Gå til innhold

Penger og hygiene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Bookworm

5

• cathlin

3

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gjøkeniburet

Identiske innlegg kommer med jevne mellomrom.

Jeg er en eldre mann, og skulle vært gåen for lenge siden.

Jeg satt sikret i baksetet i bilen hvor mine foreldre satt usikret i fremsestet og røykte, jeg drakk vann direkte fra hageslangen, klatret alltid i trærne uten sikring, spiste mark, katteskit, hundelort, og jeg tror forsyne meg at forskjellige insekter også ble smaket på.

Jeg har håndtert penger i over 50 år, tatt i forskjellige dørhåndtak, og besøk tusenvis av forskjellige toaletter rundt forbi.

Ikke bestandig jeg har kunnet vaske meg heller, da der ikke fantes hverken såpe eller noe å tørke seg på.

Jeg er likevel frisk som en fisk :-)

Når jeg leaer slike innlegg som du kommer med, så tenker jeg på barnehagen like ved her...

EU godkjent sand, innegjerdet område, forbudt å klatre, forbudt alt mulig.

Skal de ut av "innhengingen" så må de holde i hver sin løkke i et tau....

Når barna endelig skal hjem for dagen, så bør de være helt sterile - da også.

For vi tåler visst ingenting lenger....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134897
Del på andre sider

Gjest Gåten

Jeg satt sikret i baksetet i bilen hvor mine foreldre satt usikret i fremsestet og røykte, jeg drakk vann direkte fra hageslangen, klatret alltid i trærne uten sikring, spiste mark, katteskit, hundelort, og jeg tror forsyne meg at forskjellige insekter også ble smaket på.

Jeg har håndtert penger i over 50 år, tatt i forskjellige dørhåndtak, og besøk tusenvis av forskjellige toaletter rundt forbi.

Ikke bestandig jeg har kunnet vaske meg heller, da der ikke fantes hverken såpe eller noe å tørke seg på.

Når jeg leaer slike innlegg som du kommer med, så tenker jeg på barnehagen like ved her...

Hehe,jammen sant :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134899
Del på andre sider

Annonse

Ja, herregud, jeg har da også drukket vann fra hageslangen, spist snø, klatret usikret i trær, sliket meg på hendene, svelget fluer og mygg etc, men jeg vet at den beste måten å ikke spre bakterier eller bli syk på er å holde en god håndhygiene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134902
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

Jeg har ikke sagt noe om at man "må" det eller det...

Det er noe med imunforsvaret. Man har godt av en viss mengde urenhet, for å ta vare på imunforsvaret.

Likevel er det mange som ikke er klar over hva som faktisk er mer renslig enn andre ting. Mynter og sedler er serdeles urenslig og smittespredende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134903
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg har holdt meg frisk til tross for at jeg er hyppig å vaske hender.

Dette fungerer også. :)

Men jeg er enig i noe av det du skriver. Man kan og bør ikke beskyttes mot alt. Oppmuntret alle mine til klatring i trær etc. Og dette var også uten sikring. Likeledes så tror jeg det er sunt å rote i jorda og klar man tåler litt skitt. Det er sunt å eksponeres, særlig når man er barn og holder på å utvikle sitt immun-apparat. Men når barna kommer inn, blir vasker de seg. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134906
Del på andre sider

Jeg flyr selvfølgelig ikke og vasker meg hvis jeg er på handletur. Når jeg kommer hjem, tar det vanligvis ikke lang tid før jeg vasker hendene. Men det er ikke sånn at jeg gjør ting annerledes _fordi_ jeg har vært borti noen penger.

Jeg er lite ekstrem på sånt. Hver dag har jeg med meg et eple på jobben. Det har først reist fra gudene vet hvor det ble dyrket, blitt transportert til butikken og blitt håndtert der før mannen min eller jeg har lagt det i en pose og tatt det med hjem til kjøleskapet. Derfra havner det (løst) i sekken min og reiser med meg til jobben før jeg spiser det som avslutning på lunsjen. Det har ikke blitt vasket etter at det forlot butikken.

Om noen måneder er det 25 år siden jeg begynte å jobbe fast. Jeg har gjort dette 5 dager i uka i hele denne perioden. Sykefraværet mitt ville fått helseministeren til å bryte ut i krampegråt av glede hvis det hadde blitt offentliggjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134922
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker meg ikke sånn med én gang etter å ha tatt i penger, men ettersom jeg vasker meg når jeg kommer hjem etter å ha handlet, og jeg vasker hendene før måltider osv, så regner jeg med at jeg er "ren nok".

Jeg vasker også hendene etter at jeg har kommet til jobben og selvsagt også når jeg kommer hjem. På bussen har jeg typisk holdt meg i en slik stang osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134966
Del på andre sider

Jeg har til og med pirket løs flatklemt tyggis fra asfalten og puttet i munnen og overlevd det, men jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134969
Del på andre sider

Jeg har holdt meg frisk til tross for at jeg er hyppig å vaske hender.

Dette fungerer også. :)

Men jeg er enig i noe av det du skriver. Man kan og bør ikke beskyttes mot alt. Oppmuntret alle mine til klatring i trær etc. Og dette var også uten sikring. Likeledes så tror jeg det er sunt å rote i jorda og klar man tåler litt skitt. Det er sunt å eksponeres, særlig når man er barn og holder på å utvikle sitt immun-apparat. Men når barna kommer inn, blir vasker de seg. :)

''Jeg har holdt meg frisk til tross for at jeg er hyppig å vaske hender.

Dette fungerer også. :)''

Nemlig! :-) Man skulle nesten tro av de verste "nei-nå-er-folk-jammen-meg-hysteriske-gitt-personene" tror at god håndhygiene er det samme som økt sykefravær! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134971
Del på andre sider

Gjest SMIRnøff

Jeg har til og med pirket løs flatklemt tyggis fra asfalten og puttet i munnen og overlevd det, men jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.

Dette er to forskjellige ting. Hygiene vs imunnforsvar, og sikring mot ulykker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134972
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

'' jeg er rimelig lei av de påstandene om at barn før i tiden overlevde alt fra å sitte usikret i bil til at det ikke var regler for lekestativ osv, når all statistikk viser en stor nedgang i ulykker og barnedødsfall de siste 50 årene.

''

Enig.

Klart, noen er overhysteriske, men generelt sett er mye blitt bedre.

Da jeg var liten så kjøpte mamma skikkelig bilsete til meg, mange påpekte at det var så unødvendig og at hun kunne bruke pengene på noe annet (hun var student i de dager, så penger var det jo ikke flust av). Hun stod på sitt. Samme dag som hun var å kjøpte ekstrautstyr til dette setet, monterte, for å så hente meg i barnehagen, så var vi i en ulykke på vei hjem.

Jeg ruslet fint ut av den totalvrakete bilen, mamma fikk varige nakkeskader, samt at en annen fører ble skadet. Det er slett ikke sikkert at ikke jeg hadde fått meg en smell og to også om jeg ikke hadde hatt skikkelig barnesete. Bilen vår ble smadret både foran og bak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134976
Del på andre sider

Dette er to forskjellige ting. Hygiene vs imunnforsvar, og sikring mot ulykker.

Absolutt men gjøken nevner begge deler :-)

Og hvis man først skal snakke om immunforsvar, så var det jo svært mange dødsfall i riktig gamle dager pga dårlig renhold/manglende forståelse for hva som femkalte sykdommer.

Det er nok bare å tenke på Semmelweiss og også på at de store kolerautbruddene i Europa i forna da'r skyldtes at kloakken rant ut i drikkevannet. I vannklossettets barndom trodde man at så lenge vannet hadde skylt det bort fra skåla, så var det rent og bedre enn med de gamle utedassene, men faktisk førte dette til at enda flere ble syke, inntil man skjønte behovet av skikkelige kloakkledninger.

Nå skjedde dette riktignok lenge før gjøkens barndomstid, vil jeg tro, men det er ikke dumt å lære av historien :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362149-penger-og-hygiene/#findComment-3134977
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...