Gå til innhold

Regnes operasynging som bråk?

Anbefalte innlegg

Du glemte å nevne fotballsparking. Det må for guds skyld ikke foregå på borettslagets fellesområder. Og barnevognparkering i oppgangen - en dødssynd, om det så bare er for en halvtimes tid. Og er det virkelig nødvendig å bytte ut en stoppekran bare fordi den er 60 år gammel?

Så lite plass som vi har i gangen nede er faktisk litt på trynet å parkere en barnevogn der. Da sperrer man effektivt tilgangen til postkasser og kjeller... Så akkurat den har jeg forståelse for. :o)

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

13

• laban

10

• Dorthe

8

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

''Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.''

Sånn er det heldigvis ikke her. Styret i borettslaget er ledet av en ung, dynamisk og effektiv aleinemor *Host-host*

Men Frp-gjengen som ikke vil gjøre felles vedlikehold, sette ned felleskostnadene til et minimum og krangle om vedlikeholdsbudsjettet, fornekter seg aldri fra sin vante krok på generalforsamlinga :)

''Men Frp-gjengen som ikke vil gjøre felles vedlikehold, sette ned felleskostnadene til et minimum og krangle om vedlikeholdsbudsjettet, fornekter seg aldri fra sin vante krok på generalforsamlinga :)''

Skjønner de ikke at et godt vedlikeholdt sameie er et fellesgode som kommer alle til del, både for trivselens del og for verdien av andelen hvis den skal selges?

Det kan da ikke være mye møtevirksomhet å møte opp på et sameiermøte i året. Vedtakene på dette møtet er av avgjørende betydning for alle medeierne i sameiet.

Selvfølgelig er det ikke mye, det spørs bare hva det kolliderer med. Må man ha barnevakt, kan det tenkes at det blir prioritert bort.

Styreverv kan derimot være veldig krevende, det kommer helt an på hva det er og hvordan sameiet drives. Der vi bor, får man nå ganske høy godtgjørelse for å ta dem - heldigvis, for det kan være tunge greier.

mariaflyfly

''Men Frp-gjengen som ikke vil gjøre felles vedlikehold, sette ned felleskostnadene til et minimum og krangle om vedlikeholdsbudsjettet, fornekter seg aldri fra sin vante krok på generalforsamlinga :)''

Skjønner de ikke at et godt vedlikeholdt sameie er et fellesgode som kommer alle til del, både for trivselens del og for verdien av andelen hvis den skal selges?

De skal ikke selge, så det angår ikke dem ;)

Ikke spør meg, jeg har gitt opp å forstå tankegangen.

Gjest Elextra

''Skjønner de ikke at et godt vedlikeholdt sameie er et fellesgode som kommer alle til del, både for trivselens del og for verdien av andelen hvis den skal selges?

''

Har du egentlig noen gang bodd i borettslag/sameie? Slik er det omtrent over alt - svært mange kjemper for å få felleskostnadene ned, samtidig som de tydeligvis helst skal omfatte stadig mer.

mariaflyfly

Det kan da ikke være mye møtevirksomhet å møte opp på et sameiermøte i året. Vedtakene på dette møtet er av avgjørende betydning for alle medeierne i sameiet.

Det er ikke de månedlige møtene som tar tid, det er alt annet som dukker opp mellom dem :)

Annonse

Gjest Høstløv

Selvfølgelig er det ikke mye, det spørs bare hva det kolliderer med. Må man ha barnevakt, kan det tenkes at det blir prioritert bort.

Styreverv kan derimot være veldig krevende, det kommer helt an på hva det er og hvordan sameiet drives. Der vi bor, får man nå ganske høy godtgjørelse for å ta dem - heldigvis, for det kan være tunge greier.

''Styreverv kan derimot være veldig krevende, det kommer helt an på hva det er og hvordan sameiet drives''

Ja, det kan være en del jobb, spesielt hvis sameiet er noen år og det begynner å bli en del vedlikehold. Mye arbeid med å innhente anbud og å følge opp at arbeidet blir utført.

''Men sameiemøtene er ofte dominert av den litt mer - eh - konservative delen av beboerne.

''

Du kan så si. Jeg bodde i en bygård der den eldre garde mislikte at stadig flere unge flyttet inn, og enkelte forsøkte sågar å få til et system der stemmene til de som hadde bodd lenge i gården skulle veie tyngre enn de nyes :).

Vi har også hatt den der. Klart at de som flyttet inn i borettslaget på 60-tallet mens innskuddet var 9000 kr, bør bestemme mer enn de som kjøpte seg inn da det var blitt sameie 20 år senere og betalte over en million...

Gjest Høstløv

''Skjønner de ikke at et godt vedlikeholdt sameie er et fellesgode som kommer alle til del, både for trivselens del og for verdien av andelen hvis den skal selges?

''

Har du egentlig noen gang bodd i borettslag/sameie? Slik er det omtrent over alt - svært mange kjemper for å få felleskostnadene ned, samtidig som de tydeligvis helst skal omfatte stadig mer.

''Har du egentlig noen gang bodd i borettslag/sameie?''

Ja, jeg er godt kjent med økonomibiten for et sameie.

Gjest Høstløv

Det er ikke de månedlige møtene som tar tid, det er alt annet som dukker opp mellom dem :)

Ja, for styret så er det tidvis endel jobb, men jeg tenkte på alle medeierne i sameiet.

Styret får godtgjørelse for å ha styreverv, de har ansvaret for å påse at sameiet har forsvarlig vedlikehold, og det kan være tidkrevende.

Du glemte å nevne fotballsparking. Det må for guds skyld ikke foregå på borettslagets fellesområder. Og barnevognparkering i oppgangen - en dødssynd, om det så bare er for en halvtimes tid. Og er det virkelig nødvendig å bytte ut en stoppekran bare fordi den er 60 år gammel?

Det er en prydplen, ingen idrettsplass. Tenk hvordan det skulle blitt her i verden hvis alle fikk ta seg til rette på fellesområdene på den måten!

Gjest Høstløv

''Ja, jeg er godt kjent med økonomibiten for et sameie''

Ja, men er du kjent med beboernes psykologi? ;)

Jeg har vært på sameiermøter hvert år i de siste tyve årene og alle vedtak om økning av felleskostnadene er blitt vedtatt uten murring, jeg husker bare en eneste gang at det var en som protesterte og den protest ble fort nedstemt.

Annonse

mariaflyfly

Så lite plass som vi har i gangen nede er faktisk litt på trynet å parkere en barnevogn der. Da sperrer man effektivt tilgangen til postkasser og kjeller... Så akkurat den har jeg forståelse for. :o)

Der jeg bodde da Guttungen var liten, var vi tre familier som brukte barnevogner. De måtte settes i kjelleren, men det var ganske klønete å skulle få til dette på egenhånd ned to trapper med en liten unge på armen, så det hendte at de stod i gangen vis-a-vis postkassene og ikke i veien for noe eller noen som helst. Da var Tante Grusom raskt på pletten med penn og papir, gitt! Det faktum at hun ofte parkerte rullatoren sin på samme sted, og også ofte så den sperra for postkassene, var selvfølgelig ikke relevant. Og bare så det er sagt - det var ytterst sjelden jeg lot vogna stå mange timene oppe, eksen tok den ned i kjelleren når han kom fra jobb, så den stod der aldri over natta. Makan.

Gjest Mann1958

''Du kan faktisk ringe politiet kl 23.30 om du vil.Du kan tilog med være anonym.Men vent til etter 23.30,ikke 23.15''

Litt søkt å ringe politiet før man anmoder naboen om å roe seg. Og jeg håper egentlig politiet prioriterer annet enn å rykke ut til noen som øver operasang kl 23.30.

Kommer an på hvor godt forhold man har til sine naboer.Kan være enig i at det er å ta litt hardt i for en edru nabo.Jeg har ringt en gang for lenge siden på en fest en st.hans kl 3 om natta.

Fikk problemer med naboene etter det.

La oss si at politiet bare skal ringes om det er fest etter kl 1 da og det er fulle folk.Problemet kan da være at naboen vet hvem som ringte.

Opera synging eller annen sang faller vel utenfor denne kategorien.Men snakk med naboen etter kl 23,det har du lov til.

''Styreverv kan derimot være veldig krevende, det kommer helt an på hva det er og hvordan sameiet drives''

Ja, det kan være en del jobb, spesielt hvis sameiet er noen år og det begynner å bli en del vedlikehold. Mye arbeid med å innhente anbud og å følge opp at arbeidet blir utført.

Men det er forholdsvis godt betalt da. Her får styreformannen 1G og de andre en halv G i året.

Jeg tror at ganske mange borettslag ikke har revidert de opprinnelige husordensreglene som kanskje er nettopp fra 50- og 60-tallet. :) Det står ofte ting om ikke å tørke klær ute på søndager, banking av matter, og middagshvil ;)

Vi har de gamle husordensreglene her og overholdes ikke det så har vi hurpa i etasjen over og gubben på skrå under som går helt av skaftet. Heldigvis er det ikke lytt. Men de klarte å få igjennom at ungene ikke får spille fotball på gårdsplassen og her som vi knapt lar ungene gå ut av gårdsplassen før de er tenåringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...