Gå til innhold

Cøliaki - anyone???

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått bekreftet diagnosen, og skal endelig få begynne mitt glutenfrie liv.

I tillegg til mange vanlige symptomer, har jeg også de siste mnd. hatt veldig vondt i sener/muskulatur. Kjenner også tidvis litt dunking i ledd, men ikke direkte plagsomt. Derimot er muskelsmerter veldig plagsomt, og ikke minst stivheten i bekken/sete/korsrygg. Fått negativt på Bekterev prøven, men fysioterapauten mener bestemt at dette ikke bare er muskulært, hun sammenligner meg med pasienter med fibromyalgi. Jeg har vondt i alle "trykkpunktene".

Kan disse smertene skyldes cøliakien, og gå tilbake nå som jeg begynner på glutenfritt?? Noen som har erfaring med denne sykdommen og symptomene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362099-c%C3%B8liaki-anyone/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Lykke til med ny glutenfri tilværelse!

Jeg tenker at det er nok ikke umulig at ulike 'vondter' kan knyttes til ubehandla cøliaki. Før Mellomste her fikk diagnosen (som 4-åring, nå er han 9), var han nesten konstant syk med feber, massevis av øreverk, betennelser, og vondt både her og der. Etter han begynte på glutenfri diett har han nesten ikke hatt den type sykdommer. Om han ved et uhell får i seg bittelitt gluten, kan kroppen hans reagere både med hodepine, magevondt, diare, øreverk og noen ganger også feber.

Det tar nok noen måneder å få kroppen helt i lage fra du begynner på glutenfri diett, men jeg håper og tror at du vil merke en forandring. (Det er jo lov å håpe...?)

Uansett, masse lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362099-c%C3%B8liaki-anyone/#findComment-3134531
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...