Gå til innhold

Eksen er vel ikke mitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg er ikke en sånn "mild-og-snill"-type, og legger nok merke til de negative sidene lettere. Vokste opp med en psykopat i huset, så jeg har vel fått trent meg opp til å spotte de mindre gode sidene til folk.

Ser ut til at de dårlige sidene blir mange ganger forsterket under skilsmisser.

Jeg mener også jeg er en god menneskekjenner - allikevel har jeg mer enn en gang blitt virkelig overraska over hvor selvsentrerte enkelte kan bli etter en skilsmisse. De lever i troen på at barna ikke "merker" noe, men da driver de grov undervurdering....

Hos de fleste går det seg som regel til etterhvert, så jeg tror at det for mange er en slags sjokkreaksjon de går igjennom og at de dermed ikke helt ser helhetsbildet...

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

6

• petter smart

5

• Mandolaika

3

• Mrs D

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

''I flere tilfeller jeg har sett har noe man bare såvidt har sett konturene av virkelig eskalert over alle støvleskaft i forbindelse med en skillemisse.''

Ja, det er det jeg sier, man skifter ikke karakter og personlighet fordi man skiller seg, det har vært der hele tiden og blir forsterket i en negativ prosess.

Eksempelvis: En mann som er levende opptatt av sine barn, som har tatt sin del av bleieskift og våkenetter, som tar sin andel sykedager osv., han blir ikke plutselig et monster som plager ungene, slår og driver psykisk terror mot dem for å hevne x-kona. Det er jo ikke slik.

''Eksempelvis: En mann som er levende opptatt av sine barn, som har tatt sin del av bleieskift og våkenetter, som tar sin andel sykedager osv., han blir ikke plutselig et monster som plager ungene, slår og driver psykisk terror mot dem for å hevne x-kona. Det er jo ikke slik.''

Slikt finnes sikkert selv om jeg personlig ikke kjenner til så graverende tilfeller.. Det er allikevel en mellomting der far f.eks. tar som en selvfølge at det er mor som skal stille opp i alle sammenhenger der han ikke kan. Han nekter under påskudd av at han ikke lenger har ansvar for mors ve og vel - og hva gjør mor da? Her er det ikke snakk om mishandling i den forstand, men en eller annen brist på logisk forståelse hos far (skjer sikkert andre veien også, der det er mor som er den som har mista bakkekontakten ;))

Gjest togli

Det må være veldig sjelden og da ligger det ofte noe mer bak. F.eks. at hun har vært utro, at hun saboterer samværet, eller andre ting.

Det kan være nok at det er hun som har valgt å gå ut av forholdet pga manglende følelser, vokst fra hverandre osv.... I sjokkfasen kan den andre parten gjøre mye "rart"...

Gjest togli

Så når det "ligger noe mer bak", er det også bare hos _henne_ det ligger?

Eller er hans evt. bidrag til konfliktnivået puttet i sekken for "andre ting"? F.eks. irrasjonell oppførsel pga. nederlagsfølelse, såret stolthet, kanalisering av alle negative følelser i forbindelse med bruddet mot henne, stress som følge av dårlig økonomi, sjalusi ved tanken på at hun kan komme til å få nye kjærester og raseri over at hun ser ut til å takle de praktiske sidene av bruddet vel så bra som han selv gjør?

''Eller er hans evt. bidrag til konfliktnivået puttet i sekken for "andre ting"? F.eks. irrasjonell oppførsel pga. nederlagsfølelse, såret stolthet, kanalisering av alle negative følelser i forbindelse med bruddet mot henne, stress som følge av dårlig økonomi, sjalusi ved tanken på at hun kan komme til å få nye kjærester og raseri over at hun ser ut til å takle de praktiske sidene av bruddet vel så bra som han selv gjør?''

Bingo!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...