Gå til innhold

Kunne hun klart det?

Anbefalte innlegg

Er mange som veksler mellom spiseforstyrrelsene også..

kanskje det er lettere å være bulimiker hvis stemningen i familien ikke er god? Da har vel alle nok med seg selv.

Kan nok skje i familier med helt normal stemning også tror jeg. Som regel legger man ikke merke til "avvik" hvis man går ut i fra at alt er normalt.

Bare tenk hvor mange naive foreldre som finnes som ikke skjønner at ungdommen deres driver med stoff, stjeling osv. Man fornekter ting også.

Fortsetter under...

Gjest venninna hennes

Kan nok skje i familier med helt normal stemning også tror jeg. Som regel legger man ikke merke til "avvik" hvis man går ut i fra at alt er normalt.

Bare tenk hvor mange naive foreldre som finnes som ikke skjønner at ungdommen deres driver med stoff, stjeling osv. Man fornekter ting også.

Kanskje er jeg naiv men jeg ville trodd at dette er noe en ville ha fanget opp og gjort noe med, hvis det skjedde i en familie hvor folk brydde seg og var glade i hverandre. Min venninne har hatt sf i femten år. Begynte som anorektiker. Har ikke inntrykk at at forholdet til familien er dårlig, De har ikke klart å kurere henne, men det betyr ikke at de lukker øynene. De har virkelig forsøkt omtrent alt. Hvorfor det ikke fungerer vet jeg ikke.

Har hørt flere uttalelser fra foreldre " han var en livsglad gutt, godt humør, mange venner. og så fant vi han død på rommet. Det kom som lyn i fra klar himmel.!

Men var himmelen så klar, eller er det bare ved å beskrive det slik at de klarer å leve med det på? Er de fleste selvmord hos unge så tilfeldige og impulsive?

Kanskje er jeg naiv men jeg ville trodd at dette er noe en ville ha fanget opp og gjort noe med, hvis det skjedde i en familie hvor folk brydde seg og var glade i hverandre. Min venninne har hatt sf i femten år. Begynte som anorektiker. Har ikke inntrykk at at forholdet til familien er dårlig, De har ikke klart å kurere henne, men det betyr ikke at de lukker øynene. De har virkelig forsøkt omtrent alt. Hvorfor det ikke fungerer vet jeg ikke.

Har hørt flere uttalelser fra foreldre " han var en livsglad gutt, godt humør, mange venner. og så fant vi han død på rommet. Det kom som lyn i fra klar himmel.!

Men var himmelen så klar, eller er det bare ved å beskrive det slik at de klarer å leve med det på? Er de fleste selvmord hos unge så tilfeldige og impulsive?

Jeg har tenkt mye på det du skriver om der. Man kan skjule mye og gå med mye inni seg som ingen kan vite om. Noen får slikt ut i form av f.eks. endret adferdsmønster og andre konkrete ting som man kan sette fingeren på andre går med ting skjult inni seg og det blir som en bombe når det kommer ut. Er nok flere foreldre som ikke vet hvordan ungene deres VIRKELIG har det. Spør man dem og de svarer "ja, det går bra", så kommer man ikke under overflata på dem.

Bor veeeldig langt derfra. Det eneste som finnes i området her er psykiatrisk sykehus. Og tanken på et langtidsopphold med to barn i hus er ganske fjernt. (Har allerede vært innlagt på psyk mange ganger av andre årsaker, ungene er ganske såre på det)

Ang. den syra på tennene - er det ikke bare å pusse?

''Ang. den syra på tennene - er det ikke bare å pusse?''

Nei, syren mykner opp emaljen og om du pusser med en gang etterpå gjør du nok bare vondt enda verre.

Prøver hos en psykolog, men så langt har det bare blitt verre. Og jeg klarer bare ikke å leve med en større kropp, virkelig ikke. Så nå virker brått andre alternativ veldig lyse :(

Hvor lenge har du gått til psykolog?

Det blir alltid verre til å begynne med, for da finner man fram til årsaken til overspisingen. Det blir bedre etterhvert. Det tar tid å bli bedre, ikke gi opp.

Jeg anbefaler ogås litteretur fra Finn Skårderud, f.eks sterk/svak og uro. De omhandler en del om spiseforstyrrelser. De hjalp ihvertfall meg masse, i tillegg til psykoterapi.

Annonse

Gjest Det er vært det i det lange løp:-)

Bor veeeldig langt derfra. Det eneste som finnes i området her er psykiatrisk sykehus. Og tanken på et langtidsopphold med to barn i hus er ganske fjernt. (Har allerede vært innlagt på psyk mange ganger av andre årsaker, ungene er ganske såre på det)

Ang. den syra på tennene - er det ikke bare å pusse?

http://www.modum-bad.no/ukesprogrammet/cms/227

Gjest venninna hennes

Jeg har tenkt mye på det du skriver om der. Man kan skjule mye og gå med mye inni seg som ingen kan vite om. Noen får slikt ut i form av f.eks. endret adferdsmønster og andre konkrete ting som man kan sette fingeren på andre går med ting skjult inni seg og det blir som en bombe når det kommer ut. Er nok flere foreldre som ikke vet hvordan ungene deres VIRKELIG har det. Spør man dem og de svarer "ja, det går bra", så kommer man ikke under overflata på dem.

Kanskje er det er slik i de tilfellene, hvor far eller mor tar livet av seg selv og familien? Kan det være frustrasjon, sorg og sinne som har bygget seg opp, og som får en slik slutt?

Det er jo sånn at "¨ på seg selv kjenner man ingen andre"¨. Jeg kan ha en følelse av at noen har det bra, eller kjipt men det er personen selv om sitter med fasiten.

Kanskje er det er slik i de tilfellene, hvor far eller mor tar livet av seg selv og familien? Kan det være frustrasjon, sorg og sinne som har bygget seg opp, og som får en slik slutt?

Det er jo sånn at "¨ på seg selv kjenner man ingen andre"¨. Jeg kan ha en følelse av at noen har det bra, eller kjipt men det er personen selv om sitter med fasiten.

Jeg kan si noe om dette i og med at jeg vet helt konkret at mine egne foreldre ikke visste hvordan jeg og mine søsken virkelig hadde det. De visste det bare på overflata/fasademessig, det som lå under fornektet de for de hadde ikke hodene sine nok over vannet selv til å ta seg av det vi slet med. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at ingen naboer, lærere, venner eller noen andre skjønte det heller. Noen i slekta skjønte litt, men gjorde ikke noe/fornektet det.

Så sånt kan skjules godt.

Det trenger ikke å være så vanskelig å skjule. Vente med å begynne å spise til de andre snart må avgårde på noe, skru på dusjen eller vannkrana for å overdøve lyder, sørge for at de andre er opptatt med noe på TV eller radio med passe lyd på, ha med mobilen med skjult nummer på do og ringe opp den som evt er hjemme for å avspore, eller bare rett og slett lære seg å spy uten å lage en lyd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...