikkøvelser eller middagshvil. Skulle en liksom ha lov til å spille høy musikk fra høyttalere når som helst på ettermiddag eller kveld (før 23), men ikke øve på fiolin eller piano?

De reglene er nok fra en annen tid, ja.

De er likevel beholdt enkelte steder for å ha noe å vise til dersom det går over alle grenser. Man ser gjennom fingrene med at unger øver på klarinett et kvarters tid fra kl. 1630, men tørker støv av regelen dersom naboen spiller piano (eller synger opera, ref. trådstarter) fram til kl. 23 sju kvelder i uka.

''Mange slike regler forsvinner nok den dagen generasjonsskiftet har gjort dem utdatert. Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.''

*hehe* Jeg har vært på en generalforsamling i borettslaget og jeg satt nok med haka på tredje skjorteknappen stort sett under hele møtet. Det var rene komikveld! Helt fantastisk hvordan noen bare MÅ klage på absolutt ALT!

''Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.''

Det er ofte slik, fordi unge vegrer seg for å påta seg styreansvar og lar være å møte opp på sameiermøtene.

Jotakk, jeg kjenner til det.

Det er dessuten ofte litt flere møter og aktiviteter som konkurrerer om 30-åringenes ettermiddagstid enn for de som er drøyt dobbelt så gamle.

mariaflyfly

''Jeg tror at ganske mange borettslag ikke har revidert de opprinnelige husordensreglene som kanskje er nettopp fra 50- og 60-tallet.''

Ja, ett sted jeg bodde var det ikke lov å bruke fellesvaskeriet etter kl. 17 eller i helgene. Haha, helt utrolig at denne regelen holdt til ca. 1990, dvs. til jeg kom inn i gården! ;)

Nettopp. Slik var det i det forrige borettslaget jeg bodde også. Ingen lovlig tilgang til fellesvaskeriet etter kl 18.00. Obos-borettslag fra tidlig 50-tall ;) Der jeg bodde før det igjen, hadde de modernisert seg, og det var lov til å benytte fellesvaskeriet til kl 22.00

Gjest Elextra

Det er dessuten ofte litt flere møter og aktiviteter som konkurrerer om 30-åringenes ettermiddagstid enn for de som er drøyt dobbelt så gamle.

''Det er dessuten ofte litt flere møter og aktiviteter som konkurrerer om 30-åringenes ettermiddagstid enn for de som er drøyt dobbelt så gamle.

''

Ja, i gården jeg har nevnt et par steder i tråden var jeg aldri i tvil om at leiligheten og gården var enkelte av beboernes hovedinteresse her i livet.

Gjest Høstløv

''Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.

''

Du kan så si. Jeg bodde i en bygård der den eldre garde mislikte at stadig flere unge flyttet inn, og enkelte forsøkte sågar å få til et system der stemmene til de som hadde bodd lenge i gården skulle veie tyngre enn de nyes :).

''.. stemmene til de som hadde bodd lenge i gården skulle veie tyngre enn de nyes :).''

Dette er i strid med lovteksten.

''§ 37. Sameiermøtets vedtak

I sameier som bare inneholder boligseksjoner, regnes flertallet etter antall boligseksjoner, slik at hver seksjon gir én stemme. I andre sameier regnes flertallet etter sameiebrøk om ikke annet er fastsatt i vedtektene med tilslutning fra de sameiere det gjelder. ''

http://www.lovdata.no/all/tl-19970523-031-006.html#37

Annonse

mariaflyfly

Sånn er det heldigvis ikke her. Styret i borettslaget er ledet av en ung, dynamisk og effektiv aleinemor *Host-host*

Men Frp-gjengen som ikke vil gjøre felles vedlikehold, sette ned felleskostnadene til et minimum og krangle om vedlikeholdsbudsjettet, fornekter seg aldri fra sin vante krok på generalforsamlinga :)

mariaflyfly

''Du kan faktisk ringe politiet kl 23.30 om du vil.Du kan tilog med være anonym.Men vent til etter 23.30,ikke 23.15''

Litt søkt å ringe politiet før man anmoder naboen om å roe seg. Og jeg håper egentlig politiet prioriterer annet enn å rykke ut til noen som øver operasang kl 23.30.

Godt poeng.

Gjest Høstløv

Det kan da ikke være mye møtevirksomhet å møte opp på et sameiermøte i året. Vedtakene på dette møtet er av avgjørende betydning for alle medeierne i sameiet.

''Mange slike regler forsvinner nok den dagen generasjonsskiftet har gjort dem utdatert. Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.''

*hehe* Jeg har vært på en generalforsamling i borettslaget og jeg satt nok med haka på tredje skjorteknappen stort sett under hele møtet. Det var rene komikveld! Helt fantastisk hvordan noen bare MÅ klage på absolutt ALT!

Det er årets store høydepunkt for mange.

Hva skjuler seg egentlig bak den "Diverse"-posten i regnskapet på kr. 1390 under pkt. 1.4.17, det må da være mulig å spesifisere den nærmere? Og hadde det ikke vært litt billigere å kjøpe en hel pall gressfrø i stedet for disse småsekkene?

Det er dessuten noen som setter sykkelen sin på feil sted. På 80-tallet var det de som bodde på framleie, nå er det helst innvandrerne. Vi kan legge ut et testrusk i trappa, så får vi bevist at de også skulker vaskeforpliktelsene sine.

Ny sand til sandkassa? Glem det, det koster en formue. I 30-åra lekte vi med pinner og småstein, vi forlangte ikke dyre apparater.

Gjest Elextra

''.. stemmene til de som hadde bodd lenge i gården skulle veie tyngre enn de nyes :).''

Dette er i strid med lovteksten.

''§ 37. Sameiermøtets vedtak

I sameier som bare inneholder boligseksjoner, regnes flertallet etter antall boligseksjoner, slik at hver seksjon gir én stemme. I andre sameier regnes flertallet etter sameiebrøk om ikke annet er fastsatt i vedtektene med tilslutning fra de sameiere det gjelder. ''

http://www.lovdata.no/all/tl-19970523-031-006.html#37

Jeg er klar over det, men det var tydelig at ikke alle i gården var det. Idéen ble imidlertid fort "drept" :-).

Hva skjuler seg egentlig bak den "Diverse"-posten i regnskapet på kr. 1390 under pkt. 1.4.17, det må da være mulig å spesifisere den nærmere? Og hadde det ikke vært litt billigere å kjøpe en hel pall gressfrø i stedet for disse småsekkene?

Det er dessuten noen som setter sykkelen sin på feil sted. På 80-tallet var det de som bodde på framleie, nå er det helst innvandrerne. Vi kan legge ut et testrusk i trappa, så får vi bevist at de også skulker vaskeforpliktelsene sine.

Ny sand til sandkassa? Glem det, det koster en formue. I 30-åra lekte vi med pinner og småstein, vi forlangte ikke dyre apparater.

*hahahahaha* Jeg er veldig glad jeg bor i et veldrevet borettslag med god økonomi. :o) Mange fine lekeplasser og trappevask inkludert i husleia. :o)

mariaflyfly

Du glemte å nevne fotballsparking. Det må for guds skyld ikke foregå på borettslagets fellesområder. Og barnevognparkering i oppgangen - en dødssynd, om det så bare er for en halvtimes tid. Og er det virkelig nødvendig å bytte ut en stoppekran bare fordi den er 60 år gammel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...