Gå til innhold

Mobbere er sosiale strebere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opp og fram = mobbing. For noen jævlig...mener forelderer...

Skrevet

Opp og fram = mobbing. For noen jævlig...mener forelderer...

Jeg tror majoriteten av foreldre ville forholdt seg fornuftig og konstruktivt om de fikk vite om sine barns adferd.

Det største problemet er passivitet fra skolens side og manglende vilje eller mulighet til å ta tak i saken.

mvh

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det har jeg også "observert", men jeg mener også å ha observert at de som mobber faktisk kan bli mobbet av andre, igjen... f.eks. i hjemmet... er det ikke ofte slik at man "sender ut" det man "mottar"?

Skrevet

Det har jeg også "observert", men jeg mener også å ha observert at de som mobber faktisk kan bli mobbet av andre, igjen... f.eks. i hjemmet... er det ikke ofte slik at man "sender ut" det man "mottar"?

Sammenhengen mellom å bli mobbet og å mobbe er oppskrytt.

At barn kan sitte på begge sider av mobbebordet sier mest om hvor sammensatte vi mennesker er.

Barn som mobber oppfatter ikke nødvendigvis seg selv som slemme mobbere. Viser man dem en film om mobbing, vil de som regel ta sterkt avstand fra mobbingen og ha stor sympati med offeret. Og være komplett blinde for at de selv driver med det samme. Kanskje har de mobbet før de gikk inn i klasserommet for å se på filmen.

I mobbing finner man svært ofte en dehumanisering som ligner mye på det man finner ved tortur, voldtekt og massedrap.

Man tilegner offeret egenskaper som gjør det mindre verdt enn andre og dermed ganske uproblematisk å plage. Offeret er igrunn ikke noe offer i det hele tatt. H*n får bare som fortjent.

H*n er teit, har stygge klær, fett hår, piller seg i nesen, rare briller eller smisker med læreren. Man finner noe ved offeret som gjør at h*n fortjener behandlingen han får.

Dermed kan et barn som blir mobbet på en arena være blind for at h*n selv mobber på en annen.

Skal man bekjempe mobbing må man på den ene siden vise at visse typer oppførsel er _aldri_ lov, uansett hva man mener om en annen person. På den andre siden må man røske ungen ut av sine dehumaniserende tankebobler.

mvh

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Sammenhengen mellom å bli mobbet og å mobbe er oppskrytt.

At barn kan sitte på begge sider av mobbebordet sier mest om hvor sammensatte vi mennesker er.

Barn som mobber oppfatter ikke nødvendigvis seg selv som slemme mobbere. Viser man dem en film om mobbing, vil de som regel ta sterkt avstand fra mobbingen og ha stor sympati med offeret. Og være komplett blinde for at de selv driver med det samme. Kanskje har de mobbet før de gikk inn i klasserommet for å se på filmen.

I mobbing finner man svært ofte en dehumanisering som ligner mye på det man finner ved tortur, voldtekt og massedrap.

Man tilegner offeret egenskaper som gjør det mindre verdt enn andre og dermed ganske uproblematisk å plage. Offeret er igrunn ikke noe offer i det hele tatt. H*n får bare som fortjent.

H*n er teit, har stygge klær, fett hår, piller seg i nesen, rare briller eller smisker med læreren. Man finner noe ved offeret som gjør at h*n fortjener behandlingen han får.

Dermed kan et barn som blir mobbet på en arena være blind for at h*n selv mobber på en annen.

Skal man bekjempe mobbing må man på den ene siden vise at visse typer oppførsel er _aldri_ lov, uansett hva man mener om en annen person. På den andre siden må man røske ungen ut av sine dehumaniserende tankebobler.

mvh

''Skal man bekjempe mobbing må man på den ene siden vise at visse typer oppførsel er _aldri_ lov, uansett hva man mener om en annen person. På den andre siden må man røske ungen ut av sine dehumaniserende tankebobler.''

Dette er jeg absolutt enig i. Det jeg snakket om var mer om årsakssammenhengene, ikke tiltak mot et mer menneskelig klima.

Skrevet

''Skal man bekjempe mobbing må man på den ene siden vise at visse typer oppførsel er _aldri_ lov, uansett hva man mener om en annen person. På den andre siden må man røske ungen ut av sine dehumaniserende tankebobler.''

Dette er jeg absolutt enig i. Det jeg snakket om var mer om årsakssammenhengene, ikke tiltak mot et mer menneskelig klima.

Men jeg tror altså ikke det er noen større årsakssammenheng mellom å bli mobbet og å mobbe.

Mobbing handler primært om å komme seg opp ved å trykke andre ned.

mvh

Gjest Gåten
Skrevet

''"sender ut" det man "mottar"?''

Eller omvendt :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men jeg tror altså ikke det er noen større årsakssammenheng mellom å bli mobbet og å mobbe.

Mobbing handler primært om å komme seg opp ved å trykke andre ned.

mvh

Det er vel ofte flere årsaker til ting.

Men ta et barn da. Jeg tror heller ikke det at dette barnet blir mobbet har så mye å si for om det igjen mobber andre. Jeg tenkte egentlig på det å bli behandlet på en dårlig måte, i videre forstand. Spesielt det å bli utsatt for trakkasering av far eller mor, kan skape mobbere, tror jeg. Som du var inne på blir jo dette da det "naturlige", for mobberen, når foreldrene bedriver slikt.

Skrevet

Ikke overraskende det, vel? Hvis jeg ser på de verste mobberne fra da jeg vokste opp, er et flertall av dem såkalt vellykkede mennesker i høye stillinger i dag. De er ikke gode å komme ut for, men de klarer seg godt i livet. På en måte kan man vel si at de har tilpasset seg samfunnet bra.

Skrevet

Ikke overraskende det, vel? Hvis jeg ser på de verste mobberne fra da jeg vokste opp, er et flertall av dem såkalt vellykkede mennesker i høye stillinger i dag. De er ikke gode å komme ut for, men de klarer seg godt i livet. På en måte kan man vel si at de har tilpasset seg samfunnet bra.

Det mest overraskende er hvor mang fagfolk som fortsatt holder fast på myten om den stakkars mobberen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...