Gå til innhold

Eksen er vel ikke mitt ansvar?

Anbefalte innlegg

'' Har vært inne på tanken med å be dem kontakte foreldrene hans,da det er de som er hans pårørende''

Dette blir for dumt. Det er dere som har barn sammen og det er dere som må samarabeide om barnet. Det er DERE som er pårørende til barnet.Hvorfor i alle dager skal skolen ringe foreldrene hans?

Helt enig. Jeg hadde vært flau om skolen hadde ringt meg og jeg overhodet ikke kunne gjøre rede for hvordan faren kunne nås. Jeg ville tenkt at det var mitt ansvar å finne ut av, istedenfor å bli irritert på skolen!

Det kan jo skje ting med ungene også, som gjør at mor må få tak i far, selv om man ellers har minst mulig med hverandre å gjøre.

Jeg tror og håper at jeg og faren til mine barn vil være tilgjengelige for hverandre når det gjelder barna, til de er langt over 18 år!

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

6

• petter smart

5

• Mandolaika

3

• Mrs D

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Det er ikke så vanskelig å se

Det stemmer ikke helt for de jeg kjenner... For noen ja, men ikke for alle... Det er helt utrolig hvor egosentriske noen kan bli etter en skilsmisse!

Jeg er ikke en sånn "mild-og-snill"-type, og legger nok merke til de negative sidene lettere. Vokste opp med en psykopat i huset, så jeg har vel fått trent meg opp til å spotte de mindre gode sidene til folk.

Ser ut til at de dårlige sidene blir mange ganger forsterket under skilsmisser.

petter smart

Jeg forsto utmerket godt den delen av saken. Jeg tok opp det som handlet om at dette er typisk for "foreldre av idag". Den største forskjellen på før og nå dersom man får barn med en drittsekk, er at man tidligere ofte måtte forbli i forholdet.

Jeg er på ingen måte uenig i at man bør tenke seg om før man får barn. Men nå er det faktisk slik at disse eksene ikke erklærer på forhånd at de etter etpar år med hverdagsstress og kjedelig familieansvar, har planlagt å slutte å ta sin del og / eller begynne å leve som singel igjen i forhold til de gamle kompisene og damer de måtte treffe (for å nevne etpar årsaker til samlivsproblemer).

Jeg regner med at du sier det samme til gutta når de klager over at damene deres er blitt dritkjedelige, usexy masekjerringer etter at småbarna kom, nemlig at det burde de tenkt på før de slo seg sammen med dem?

''Jeg regner med at du sier det samme til gutta når de klager over at damene deres er blitt dritkjedelige, usexy masekjerringer etter at småbarna kom, nemlig at det burde de tenkt på før de slo seg sammen med dem?''

Det blir jo noe helt annet dersom en person faktisk endrer personlighet i løpet av forholdet. For jeg tror ikke at alle disse mennene som blir definert som psykopater og idioter har vært særlig bedre før bruddet.

Men jeg har ingen problem med å si til mannlige bekjenter at de må finne seg i at mye av spenningen forsvinner når en har vært sammen mange år, og at livet blir snudd på hodet når en får barn.

Gjest Ikke nødvendigvis riktig.

''Jeg regner med at du sier det samme til gutta når de klager over at damene deres er blitt dritkjedelige, usexy masekjerringer etter at småbarna kom, nemlig at det burde de tenkt på før de slo seg sammen med dem?''

Det blir jo noe helt annet dersom en person faktisk endrer personlighet i løpet av forholdet. For jeg tror ikke at alle disse mennene som blir definert som psykopater og idioter har vært særlig bedre før bruddet.

Men jeg har ingen problem med å si til mannlige bekjenter at de må finne seg i at mye av spenningen forsvinner når en har vært sammen mange år, og at livet blir snudd på hodet når en får barn.

Er dette dine egne erfaringer?

mariaflyfly

''Man mener man har funnet en flott pappa til barna sine og vet at dette er en mann som kommer til å ta sitt ansvar der det trengs. Et samlivsbrudd kan snu opp-ned på alt og gjøre selv den greieste til en grinebiter som nekter å se lenger enn sin egen nese.''

Jeg har til nå ikke blitt overrasket èn gang, jeg, over mine venninners problemer med x'en. Jeg tror ikke folk skifter karakter eller personlighet fordi de gjennomgår en skilsmisse, disse "idiot-trekkene" har vært der hele tiden, men når man er i forholdet ser det ut som at det godtas og forklares og unnskyldes.

Når forholdet er slutt, så er det også slutt på å godta, forklare og unnskylde, da kommer idiotstempelet tvert. Helt opplagt for en utenforstående som har sett idioten hele tiden.

''Jeg tror ikke folk skifter karakter eller personlighet fordi de gjennomgår en skilsmisse, ''

Der mener jeg du tar skammelig feil. I flere tilfeller jeg har sett har noe man bare såvidt har sett konturene av virkelig eskalert over alle støvleskaft i forbindelse med en skillemisse.

Annonse

''Jeg tror ikke folk skifter karakter eller personlighet fordi de gjennomgår en skilsmisse, ''

Der mener jeg du tar skammelig feil. I flere tilfeller jeg har sett har noe man bare såvidt har sett konturene av virkelig eskalert over alle støvleskaft i forbindelse med en skillemisse.

''I flere tilfeller jeg har sett har noe man bare såvidt har sett konturene av virkelig eskalert over alle støvleskaft i forbindelse med en skillemisse.''

Ja, det er det jeg sier, man skifter ikke karakter og personlighet fordi man skiller seg, det har vært der hele tiden og blir forsterket i en negativ prosess.

Eksempelvis: En mann som er levende opptatt av sine barn, som har tatt sin del av bleieskift og våkenetter, som tar sin andel sykedager osv., han blir ikke plutselig et monster som plager ungene, slår og driver psykisk terror mot dem for å hevne x-kona. Det er jo ikke slik.

mariaflyfly

''I flere tilfeller jeg har sett har noe man bare såvidt har sett konturene av virkelig eskalert over alle støvleskaft i forbindelse med en skillemisse.''

Ja, det er det jeg sier, man skifter ikke karakter og personlighet fordi man skiller seg, det har vært der hele tiden og blir forsterket i en negativ prosess.

Eksempelvis: En mann som er levende opptatt av sine barn, som har tatt sin del av bleieskift og våkenetter, som tar sin andel sykedager osv., han blir ikke plutselig et monster som plager ungene, slår og driver psykisk terror mot dem for å hevne x-kona. Det er jo ikke slik.

''n mann som er levende opptatt av sine barn, som har tatt sin del av bleieskift og våkenetter, som tar sin andel sykedager osv., han blir ikke plutselig et monster som plager ungene, slår og driver psykisk terror mot dem for å hevne x-kona. Det er jo ikke slik.''

Jo, slik kan det være. Man kan være levende opptatt av sine barn, ha tatt sin del av bleieskift og våkenetter, sykedager o.l. og likevel klikke ganske så fullstendig. Tro det eller ikke.

Jeg forstår ikke hvorfor det alltid er hun som skal bebreides fordi hun fikk barn med en drittsekk?

Hvorfor har ikke han noe ansvar for å la være å bli en drittsekk, selv om hverdagen ikke lenger er noen rosa sky?

Selv om alle, uansett kjønn, har sine negative sider, er det vel ikke opplagt hvem som kommer til å bli ansvarlige familiefedre som forstår hva de har gitt seg ut på og tar konsekvensen av det, og hvem som kommer til å bli sure sofagriser som lengter tilbake til singellivet og som lar alle problemer fra dårlig økonomi til stress på jobben, gå ut over partneren?

petter smart

''n mann som er levende opptatt av sine barn, som har tatt sin del av bleieskift og våkenetter, som tar sin andel sykedager osv., han blir ikke plutselig et monster som plager ungene, slår og driver psykisk terror mot dem for å hevne x-kona. Det er jo ikke slik.''

Jo, slik kan det være. Man kan være levende opptatt av sine barn, ha tatt sin del av bleieskift og våkenetter, sykedager o.l. og likevel klikke ganske så fullstendig. Tro det eller ikke.

Det må være veldig sjelden og da ligger det ofte noe mer bak. F.eks. at hun har vært utro, at hun saboterer samværet, eller andre ting.

Det må være veldig sjelden og da ligger det ofte noe mer bak. F.eks. at hun har vært utro, at hun saboterer samværet, eller andre ting.

Så når det "ligger noe mer bak", er det også bare hos _henne_ det ligger?

Eller er hans evt. bidrag til konfliktnivået puttet i sekken for "andre ting"? F.eks. irrasjonell oppførsel pga. nederlagsfølelse, såret stolthet, kanalisering av alle negative følelser i forbindelse med bruddet mot henne, stress som følge av dårlig økonomi, sjalusi ved tanken på at hun kan komme til å få nye kjærester og raseri over at hun ser ut til å takle de praktiske sidene av bruddet vel så bra som han selv gjør?

petter smart

Så når det "ligger noe mer bak", er det også bare hos _henne_ det ligger?

Eller er hans evt. bidrag til konfliktnivået puttet i sekken for "andre ting"? F.eks. irrasjonell oppførsel pga. nederlagsfølelse, såret stolthet, kanalisering av alle negative følelser i forbindelse med bruddet mot henne, stress som følge av dårlig økonomi, sjalusi ved tanken på at hun kan komme til å få nye kjærester og raseri over at hun ser ut til å takle de praktiske sidene av bruddet vel så bra som han selv gjør?

Hvis han er slik du beskriver, så nekter jeg å tro at han var "feilfri" tidligere i forholdet. Det har nok vært mange varsler, men i forelskelsens rus har dette blitt oversett.

Annonse

Hvis han er slik du beskriver, så nekter jeg å tro at han var "feilfri" tidligere i forholdet. Det har nok vært mange varsler, men i forelskelsens rus har dette blitt oversett.

Det var noen eksempler, ikke en beskrivelse av en fyr som er alt dette på én gang.

Du trakk fram noe som kunne ligge bak dersom en mann som har virket grei nok tidligere, oppfører seg mindre greit ved samlivsbrudd. Det påfallende var at disse tingene var knyttet til partneren hans. HUN kunne være utro, sabotere samvær osv.

Jeg forsøkte å balansere dette med eksempler på ting som kan ligge bak dersom en mann som har virket grei nok tidligere, oppfører seg mindre greit ved samlivsbrudd, _uten_ å legge skylden på partneren hans.

Jeg forstår ikke hvorfor det alltid er hun som skal bebreides fordi hun fikk barn med en drittsekk?

Hvorfor har ikke han noe ansvar for å la være å bli en drittsekk, selv om hverdagen ikke lenger er noen rosa sky?

Selv om alle, uansett kjønn, har sine negative sider, er det vel ikke opplagt hvem som kommer til å bli ansvarlige familiefedre som forstår hva de har gitt seg ut på og tar konsekvensen av det, og hvem som kommer til å bli sure sofagriser som lengter tilbake til singellivet og som lar alle problemer fra dårlig økonomi til stress på jobben, gå ut over partneren?

En kvinne som får barn med en drittsekk, og som etter at de går fra hverandre klager på hans oppførsel, får jo i grunnen ta skylda sjøl. Samme med en han som går inn i et forhold til ei som han vet er utro - når han blir bedratt så får han i grunnen ta skylda sjøl.

Det er vel ingen som på generelt grunnlag bebreider kvinner for å være sammen med drittsekker, det er idet de begynner å klage over hvor håpløs han er _etter_ skilsmissen at det er litt uinteressant å høre på.

Det vil alltids finnes unntak fra reglen, men på gruppenivå og i all hovedsak er det ikke slik.

Er dette dine egne erfaringer?

Jeg tror de fleste vil kjenne seg igjen i det petter smart sier. Når forholdet har vart noen år, er det få som har den samme spenningen og tenningen de hadde i begynnelsen av forholdet. Det er gjerne erstattet med noe annet.

Og får man barn blir ting veldig annerledes. Det tror jeg ikke noen protesterer på.

De som går inn i et forhold og tror at ting skal være som om man er nyforelsket og bare 2 hele livet, de går rett og slett på en smell.

Så lenge dere har barn sammen er det vel naturlig at du er oppdatert på telefonnumrene hans om det så hadde vært ti år siden det ble slutt? At skolen spør deg når de ikke får tak i han er da ikke merkelig i det hele tatt. BÅDE for å høre om eventuelt nytt nummer og for å informere deg om at de ikke får tak i han.

Gjest togli

Jeg er enig med deg. Noen kan man se det på hele tiden, men på andre kommer de stygge tingene fram først ved et samlivsbrudd. Det er ved et brudd man ser hvordan andre virkelig kan være.

Helt klart! Tror ikke man skjønner det før man ser det selv ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...