Gå til innhold

Si opp eller bli oppsagt - forskjellen?

Anbefalte innlegg

Gjest supman

Er det noen forskjell eller har det noe betydning om man blir oppsagt eller om man sier opp selv?

Dette er i forhold til en arb plass der arb.taker har vært sm i over et år og arb.giver trenger mer stabil arb.kraft.

Etter møtet ber arb.giver arb.taker om og bestemme seg for om han vil si opp selv eller om de skal si ham opp?

Dette er en bedrift som vet og sno seg litt rundt og som stort sett kun ser sitt eget beste!

har det noen betydning for arb.taker om han blir oppsagt kontra sier opp selv?

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362080-si-opp-eller-bli-oppsagt-forskjellen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dilemma

Ja, det er en vesentlig forskjell.

a) Om arbeidstaker sier opp selv, får hun 2 måneder sperretid på NAV. Hun vil ikke ha rett på ledighetstrygd de 2 første måneder.

B) Om arbeidsgiver sier henne opp, kan dette få uheldige konsekvenser for henne med tanke på å få en ny jobb

Gjest supman

Blir du oppsagt har du rett på aap-penger fra dag 1. Sier du opp selv må du vente, tror det er to uker.

Ok, da er det jo en vesentlig forskjell for meg...

Jeg har nå AAP, og har hatt det siden mai.

Vil det si at jeg får et opphold på mine utbetalinger fra NAV?

Og er det slik at hvis jeg blir sagt opp eller sier opp selv, så går jeg over på arb.ledighetstrygd? Det er jo en medisinsk grunn til at ejg ikke lenger kan jobbe der. Beholder jeg fortsatt vedtaket om AAP tro?

Gjest supman

Ja, det er en vesentlig forskjell.

a) Om arbeidstaker sier opp selv, får hun 2 måneder sperretid på NAV. Hun vil ikke ha rett på ledighetstrygd de 2 første måneder.

B) Om arbeidsgiver sier henne opp, kan dette få uheldige konsekvenser for henne med tanke på å få en ny jobb

Men jeg har jo allerede et vedtak på AAP, jeg har stått på dette siden mai, og nå måtte min arb.giver ansette en stabil arb.kraft.

Vil jeg miste 2 mnd lønn/AAP fra NAV hvis jeg sier opp selv? Fikk jo valget av arb.giver.

Og ved ev søk om ny jobb så står det jo ikke at jeg er oppsagt, de ville skrive en kjempefin attest sa de.

Gjest Dilemma

Men jeg har jo allerede et vedtak på AAP, jeg har stått på dette siden mai, og nå måtte min arb.giver ansette en stabil arb.kraft.

Vil jeg miste 2 mnd lønn/AAP fra NAV hvis jeg sier opp selv? Fikk jo valget av arb.giver.

Og ved ev søk om ny jobb så står det jo ikke at jeg er oppsagt, de ville skrive en kjempefin attest sa de.

Da blir saken en helt annen.

Annonse

Ok, da er det jo en vesentlig forskjell for meg...

Jeg har nå AAP, og har hatt det siden mai.

Vil det si at jeg får et opphold på mine utbetalinger fra NAV?

Og er det slik at hvis jeg blir sagt opp eller sier opp selv, så går jeg over på arb.ledighetstrygd? Det er jo en medisinsk grunn til at ejg ikke lenger kan jobbe der. Beholder jeg fortsatt vedtaket om AAP tro?

Hvorfor spør du ikke på NAV? Da vil du få et mye sikrere svar, vil jeg tro.

Gjest KaffeGruff

Med fare for å misforstå, men hvis du går på AAP, og har jobb hvor du tjener penger og dermed melder inn dette på meldekortet hver 14. dag, så skal du IKKE si opp noe som helst.

Den bedriften du jobber i kan ikke si deg opp for så å ansette en annen hvis du er kvalifisert, da bryter de loven. Hvis du selv sier opp, derimot, så kan de ansette hvem de vil. Derfor skal du IKKE si opp selv.

Gjest mallet

Med fare for å misforstå, men hvis du går på AAP, og har jobb hvor du tjener penger og dermed melder inn dette på meldekortet hver 14. dag, så skal du IKKE si opp noe som helst.

Den bedriften du jobber i kan ikke si deg opp for så å ansette en annen hvis du er kvalifisert, da bryter de loven. Hvis du selv sier opp, derimot, så kan de ansette hvem de vil. Derfor skal du IKKE si opp selv.

Feil. Når arbeidstaker har vært sykemeldt i over et år kan vedkommende sies opp.

Gjest KaffeGruff

Feil. Når arbeidstaker har vært sykemeldt i over et år kan vedkommende sies opp.

Du har rett, leste innlegget igjen saktere denne gangen, og du har rett. Jeg fikk ikke med meg detaljen om at bedriften var den vedkommende var ansatt i fra før, forsto det som at dette var en arbeidsplass vedkommende hadde under AAP.

Beklager!

Da vil jeg råde trådstarter til å bli oppsagt, ikke si opp selv.

Annonse

Gjest rette instans

Ok, du mener at jeg da kan si opp selv, men likevel ha rett på de utbetalinger jeg nå har fra NAV?

Ja, men det beste stedet å få korrekt svar på dette er ved å spørre nav. Du har vel en veileder når du går på AAP, og de vil kunne svare deg på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...