Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Joda. Men KUN i feil retning. Jeg slutter herved offisiellt å tro på at trening fører til en slankere kropp.

Jeg vil veie 70 kilo. Kroppen min lukker konsekvent ørene og veier 78 kilo. Og går jeg ned to kilo. Ja så kan du ta deg en hvetebolle på at det varer i et par uker, og sååå er vi tilbake på 78 kilo. For )#R%#¤#&)=??? saft suse =#=¤/&¤)?

På tross av en time på crosstrainer og 40 minutter styrketrening tre ganger i uka.

Jeg kan ikke SE på en iskrem engang. Øynene mine tar opp kalorier via OSMOSE det sverger jeg på!

*drittlei*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362014-vekta-rikker-seg-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

''Jeg slutter herved offisiellt å tro på at trening fører til en slankere kropp.''

Jovisst kan kroppen bli slankere uten at det vises på vekta. :)

Men jeg skjønner din frustrasjon. Jeg kjenner på det samme selv.

Det jeg tenker, er at det er lurest å fortsette trene i samme grad- og kanskje ta ekstra hardt i under øktene. Formålet er å få økt kondis- og økt muskelmasse. Mens muskelmassen øker, vil vekta kunne stå på stedet hvil- mens kroppen faktisk krymper i størrelse (siden muskler tar mindre plass enn fett). Etter hvert som muskelmassen øker- så er hvileforbrenningen også økt...

DA tror jeg at vekta "plutselig" begynner å gå sakte ned.

*smiler oppmuntrende til deg*

''Jeg slutter herved offisiellt å tro på at trening fører til en slankere kropp.''

Det jeg tenker, er at det er lurest å fortsette trene i samme grad- og kanskje ta ekstra hardt i under øktene. Formålet er å få økt kondis- og økt muskelmasse. Mens muskelmassen øker, vil vekta kunne stå på stedet hvil- mens kroppen faktisk krymper i størrelse (siden muskler tar mindre plass enn fett). Etter hvert som muskelmassen øker- så er hvileforbrenningen også økt...

Stick to these thoughts! :-)

Og i alle tilfeller: husk at det er den fysiske formen som er viktig for helsa, ikke vekta. :-)

Gjest sjøstjerna

Stick to these thoughts! :-)

Og i alle tilfeller: husk at det er den fysiske formen som er viktig for helsa, ikke vekta. :-)

''husk at det er den fysiske formen som er viktig for helsa, ikke vekta''

Det sa min lege også. Fysisk form var viktigere for god helse enn slank kropp .

Gjest sjøstjerna

Du trener vel på en måte som bygger musker, og muskler veier mer enn fett.....

Hva med mindre styrketrening og mer type tredemølle, feks?

Er det ikke fordel å øke muskel masse noe dersom man skal gå ned i vekt?

I begynnelsen vil vekta stå på stedet hvil fordi muskler- som veier mer enn fett - erstatter noe fett. Kroppen krymper i størrelse til tross for manglende vektnedgang.

Men når muskelmassen er økt, så vil hvileforbrenningen også være økt- og kroppen trenger MER energi pr dag enn før. Om man ikke tilfører dette, så går vekta nå ned....

Annonse

Gjest alomo

Intervall,hva er det?

Går bare turer,har lyst å trene litt hardt. Burde trent mer.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/intervalltrening-18479.html

Intervalltrening handler om å presse pulsen opp i et visst antall minutter for deretter å roe ned. Ved gåturer ville jeg funnet en lang oppoverbakke. Du varmer opp ved å gå 10-15 minutter først. I bakken går du alt du orker oppover. Bakken bør være av en lengde som gjør at du må oppover i 3-4 min. Deretter går du den rolig ned. Dette gjør du 4 ganger og spaserer deretter hjem :) Alternativt kan du finne en trapp på turen. Med den gør du det samme. Du løper den opp (evnt går den raskt og ta gjerne to trinn i et jafs) og du går den ned. Hold på til du peser og melkesyra tar deg ;). Du kan gå deg varm og deretter løpe hardt mellom et par lyktestolper. Gå litt igjen og løpe hardt osvosv.

Gjest Gåten

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/intervalltrening-18479.html

Intervalltrening handler om å presse pulsen opp i et visst antall minutter for deretter å roe ned. Ved gåturer ville jeg funnet en lang oppoverbakke. Du varmer opp ved å gå 10-15 minutter først. I bakken går du alt du orker oppover. Bakken bør være av en lengde som gjør at du må oppover i 3-4 min. Deretter går du den rolig ned. Dette gjør du 4 ganger og spaserer deretter hjem :) Alternativt kan du finne en trapp på turen. Med den gør du det samme. Du løper den opp (evnt går den raskt og ta gjerne to trinn i et jafs) og du går den ned. Hold på til du peser og melkesyra tar deg ;). Du kan gå deg varm og deretter løpe hardt mellom et par lyktestolper. Gå litt igjen og løpe hardt osvosv.

Ok :)

Har nok litt for rolig tempo jeg da,må nok svette litt for å få resultater :)

Takk! :0) *føle seg bedre* Etter at jeg hylte inn sutreinnlegget mitt kom jeg på at de p-pillene jeg har testa gav meg fem kilo på fem uker. Rett og slett ved å øke apetitten. Det hadde jeg glemt et øyeblikk..

Dessuten får jeg nytt treningsprogram av instruktøren min på fredag! JEi!

Jeg har trent som en mann de siste to årene og det funker ikke. Eller, det funker, man blir i sabla god form og antakelig sterkere. Men man når et visst punkt og så stopper det på alder og feil hormoner for denslags. Og fysisk får man fasong som kulestøteren "Olga".

Jeg liker langdistanse kardio i passe tempo. Og så skal jeg nå kombinere med lette vekter, raske bevegelser og lite pause.

Da jeg gikk ned mange kilo for noen år siden, meldte jeg meg inn i Vektklubb.no.. Her fikk jeg en pekepinn på sammensetning av mat hver dag osv..

Matinntaket har mye å si på en slankekur. Har gått og gått selv før, uten å gå ned et gram (kun motsatt).

Råder deg til å f.eks. melde deg inn for 3 eller 6 mnd i vektklubb.no (vg sine sider), for å bli bevisst på hva du spiser. Treningen fortsetter du med som nå, hvis du synes det er gøy :o))

Annonse

Da jeg gikk ned mange kilo for noen år siden, meldte jeg meg inn i Vektklubb.no.. Her fikk jeg en pekepinn på sammensetning av mat hver dag osv..

Matinntaket har mye å si på en slankekur. Har gått og gått selv før, uten å gå ned et gram (kun motsatt).

Råder deg til å f.eks. melde deg inn for 3 eller 6 mnd i vektklubb.no (vg sine sider), for å bli bevisst på hva du spiser. Treningen fortsetter du med som nå, hvis du synes det er gøy :o))

Har vært inne på tanken begge voksne i huset her. Men så ser vi at tida strekker ofte ikke til, vi har fire barn hvorav en alltid er misfornøyd med menyen. Ikke samme ungen hver gang engang. Og det er fryktelig dyrt med så mye ferskmat man trenger til å lage fra bunnen av.

Det blir et stressmoment som vi ikke klarer på toppen av alt annet. Vi har løst det litt med mer generelle endringer, som å tenke fisk, grønt og fiber når vi handler. Kuttet ut sukker, hvitt mel etc. La være å kjøpe snop, kjeks og andre luksusvarer.

Det går M Y E frukt i de ungene på en uke!

Jeg (og han) har slitt litt med at vi spiser for sjeldent og blir for sulten, stress og ting. Og at vi overspiser, fortsetter etter at man er mett. Han sklir ut fortere og drar med seg.. )#(%&¤/9 mann!

De gangene vi har greid å holde grensene går jeg ned fort. Han sliter, men han har hypotyreose og da.

Det er vanskelig når man har ansvaret for matvanene hos en hel gjeng altså!

Har vært inne på tanken begge voksne i huset her. Men så ser vi at tida strekker ofte ikke til, vi har fire barn hvorav en alltid er misfornøyd med menyen. Ikke samme ungen hver gang engang. Og det er fryktelig dyrt med så mye ferskmat man trenger til å lage fra bunnen av.

Det blir et stressmoment som vi ikke klarer på toppen av alt annet. Vi har løst det litt med mer generelle endringer, som å tenke fisk, grønt og fiber når vi handler. Kuttet ut sukker, hvitt mel etc. La være å kjøpe snop, kjeks og andre luksusvarer.

Det går M Y E frukt i de ungene på en uke!

Jeg (og han) har slitt litt med at vi spiser for sjeldent og blir for sulten, stress og ting. Og at vi overspiser, fortsetter etter at man er mett. Han sklir ut fortere og drar med seg.. )#(%&¤/9 mann!

De gangene vi har greid å holde grensene går jeg ned fort. Han sliter, men han har hypotyreose og da.

Det er vanskelig når man har ansvaret for matvanene hos en hel gjeng altså!

:o) Jobber du, så tar du med deg f.eks to brødskiver på jobb. Del disse.

Hvis du spiser 1 skive til frokost kl. 0700, spiser du 1/2 skive kl. 9.30. Til lunsj spiser du 1 skive og en frukt, og kl. 13.30 spiser du siste halve skiva.

Du blir garantert sulten mellom måltidene. Spis da så mye gulrøtter du makter (jeg spiste 3 poser i uka av de store). Ha vannflaska foran deg hele tiden. Mål: 1/2 liter før lunsj og 1/2 liter etter lunsj.

Når du kommer hjem, lager du middag som vanlig. Sørg for at du fyller minst halve tallerken med salat og grønnsaker. Deretter tar du 1-2 poteter og 1-2 kjøttkaker, f.eks (av kokt fisk kan du spise mer).

Forsyn deg kun en gang med middagsmaten, og ta heller mer grønt hvis du må ha mer..

Drikk melk til frokost og juice til lunsj.

Til kvelds kan du kose deg med en neve nøtter eller spis frukt.

Kos deg på lørdag med det du vil, men begrens deg.

Dette er hva jeg gjorde da jeg slanket meg sist og gikk ned 8 kg på 3 mnd.

Det som var bra med vektklubb var at jeg førte dagbok i starten og så hvilken sammensetning jeg måtte ha av proteiner, fett og karbohydrater på en dag.

Ikke la barna styre hva du skal ha til middag. Lag mat som er godt, men sørg for at du har mer grønt til :)

Lykke til :)

''husk at det er den fysiske formen som er viktig for helsa, ikke vekta''

Det sa min lege også. Fysisk form var viktigere for god helse enn slank kropp .

Ja, han har helt rett, så ikke glem det når fokuset på manglende vektnedgang blir for stort..

Klippet fra:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=227187

'''Fysisk aktivitet har dyptgripende virkninger på kroppssammensetning og omsetningen av næringsstoffer. Det gjelder så vel vedlikehold som økning av muskelmasse med økt hvilestoffskifte til følge, i tillegg til økt kapasitet for mobilisering og utnytting av fett under hvile og muskelarbeid. Dessuten er det dokumentert gunstig effekt av fysisk aktivitet på blodets lipoproteinprofil: Økt konsentrasjon av HDL-kolesterol og lavere nivå av triglyserider og LDL-kolesterol. Økt metabolsk kapasitet i muskulaturen har også gunstig innvirkning på risikofaktorer som høyt blodtrykk og redusert insulinfølsomhet. Disse helsemessig positive effekter kan oppnås gjennom økt fysisk form, uavhengig av vekttap.

I tråd med dette er det ikke overraskende at sykdomsrisikoen forbundet med overvekt er betydelig redusert hos personer som til tross for overvekt er i god fysisk form. Det stilles derfor spørsmål ved om ikke høy kroppsmasseindeks (BMI) heller enn å være en genuin bidragsyter til sykdom og for tidlig død er et symptom på inaktiv livsstil og dårlig fysisk form. Konsekvensen bør i så fall være at man i behandlingen av overvektige personer bør konsentrere seg mer om den enkeltes habituelle fysiske aktivitetsnivå enn selve kroppsvekten. ''

Hvordan går det?

Min vekt har visst rikket seg likevel... et kg i rett retning.

Ikke så viktig det. Mer viktig er det at kroppen begynner å kjennes fastere., Og enda mer viktig er det at kondisen begynner bli veldig bra. :)

Tja.. mat er sosialt her i huset. Så halve endringen er å samkjøre med han søtmunnen som tåler fler kalorier enn meg, og som ikke blir "avhengig" av sukker på samme måte.

Enda en gang...

Fått nytt treningsprogram! Det virker gøyalt. Jeg har trena i mange år med tunge vekter og få reps. Omtrent som menn gjør. Men virkningen er annerledes (for ikke å si fraværende..) fordi jeg ikke er mann. *hmp*

Nå skal jeg ha to og to øvelser, motsatt av hverandre. Mange reps og lite pause. Og innlagt kondisjon også mellom øvelsene. Det blir spennende og annerledes. Antakelig vil det gi meg bedre resultat fordi jeg responderer veldig bra på "varme" og jevnt tempo fremfor å ta pauser for å løfte. Tipper at det legen min kaller fibro vil oppføre seg bedre fremover med dette.

Mannen min har og sett mer på kardio fremfor vektløftning og fått litt blod på tann når han så at det faktisk går en kilo i uka. Og han har lavt stoffskifte også!

Vi får se.. men jeg skal sende deg en melding så snart jeg ser at det går rette veien! Bare tanken på det er motivasjon gitt! :0D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...