Gå til innhold

En tanke om uføretrygd og arbeidslivet

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Er det ikke korrekt å tenke at jo flere syke som presses ut av arbeidsmarkedet, og over på uføretrygd, jo hardere kan og vil arbeidsmarkedet behandle arbeidstakere?

Da vil det jo bare bli enda flere uføretrygdede igjen? Eller?

Er det denne mekanismen som gjør at vi har så mange uføretrygdede i Norge (selvsagt muligens blant flere andre mekanismer)?

Hva er løsningen? Er ikke det å ta per styring over arbeids_markedet_, slik at flere kan delta?

Skrevet

Der tror jeg du har et svært godt poeng! Man tar jo faktisk kontroll på folks privativ i permisjonssammenheng (fedrekvote etc) Så det burde fint la seg gjøre å stille krav til arbeidslivet i dette.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Der tror jeg du har et svært godt poeng! Man tar jo faktisk kontroll på folks privativ i permisjonssammenheng (fedrekvote etc) Så det burde fint la seg gjøre å stille krav til arbeidslivet i dette.

Men så kommer dette med konkurransedyktighet inn, da... :-)

Så ikke vet jeg.

Måtte isåfall være en del av større, global filosofi, kanskje...

Skrevet

Men så kommer dette med konkurransedyktighet inn, da... :-)

Så ikke vet jeg.

Måtte isåfall være en del av større, global filosofi, kanskje...

Du jeg tror faktisk at Norge henger ganske etter, og at globalt sett har de mange steder et mye mer inkluderende arbeidsliv!

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Eller, hehe... for å være litt "politisk korrekt":

''Holdningskampanjer, holdningskampanjer, holdningskampanjer...''

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du jeg tror faktisk at Norge henger ganske etter, og at globalt sett har de mange steder et mye mer inkluderende arbeidsliv!

Godt mulig, men jeg tror dette med "tøft arbeidsmarked" er noe som hefter ved "moderne" stater... altså rike, høyt industrialiserte stater.

Så når ulandene kommer etter, vil de kanskje få samme kår der og?

Da mener jeg, isåfall, det er på sin plass med internasjonale avtaler på dette.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Det er ikke riktig at arbeidsmarkedet har blitt tøffere enn før. Det var langt tøffere for 100 år siden. Det har vel heller blitt lettere og lettere. Men jo flere som uføretrygdes, jo mer arbeidskraft må vi hente utenifra. De skal jo førsørges alle sammen.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er ikke riktig at arbeidsmarkedet har blitt tøffere enn før. Det var langt tøffere for 100 år siden. Det har vel heller blitt lettere og lettere. Men jo flere som uføretrygdes, jo mer arbeidskraft må vi hente utenifra. De skal jo førsørges alle sammen.

Selv om det var lengre arbeidstider og "hardere kår" sånn sett før i i tiden, så fikk folk sjansen til å jobbe... Sånn er det ikke nå. Nå får man ofte ikke jobb om man har noen skavanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...