Gå til innhold

"Tidlig ute"

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvis et barn (gjennom oppveksten) er det mange omtaler som "tidlig ute" - man er raskere enn de andre (på den alderen) til å begynne å lese og regne, og også gå. Og snakke. Betyr dette da at dette barnet vil være mer begavet som voksen, såfremt ingen uheldige omstendigheter (som trauma mot hodet f.eks.) inntreffer?

nitty-gritty
Skrevet

Nå nevner du mange forskjellige ting.

Fysisk framgang som baby har ingen sammenheng med intellektuelle utfordringer. Det har til og med varierende sammenheng med fysisk utvikling/evner senere, da det ofte kun er snakk om forskjeller i muskelmasse og forsiktig/uforsiktig personlighet.

Tidlig språk kan indikere høy intelligens, men ikke nødvendigvis. (Det klassiske eksemplet er Einstein, dog er jeg usikker på hvor korrekt det er.) Enkelte barn velger å vente med snakkingen til de er klare og er da ofte mer forståelige/korrekte når de først åpner munnen. I alle tilfeller indikerer det vel ikke så mye mer enn språkdelen av intelligens.

Lesing/regning vet jeg ikke så mye om, men antar dette kan ha en sammenheng.

Den beste indikasjonen på intelligens som voksen får man ved å måle intelligensen på barnet, da IQen neppe vil forandre seg nevneverdig gjennom livet, men hvis en slik test ikke foreligger er det vanskelig å vurdere for oss normale.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det betyr det.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Nå nevner du mange forskjellige ting.

Fysisk framgang som baby har ingen sammenheng med intellektuelle utfordringer. Det har til og med varierende sammenheng med fysisk utvikling/evner senere, da det ofte kun er snakk om forskjeller i muskelmasse og forsiktig/uforsiktig personlighet.

Tidlig språk kan indikere høy intelligens, men ikke nødvendigvis. (Det klassiske eksemplet er Einstein, dog er jeg usikker på hvor korrekt det er.) Enkelte barn velger å vente med snakkingen til de er klare og er da ofte mer forståelige/korrekte når de først åpner munnen. I alle tilfeller indikerer det vel ikke så mye mer enn språkdelen av intelligens.

Lesing/regning vet jeg ikke så mye om, men antar dette kan ha en sammenheng.

Den beste indikasjonen på intelligens som voksen får man ved å måle intelligensen på barnet, da IQen neppe vil forandre seg nevneverdig gjennom livet, men hvis en slik test ikke foreligger er det vanskelig å vurdere for oss normale.

Takk! Dette var oppklarende. Men tilbakeviste også at det finnes et klart svar på spørsmålet mitt. :-)

Lurer på om jeg har gode intellektuelle evner, nemlig. Jeg trenger jo det, skal mine drømmer oppfylles...

Har tatt test hos psykolog, men denne var veldig sprikende, visstnok.

nitty-gritty
Skrevet

Takk! Dette var oppklarende. Men tilbakeviste også at det finnes et klart svar på spørsmålet mitt. :-)

Lurer på om jeg har gode intellektuelle evner, nemlig. Jeg trenger jo det, skal mine drømmer oppfylles...

Har tatt test hos psykolog, men denne var veldig sprikende, visstnok.

Hehe, NHD hadde et klart svar :D Han er mann, får være unnskyldningen min ;)

Gjest Høstløv
Skrevet

Å lære å gå tidlig har ingenting med høy eller lav IQ eller hvilke skole- og læringsferdigheter barnet har eller om det blir mer begavet som voksen.

Er et barn mer "begavet" enn gjennomsnittet vil dette gi seg utslag bl.a. ved at det vil lære seg å regne, lese og skrive i tidlig førskolealder, noe jeg tror har sammenheng med barnets ønske om å tilegne seg kunnskap.

Et barn blir ikke mer begavet som voksen en det var som barn. Personen blir bare mer og mer kunnskapsrik etterhvert som vedkommende tilegner seg kunnskap.

Gjest Høstløv
Skrevet

Det betyr det.

Et barn blir ikke mer "begavet" som voksen enn det var som barn, det blir bare mer kunnskapsrik, evnen til å tilegne seg kunnskap ligger latent i barnet.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hehe, NHD hadde et klart svar :D Han er mann, får være unnskyldningen min ;)

Det at et barn kan gå i 9 månedersalder indikerer ikke at barnet er over gjennomsnittet intelligent, men at barnet har gode motoriske ferdigheter.

nitty-gritty
Skrevet

Det at et barn kan gå i 9 månedersalder indikerer ikke at barnet er over gjennomsnittet intelligent, men at barnet har gode motoriske ferdigheter.

Ja, helt enig. Eventuelt at barnet er modig/uforsiktig. Mange barn som begynner å gå på den alderen har mange vonde knall og fall. Men NHD svarer jo oftest konsist, og det korte svaret er jo at barns intelligens er en klar indikasjon på intelligens som voksen.

Gjest Høstløv
Skrevet

Ja, helt enig. Eventuelt at barnet er modig/uforsiktig. Mange barn som begynner å gå på den alderen har mange vonde knall og fall. Men NHD svarer jo oftest konsist, og det korte svaret er jo at barns intelligens er en klar indikasjon på intelligens som voksen.

''..... det korte svaret er jo at barns intelligens er en klar indikasjon på intelligens som voksen''

Nettopp :-)

Skrevet

Et barn blir ikke mer "begavet" som voksen enn det var som barn, det blir bare mer kunnskapsrik, evnen til å tilegne seg kunnskap ligger latent i barnet.

Jeg forsto SMIRs spørsmål slik:

Vil barn som tidlig leser og regner, på gruppenivå, være mer begavet/ha høyere IQ som voksne enn barn som ikke er tidlig til å regne og lese?

På dette spørsmålet var mitt klare svar: Ja.

Gjest Høstløv
Skrevet

Jeg forsto SMIRs spørsmål slik:

Vil barn som tidlig leser og regner, på gruppenivå, være mer begavet/ha høyere IQ som voksne enn barn som ikke er tidlig til å regne og lese?

På dette spørsmålet var mitt klare svar: Ja.

Da er vi enige om svaret på dette spørsmålet, men tidlige motoriske ferdigheter har ingenting å si i forhold til barns evne og/eller vilje til å tilegne seg kunnskap.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Så man kan ikke bli mer intelligent med alderen, da?

Gjest Høstløv
Skrevet

Nei, men en kan oppøve ferdighetene til å lære og tilegne seg kunnskap. Noen bare elsker å lære og tilegne seg ny viten og har lett for å huske det, mens andre har vanskeligere for å gjøre det samme, dermed ikke sagt at det er umulig for de, det tar bare lengre tid.

Skrevet

Vanligvis ikke. Husk at IQ opprinnelig er definert som intelligensalder/alder. Q-en står for kvotient.

nitty-gritty
Skrevet

Nei, ikke i form av IQ. Det er vel pluss-minus 10 IQ poeng som kan variere fra genetikken.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Vanligvis ikke. Husk at IQ opprinnelig er definert som intelligensalder/alder. Q-en står for kvotient.

Men opprinnelig var vel IQ-begrepet beregnet på barn (for å avdekke de med spesielt gode evner som likevel ikke hadde økonomiske/materielle forutsetninger for å skaffe seg utdannelse). Det betyr vel at det er enklere å måle "intelligensen" ut i fra kunnskapsnivå...

Det jeg undrer meg litt over, er om jeg ikke er så intelligent tross tidlig utvikling. Om jeg har "sakket forut", ikke bare med tanke på kunnskapsnivå, men også tanke på intelligens.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Nei, ikke i form av IQ. Det er vel pluss-minus 10 IQ poeng som kan variere fra genetikken.

Hva mener du nå? :-) Variere fra genetikken...

Gjest Høstløv
Skrevet

Men opprinnelig var vel IQ-begrepet beregnet på barn (for å avdekke de med spesielt gode evner som likevel ikke hadde økonomiske/materielle forutsetninger for å skaffe seg utdannelse). Det betyr vel at det er enklere å måle "intelligensen" ut i fra kunnskapsnivå...

Det jeg undrer meg litt over, er om jeg ikke er så intelligent tross tidlig utvikling. Om jeg har "sakket forut", ikke bare med tanke på kunnskapsnivå, men også tanke på intelligens.

Noen er bare kjappere i tankegangen og husker bedre enn andre, det endrer seg ikke om en blir voksen, tvertimot kan en skjerpe oppfatningsevnene ved å bruke de til å tilegne seg mer kunnskap.

nitty-gritty
Skrevet

Hva mener du nå? :-) Variere fra genetikken...

Altså: Om du blir født med en IQ på 120 (om dette kunne måles hos nyfødte), så kan du ende opp med en IQ på mellom 110-130 på grunn av miljø og oppvekst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...