Gå til innhold

Lillemus


Dorthe

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på deg i dag for jeg har hatt besøk av venninna mi som har gått på samme kur som deg i et halvt år. Så hadde hun vært hos legen og kolestrolet hennes var økt til 10. Så jeg håpet du har sjekket kolestrolet ditt for 10 er altfor høyt og hun hadde normalt før hun begynte på kuren.

Hun spiste også egg og bacon til frokost hver dag og mye kjøtt og mye grønnsaker og ikke karbo, men måtte nå forandre kostholdet og holde seg langt unna både ost, egg og bacon, kjøtt og spiste nå stort sett mager fisk for å få kolestrolet tilbake til normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • nitty-gritty

    35

  • morsan

    4

  • Dorthe

    3

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

nitty-gritty

Jeg har hørt det samme. Står noe om det her også. Større fare for hjerteproblemer og diabetes.

http://www.kk.no/836492/dette-bor-du-vite-om-lavkarbo

''Ernæringsfysiolog dr.philos. Dag Viljen Poleszynski er et av landets fremste eksperter på steinalderkost, som ligner på kostholdet våre forfedre levde på med lite karbohydrater og mye fett. Han uttaler at LDL kolesterol ikke er farlig.

- I boka «Fett och kolesterol är hälsosamt» dokumenterer dr.med. Uffe Ravnskov mange fordeler med et høyt kolesterolnivå. En Harvard-studie fra 1994 viste at dødeligheten av hjerteinfarkt var dobbelt så høy med lavt som med høyt kolesterolnivå. LDL-molekylet, misvisende kalt «dårlig kolesterol», binder og inaktiverer farlige bakterielle giftstoffer og har en direkte positiv innvirkning på immunforsvaret, sier Viljen Poleszynski til KK.no.

Han uttaler videre:

- Dr. Mathias Rauchhas og medarbeidere ved den medisinske universitetsklinikken i Halle (Tyskland) har vist i en undersøkelse av hjertesviktpasienter at de med forhøyet kolesterol, inkludert LDL-kolesterol og triglyserider, levde lengre enn dem med de laveste verdiene.''

Leste du artikkelen? ;)

Det finnes ingen entydige råd i forhold til kosterol lengre. I tillegg viser flere studier at kolesterolet øker for en tid når man går over på et kosthold med mer fett, men det synker igjen hos de aller fleste.

Forøvrig vil jeg gjerne se dokumentasjonen på at lavkarbo-kosthold fører til diabetes. Det er direkte ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet kolesterolet mitt på årevis. :o) Og jeg tror også at, med mindre man har arvelig forhøyet kolesterol, så ordner kroppen opp i det med kolesterol selv. Det er forøvrig mange, mange historier om folk som har fått normale kolesterolverdier ved å kutte kraftig ned på karbohydratene, så jeg er ikke urolig for det.

Men ved anledning kan jeg godt ta en ny kolesterolsjekk. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet kolesterolet mitt på årevis. :o) Og jeg tror også at, med mindre man har arvelig forhøyet kolesterol, så ordner kroppen opp i det med kolesterol selv. Det er forøvrig mange, mange historier om folk som har fått normale kolesterolverdier ved å kutte kraftig ned på karbohydratene, så jeg er ikke urolig for det.

Men ved anledning kan jeg godt ta en ny kolesterolsjekk. :o)

Gjør det, venninna mi har ikke arvelig kolestrol i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Ernæringsfysiolog dr.philos. Dag Viljen Poleszynski er et av landets fremste eksperter på steinalderkost, som ligner på kostholdet våre forfedre levde på med lite karbohydrater og mye fett. Han uttaler at LDL kolesterol ikke er farlig.

- I boka «Fett och kolesterol är hälsosamt» dokumenterer dr.med. Uffe Ravnskov mange fordeler med et høyt kolesterolnivå. En Harvard-studie fra 1994 viste at dødeligheten av hjerteinfarkt var dobbelt så høy med lavt som med høyt kolesterolnivå. LDL-molekylet, misvisende kalt «dårlig kolesterol», binder og inaktiverer farlige bakterielle giftstoffer og har en direkte positiv innvirkning på immunforsvaret, sier Viljen Poleszynski til KK.no.

Han uttaler videre:

- Dr. Mathias Rauchhas og medarbeidere ved den medisinske universitetsklinikken i Halle (Tyskland) har vist i en undersøkelse av hjertesviktpasienter at de med forhøyet kolesterol, inkludert LDL-kolesterol og triglyserider, levde lengre enn dem med de laveste verdiene.''

Leste du artikkelen? ;)

Det finnes ingen entydige råd i forhold til kosterol lengre. I tillegg viser flere studier at kolesterolet øker for en tid når man går over på et kosthold med mer fett, men det synker igjen hos de aller fleste.

Forøvrig vil jeg gjerne se dokumentasjonen på at lavkarbo-kosthold fører til diabetes. Det er direkte ulogisk.

Joda, jeg leste også det den ene lgen skrev, men inntil videre velger jeg å tro på det som har vært kjent i mange år.

http://www.helseinstituttet.no/eway/default.aspx?pid=233&e=1&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1213:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:66967::1:5569:4:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Gjennomsnittlig levealder i steinalderen var forresten 32 år og de rakk neppe å få hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Joda, jeg leste også det den ene lgen skrev, men inntil videre velger jeg å tro på det som har vært kjent i mange år.

http://www.helseinstituttet.no/eway/default.aspx?pid=233&e=1&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1213:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:66967::1:5569:4:::0:0

Gjennomsnittlig levealder i steinalderen var forresten 32 år og de rakk neppe å få hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Joda, jeg leste også det den ene lgen skrev, men inntil videre velger jeg å tro på det som har vært kjent i mange år.

http://www.helseinstituttet.no/eway/default.aspx?pid=233&e=1&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1213:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:66967::1:5569:4:::0:0

Vi er alle klar over hva som "har vært kjent i mange år". Det går an å lese andre studier, samt vurdere eventuelle helseeffekter opp mot hverandre. De fleste på lavkarbo får bedre helse totalt sett, selv om noen få opplever et forhøyet kolesterol som ikke regulerer seg nedover igjen.

Visste du for eksempel at det ikke finnes forskning som viser at kvinner med forhøyet kolesterol har større risiko for hjerteinfarkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Gjennomsnittlig levealder i steinalderen var forresten 32 år og de rakk neppe å få hjerteinfarkt.

Nå er vel ikke det et argument som -generelt- blir brukt av leger som er pro-lavkarbo, selv om enkelte av dere liker å trekke det fram. Den gjennomsnittlige levealderen i steinalderen er helt irrelevant, da spedbarnsdødligheten var stor og medisinsk behandling tilnærmet ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Vi er alle klar over hva som "har vært kjent i mange år". Det går an å lese andre studier, samt vurdere eventuelle helseeffekter opp mot hverandre. De fleste på lavkarbo får bedre helse totalt sett, selv om noen få opplever et forhøyet kolesterol som ikke regulerer seg nedover igjen.

Visste du for eksempel at det ikke finnes forskning som viser at kvinner med forhøyet kolesterol har større risiko for hjerteinfarkt?

Selvfølgelig må den enkelte gjøre som de vil og veie det ene opp mot det andre. Jeg svarte kun på det Dorthe hevdet ang kolestrol og hjerteinfarkt. Selv sverger jeg til normalt sunt kosthold og lever godt med det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nå er vel ikke det et argument som -generelt- blir brukt av leger som er pro-lavkarbo, selv om enkelte av dere liker å trekke det fram. Den gjennomsnittlige levealderen i steinalderen er helt irrelevant, da spedbarnsdødligheten var stor og medisinsk behandling tilnærmet ikke-eksisterende.

Det var ikke jeg som trakk det frem. Det var du som la vekt på den legen sa som var opptatt av steinalderkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Selvfølgelig må den enkelte gjøre som de vil og veie det ene opp mot det andre. Jeg svarte kun på det Dorthe hevdet ang kolestrol og hjerteinfarkt. Selv sverger jeg til normalt sunt kosthold og lever godt med det ;-)

''normalt sunt kosthold''

Nå er jo dette et veldig relativt begrep, både kulturelt og historisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Det var ikke jeg som trakk det frem. Det var du som la vekt på den legen sa som var opptatt av steinalderkost.

Nå var det jo tilfeldig at det var han som ble referert til i denne artikkelen. I tillegg har han ikke sagt det er relevant, bare fordi kuren hans heter "steinalderkost" eller hva det nå enn er.

Men i alle tilfeller er argumentet irrelevant, selv om begge "sider" bruker det til sin fordel nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''normalt sunt kosthold''

Nå er jo dette et veldig relativt begrep, både kulturelt og historisk ;)

Det er det, men jeg har etter mine begreper. ;-)

Slank, frisk, sprek og blodprøver viser at jeg ikke mangler noenting. Jeg ELSKER pasta ;-)

Da fortsetter jeg som før.

Andre må gjerne spise lavkarbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå så sikkert at høyt kolesterol er en risikofaktor for hjerteinfarkt. Ting tyder på at det ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Er det nå så sikkert at høyt kolesterol er en risikofaktor for hjerteinfarkt. Ting tyder på at det ikke har noe å si.

Det er den aller største risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Det er det, men jeg har etter mine begreper. ;-)

Slank, frisk, sprek og blodprøver viser at jeg ikke mangler noenting. Jeg ELSKER pasta ;-)

Da fortsetter jeg som før.

Andre må gjerne spise lavkarbo

Ja, jeg reagerer vel mer på denne understrekningen av at man spiser "et normalt, sunt kosthold". Som om man vil understreke at det er "de andre" som er unormale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, jeg reagerer vel mer på denne understrekningen av at man spiser "et normalt, sunt kosthold". Som om man vil understreke at det er "de andre" som er unormale.

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det, men jeg har etter mine begreper. ;-)

Slank, frisk, sprek og blodprøver viser at jeg ikke mangler noenting. Jeg ELSKER pasta ;-)

Da fortsetter jeg som før.

Andre må gjerne spise lavkarbo

''Slank, frisk, sprek og blodprøver viser at jeg ikke mangler noenting. Jeg ELSKER pasta ;-)

Da fortsetter jeg som før. Andre må gjerne spise lavkarbo''

Kanskje folk rett og slett har ulike kropper og reagerer ulikt på kosten?

De to super-slanke i min familie er storspisere av karbomat som brød, frokostblandinger, pasta, ris, mens jeg ikke kan gjøre det samme uten å legge på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...